Gå till innehåll

Intern Etikfråga


Lasse

Rekommenderade inlägg

Jepp jag håller oxå med,, ett forum där inläggaren blottar sitt namn blir seriösare.

Jag är även medlem på NCS forum och där går man ytterliggare ett steg genom att säga att Avataren ska vara en bild på användaren.

Sen tycker jag att man ska diskutera om huruvida det är ok att framföra kritik mot en enskild butik.

Dagens akvarieaffärer har det inte lätt, internethandel sänker marginalerna och jag tror att de flesta butiksägare lägger ner "all" tid man kan för att få det att gå runt. Ska vederbörande sen lägga kraft på att besvara påstående på olika forum så går några timmar till av dygnets 24.

Men visst Lasse, visst vore det bra med ett forum med så få styrande regler som möjligt. Det borde räcka att var och en filterar sina egna påstående om en butik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Till viss del kan man kolla upp ip adresser. Man kan kolla upp var i landet på ett ungefär var ett nummer hör hemma och vilken leverantör som äger nätet numret delas ut ifrån. Däremot kan man inte kolla exakt var den datorn finns och vems dator det är.

Då får man kontakta internetleverantören i fråga och kolla med dom, men dom lär inte lämna ut vem som har just det numret bla pga den personliga integriteten. Det var ju detta IPRED lagen föll på lite. Har du tex blivit mordhotad så kan man polisanmäla och dom tar då tag i den biten.

Tyvärr strider det mot våra regler, forumet ska vara öppet för alla även såna som inte registrerat sig.

Vilka delar skulle isf låsas för nya?

Alla kan läsa men inte posta inlägg. sorry om jag var otydlig..

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju begränsa ens möjlighet till att posta inlägg i trådar även om man kommer åt att läsa dem. Men den som registrerar sig för att han har information i frågan, hur ska han få sagt sitt? Nä, utan begränsning kan ju vara rimligt.

Jag tänker iofs vägra av-anonymisera mig. Jag har redan blivit anklagad för att vara pedofil, jag behöver inte att tokiga människor bestämmer sig för att åka hem och stå och sparka på min ytterdörr på felaktiga grunder. Va? Vänta lite. *lyssnar på rösten som sitter på axeln* Säger du att jag redan har blåst min anonymitet när jag cashade upp till mitt medlemskap? Fan, jag visste att Lasse skulle fått fortsätta betala...

Det GÅR inte att med rimliga medel verifiera vem alla är. Visst kan man be folk om uppgifterna när de registrerar sig, men det är en skitsak att generera ett fungerande personnummer, och utge sig för att vara någon annan. Men i sak håller jag definitivt med om att Lasses förslag är vettigt. Med tanke på tråden som är orsak till debatten, så kan jag bara säga att jag har en känsla av att några utger sig för att vara annat än vad de är. Det är bara en känsla, och min misstanke är att det påverkat debatten rätt mycket. Jag har absolut ingen grund för min magkänsla, utan det kan vara hunger...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla kan läsa men inte posta inlägg. sorry om jag var otydlig..

//Daniel

Nädå, jag hängde med.

Men frågan är dock vilka delar som ska låsas?

Ska man tex kunna skriva inlägg i "Mitt försata akvarium" avdelning, men inte ett enda inlägg i tex "sjukdomar" förrän man skrivit sina 100 första inlägg?

Just denna person kanske sitter inne med rätt kunskap för att en fisk ska överleva tex.

Då kan man ju ändå skriva det man vill ha sagt i ett alias, även om det hamnar i fel del av forumet.

Lite dåliga exempel kanske men du förstår dilemmat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nädå, jag hängde med.

Men frågan är dock vilka delar som ska låsas?

Ska man tex kunna skriva inlägg i "Mitt försata akvarium" avdelning, men inte ett enda inlägg i tex "sjukdomar" förrän man skrivit sina 100 första inlägg?

Just denna person kanske sitter inne med rätt kunskap för att en fisk ska överleva tex.

Då kan man ju ändå skriva det man vill ha sagt i ett alias, även om det hamnar i fel del av forumet.

Lite dåliga exempel kanske men du förstår dilemmat.

Japp förstår dig. Men i detta fallet kan det vara bra i etik forumet!

Jag kämpar på med att fösöka förstå vad folk pratar om där, vet inte om jag är ovanligt korkad eller bara ovanligt trött har en ny liten här som håller mig vaken på nätterna ;)

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillbaka till mitt ursprungsförslag - namnidentifieringen skulle bara gälla i fall man postade kritiska inlägg mot affärer och vad gäller inlägg i de etiska trådarna. Kan inte moderatorerna styrka identiteten på de som gör dessa inlägg - så bort med dem bara. Jag tycker iofs att man faktiskt kan ha som på ciklidforumet men låt oss börja med de delar som är mest problem och som skapar mest negativa vibbar.

Jag delar inte Larrys åsikt om att det vore negativt med en öppen identifierad kritik mot enskilda affärer, tvärtom så skulle det i stället lyfta fram saker i ljuset och stoppa ryktesspridning och affärerna skulle få en chans att bemöta kritiken sakligt och eventuellt årgärda det som blev fel. Jag tycker exemplet häromdagen med personen som skulle köpa en LED ramp från Triton och blev upprörd över att han tyckte Leffe försökte lura på honom en demoramp till fullt pris. Några rader hit och dit så var det missförståndet borta.

Kritik är en sak, däremot skall man inte tillåta skitsnack om enskilda affärer. En öppen kritik, med namnkrav, tenderar att favoritisera konstruktiv kritik och ta bort skitsnacket.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte sagt att det är negativt med öppen identifierad kritik.

(se så lätt det går att missförstå ett inlägg)

Jag har sagt att "man ska diskutera om huruvida det är ok att framföra kritik mot en enskild butik".

Vad som är kritik eller ej är upp till betraktarens ögon,, därför bör alla kommentarer riktade om personer/butiker vara ytterst sparsamma. O därför bör man i alla första lägen reda ut det utanför ett öppet forum.

Betraktare uppfattar saker o ting helt enklet helt olika utfrån sin egen värld.

Att namnge butiker är därför synnerligen olämpligt:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har alla personnummer som styrker ens identitet, Bara o ha det när man registrerar sig så undviker man dubbla användare eller falska typer.

Där sa Ricke något bra, personnummer. Om man vill gå steget längre, varför inte skippa avataren och ha en bild på sig själv i kombination med personnummer. Hade varit lite trevligare tycker ja :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där sa Ricke något bra, personnummer. Om man vill gå steget längre, varför inte skippa avataren och ha en bild på sig själv i kombination med personnummer. Hade varit lite trevligare tycker ja :)

Visa person nr offentligt, kalla mig feg eller gammalmodig, men jag har faktiskt varit med på den tiden då all nfo man lämnade ut på internet kunde vändas emot en på ett eller annat sätt. Jag vill hemskt ogärna 'dela ut' mitt person nr, isåfall ska de väll vara när man registrerar sig så bara admins kan se på informationen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara så att alla vet, jag hatar bilder på mig själv, och har inga. Det finns mig veterligt 1 "riktig" bild på mig, allt annat är folks fyllebilder på digitalkameror där varken jag eller den som skulle vara i fokus, är i fokus. Lanseras det någon form för krav på foto i Avataren kommer jag odla långt hår och helskägg, samt ha mörka solglasögon, och keps på bilden. Normalt sett är jag snaggad, nyrakad till 3 dagars skäggstubb, och använder inte keps...

(Jag kommer fan få köpa en keps bara för den bilden)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visa person nr offentligt, kalla mig feg eller gammalmodig, men jag har faktiskt varit med på den tiden då all nfo man lämnade ut på internet kunde vändas emot en på ett eller annat sätt. Jag vill hemskt ogärna 'dela ut' mitt person nr, isåfall ska de väll vara när man registrerar sig så bara admins kan se på informationen

Medger att det jag skrev lätt kunde missuppfattas. Jag menade att det hade varit trevligare med bilder på oss själva än att ha avatarer. Självklart skall inte personnummret visas :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där sa Ricke något bra, personnummer. Om man vill gå steget längre, varför inte skippa avataren och ha en bild på sig själv i kombination med personnummer. Hade varit lite trevligare tycker ja :)

Jag tycker att detta inlägg slår huvudet på spiken.

Jovisst kan det vara ironi men inte säkert,,,,, Det blir omöjligt för en Moderator att bedömma om detta är sant eller ev. smutskastning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där sa Ricke något bra, personnummer. Om man vill gå steget längre, varför inte skippa avataren och ha en bild på sig själv i kombination med personnummer. Hade varit lite trevligare tycker ja :)

Jag är tveksam till det där med personnummer.. Men en bild på mig har ni i avataren iaf!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är tveksam till det där med personnummer.. Men en bild på mig har ni i avataren iaf!

Men Bjarne, att ändra sitt namn till Banarne och stad till Gåseborg främjar ju inte diskutionen eller din profil på guiden direkt.

Finns det inte tillräckligt med clowner på guiden?

Oavsett om det införs någon form av möjlighet för kritik mot butiker, bra som dålig, och även om det framförs av personer som går att hitta ch identifiera så finns det alltid ett problem kvar.

Det är inte alla butiker som kan ta del av och svara på kritiken. Missförstånd i trådarna här på forumet är säkert lika vanligt förekommande som missförstånd i butikerna mellan handlare och kund där ett sådant missförstånd kan straffa den ena eller båda parterna och absolut leda till felaktiga påståenden och felaktig kritik på forumet.

Fortsätt att komma med åsikter, det är intressant att höra vad ni vill och hur ni vill att det ska se ut också. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Bjarne, att ändra sitt namn till Banarne och stad till Gåseborg främjar ju inte diskutionen eller din profil på guiden direkt.

Finns det inte tillräckligt med clowner på guiden?

Oavsett om det införs någon form av möjlighet för kritik mot butiker, bra som dålig, och även om det framförs av personer som går att hitta ch identifiera så finns det alltid ett problem kvar.

Det är inte alla butiker som kan ta del av och svara på kritiken. Missförstånd i trådarna här på forumet är säkert lika vanligt förekommande som missförstånd i butikerna mellan handlare och kund där ett sådant missförstånd kan straffa den ena eller båda parterna och absolut leda till felaktiga påståenden och felaktig kritik på forumet.

Fortsätt att komma med åsikter, det är intressant att höra vad ni vill och hur ni vill att det ska se ut också. :)

Äsch jag vet Jimmy.. Men jag clownar ju medvetet iallafall.. De flesta clownar ju utan att de vet om det. :)

Jag tycker att det upplägg som finns på Reef Central är ganska bra.

Där finns separata forumsdelar för feedback för handlare, även egna forum för köp&sälj upplevelser mellan privata akvarister där man kan varna andra för att göra affärer med oseriösa handlare eller oseriösa "köp&säljare"

För att få posta i dessa forumsdelar tror jag att användaren måste ha minst 50 eller 100 poster och vara registrerad med tex Bjarne istället för Banarne o liknande. Just för att fejkreggade användare inte lika lätt ska kunna snacka skit om folk o handlare.

http://www.reefcentral.com/forums/forumdisplay.php?s=&f=8&page=1&pp=25&sort=lastpost&order=desc&daysprune=7

http://www.reefcentral.com/forums/forumdisplay.php?f=90

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Bjarne, att ändra sitt namn till Banarne och stad till Gåseborg främjar ju inte diskutionen eller din profil på guiden direkt.

Finns det inte tillräckligt med clowner på guiden?

Oavsett om det införs någon form av möjlighet för kritik mot butiker, bra som dålig, och även om det framförs av personer som går att hitta ch identifiera så finns det alltid ett problem kvar.

Det är inte alla butiker som kan ta del av och svara på kritiken. Missförstånd i trådarna här på forumet är säkert lika vanligt förekommande som missförstånd i butikerna mellan handlare och kund där ett sådant missförstånd kan straffa den ena eller båda parterna och absolut leda till felaktiga påståenden och felaktig kritik på forumet.

Fortsätt att komma med åsikter, det är intressant att höra vad ni vill och hur ni vill att det ska se ut också. :)

Problemet är människan i detta fallet, vi skriver oftast av oss av negativa upplevelser direkt. När det gäller Positiv respons så tar det längre tid innan den ges.

Om vi bara tänker på det så förstår vi snart att 1-3 trådar poster om en "dålig" butik är lika med noll :)

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni glömmer en sak - när det finns ett krav på identifiering så brukar det i 99,99 % av fallen vara berättigad kritik eller rent missförstånd. Med den höga etik många visar upp här i olika trådar så måste det vara befogad med berättigad kritik även av etablerade affärer, eller.......

Utan att ta ställning i sakfrågorna så har jag noterat att det hela tiden tillåts kritik av olika affärer här på guiden, bluffaffär, dålig djurhållning, där skall du inte handla osv som inte på något sätt tas bort från forumet eller bemötts. Med mitt förslag så innebär det bara att de inlägg som inte går att identifiera med namn och person helt enkelt tas bort och detta förfarande kommer snarare minska affärskritiken än öka den.

MVH Lasse

Ps till skarborgarna - hade det vart för fyrtio år sedan så hade jag också varit med i parken med fickljummen vodka och slagsmål i blick :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...