Gå till innehåll

Pdf till butiker


Tedb

Rekommenderade inlägg

Jag håller med om att det blev konstigt och hade jag varit lite långsamare i min framfart så kunde jag ha frågat innan vilket jag borde. Men skadan var ju inte sådär jättestor.

Någon blev lycklig pga mitt klavertramp

Jag blev lycklig för att det ledde till nåt gott som kan ge akvaristiken en putt fammåt till.

alla blir glada

Ändrat av Tedb
läste det en gång till o upptäckte att jag stavat fel till mitt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 119
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Nya framgångar !

Har kontaktat Fishbase och fått rättigheter att använda deras fina spridningskarta samt information om fiskarter till mitt kommande program till fiskbutiker.

Kul Kul

Härligt med framgång, å roligt att det är så många som är villiga att sammarbeta! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Informationsbladen är till för er konsumenter. Programets utformning är under uppbyggnad och beroende på hur mycket hjälp jag får med det här projektet från hjälpsamma vänner så hoppas jag kunna utveckla det så att det även blir en app till telefoner så att man kan se butikers stocklist och läsa om djuren de har inne i sin telefon.

Idag har jag även mailat Charlie Veron med frågan om jag får använda hans spridningskartor för korall i mina blad.

Någon tråkig själ med nån tråkig extra energi som de måste förbruka på strunt har försökt att sabotera hela kalaset genom att kontakta ASIRA och påstå att det ligger blad ute nu med översättningar som de ännu inte godkännt. Lite tråkigt tycker jag men eftersom jag vid det här laget har jag blivit ganska bra på att förklara mej och det får man väl Tacka den tråkiga själen för. Jag har förklarat för ASIRA precis som det var och att jag tagit bort pdférna redan igår. Numera så skickar jag de som jag översatt till ASIRA så får de läsa dem och de tillägg jag gjort och efter att vi kommit överens så skall de postas. De får lov att uppdatera sin text med det jag skriver och vise versa så länge vi bägge finns representerade på våra blad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon tråkig själ med nån tråkig extra energi som de måste förbruka på strunt har försökt att sabotera hela kalaset genom att kontakta ASIRA och påstå att det ligger blad ute nu med översättningar som de ännu inte godkännt.
Um, inte för att vara sånn, men du hade väll redan snackat med dem, och de hade inget emot det?
Ja, jag kopierade och översatte text men lade till sådant som jag tyckte kunde vara bra. Den som gjort dessa från början har inget emot mitt tilltag.

Eller jag bara missförstår vad du skriver här? För om det stämmer, så spelar det ju ingen roll vad någon skriver till ASIRA, även om det kan tyckas lite märkligt att någon påstår att de fortfarande ligger ute. Det är väll bara vi som tankade dem som fortfarande har dem, ja, och så du själv då.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um, inte för att vara sånn, men du hade väll redan snackat med dem, och de hade inget emot det?

Eller jag bara missförstår vad du skriver här? För om det stämmer, så spelar det ju ingen roll vad någon skriver till ASIRA, även om det kan tyckas lite märkligt att någon påstår att de fortfarande ligger ute. Det är väll bara vi som tankade dem som fortfarande har dem, ja, och så du själv då.

B!

Jag hade pratat med dem idag när jag skrev det och vi hade kommit överens om att innan jag postade några pdf så skulle vi skicka dem till varandra för att diskutera innehållet och hur vi skulle göra allt. Men när någon tog kontakt med ASIRA efter att vi hade pratat och skrev att det låg ute pdf så fick jag börja om och förklara att det inte låg några pdf ute längre osv osv. Visst är verkligheten märklig ibland men sånt är livet tydligen. Onödigt arbete är inget man behöver. Den personens överskotts energi kunde gått till att hjälpa till på nåt sätt istället kan man tycka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade pratat med dem idag när jag skrev det och vi hade kommit överens om att innan jag postade några pdf så skulle vi skicka dem till varandra för att diskutera innehållet och hur vi skulle göra allt. Men när någon tog kontakt med ASIRA efter att vi hade pratat och skrev att det låg ute pdf så fick jag börja om och förklara att det inte låg några pdf ute längre osv osv. Visst är verkligheten märklig ibland men sånt är livet tydligen. Onödigt arbete är inget man behöver. Den personens överskotts energi kunde gått till att hjälpa till på nåt sätt istället kan man tycka.

Vissa har fan för lite å göra alltså, dom kanske skulle satsa på ett kvällsjobb eller liknande, eller varför inte en till hobby ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På temat överskottsenergi finns det behov av översättare till Reeflex också. Vi har börjar med fiskarna för ett tag sedan, men det är mycket kvar av fiskarna. Se t.ex. http://se.reeflex.net/kategorie/5.html Korallerna är vi inte i närheten av ännu. Arbetet har legat i träda ett tag...

Reeflex har också ett samarbete med Fishbase, så många av bilderna i Reeflex är från Fishbase.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske skulle Reeflex kunna innehålla de upgifter som finns krav om i L80 så skulle det vara smidigt för handlare att skriva ut dem. Och mitt program kunde använt reeflex som källa. Jag kan hjälpa till med översättning om en sån lösning går att ordna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken när vi började att översätta Reeflex var just att det skulle finnas en stor allmänt tillgänglig databank för allt levande. Reeflex är ju den största databasen efter Fishbase, och där Fishbase ju mer har en vetenskaplig framtoning. Reeflex skulle då vara den största databasen för akvaristisk tillämpning.

Tanken fanns också att Reeflex kanske skulle kunna uppfylla handlarnas behov av datablad, ungefär som det fungerar på Zoopet för sötvattensfiskar. Vi engagerade några eldsjälar för två år sedan och startade översättningsarbetet, men det har dött ut. Det är ju oavlönat idellt arbete, och vi har alla liv vid sidan av :)

Vi tar tacksamt emot all hjälp med översättning vi kan få. Bäst är om man kan tyska, som är orinalspråket. Den engelska översättningen av Reeflex är kraftigt förkortad, så man går tyvärr miste om en del om man inte samtidigt kan komplettera från tyskan. Men det varierar från art till art. Jag har själv köttat ut flera av de generella beskrivningarna av fisksläkten genom att sammanfatta fakta från artiklar i tyska tidningen Koralle.

Om någon handlare har en idé för ett grafiskt format för handlarblad, är ju det mycket kreativt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och skriver ihop en webbsite för korallinformation just nu, som är tänkt som en databas över all information jag kan komma åt kring koraller, allt ifrån släkten, arter, släktsamband till vilka pigment de innehåller, ljuskrav, vattenparametrar med mera. Det som är trevligt med den är att jag designar den så att presentationslagret är skiljt ifrån databasen så man kan enkelt skriva ut rapporter i ett helt annat format än webbsidor, typ handlar-informationsblad i PDF format.

Det kommer att ha ett användarsystem så det kommer att gå att lägga till användare som kan redigera datat, men ska vara öppet för allmänheten att söka i. Sen får man se i framtiden hur jag ska sköta användarhanteringen, men jag har en känsla av att jag vill ha nån viss "sanity-check" på datat av "moderatorer" innan det skrivs in i databasen, då jag sett för många öppna forum gå över i pajkastning och jag inte litar på alla människors goda vilja längre tyvärr.

Men som sagt, jag har börjat bygga upp sidan här hemma, och om några veckor när det börjar finnas nåt att se på så ska lägger jag nog upp en liten alpha version så folk får känna på den...

Jag hoppar självklart på att det ska finnas intresserade människor som vill hjälpa till med detta projekt... Skälet till denna sida är att jag är väldigt besviken på de databaskällor jag kan finna på nätet, som är så gammaldags och svårsökta så man tappar intresset direkt när man börjar leta i dem... Men men, får väl starta en tråd om detta projekt längre fram. Men människor med intresse i taxanomi med mera får gärna höra av sig så att databasens stuktur blir så bra som möjligt direkt från början. Självklart är det enkelt att lägga till andra djurgrupper, som fiskar, räkor, ryggradslösa i denna databas om det känns vettigt i framtiden, men jag vill börja med ett begränsat antal släkten och skriva om dem. Man får bara hoppas det finns ett intresse av någon mer än mig att jobba med denna databas, men jag gör det primärt för min egen skull.

Det är tråkigt att det blir ännu fler databaser som kanske ingen orkar uppdatera, men för min del är reeflex för stelt och ointressant för att jag ska vilja lägga ner energi i att översätta det, självklart får man ju hoppas att man kan ha samarbete med flera som t.ex. reeflex för informationen i min databas, men det får vi se när projektet är lite längre i utvecklingen. Nu tillbaks till att designa taxanomi-databasen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och skriver ihop en webbsite för korallinformation just nu, som är tänkt som en databas över all information jag kan komma åt kring koraller, allt ifrån släkten, arter, släktsamband till vilka pigment de innehåller, ljuskrav, vattenparametrar med mera. Det som är trevligt med den är att jag designar den så att presentationslagret är skiljt ifrån databasen så man kan enkelt skriva ut rapporter i ett helt annat format än webbsidor, typ handlar-informationsblad i PDF format.

Det kommer att ha ett användarsystem så det kommer att gå att lägga till användare som kan redigera datat, men ska vara öppet för allmänheten att söka i. Sen får man se i framtiden hur jag ska sköta användarhanteringen, men jag har en känsla av att jag vill ha nån viss "sanity-check" på datat av "moderatorer" innan det skrivs in i databasen, då jag sett för många öppna forum gå över i pajkastning och jag inte litar på alla människors goda vilja längre tyvärr.

Men som sagt, jag har börjat bygga upp sidan här hemma, och om några veckor när det börjar finnas nåt att se på så ska lägger jag nog upp en liten alpha version så folk får känna på den...

Jag hoppar självklart på att det ska finnas intresserade människor som vill hjälpa till med detta projekt... Skälet till denna sida är att jag är väldigt besviken på de databaskällor jag kan finna på nätet, som är så gammaldags och svårsökta så man tappar intresset direkt när man börjar leta i dem... Men men, får väl starta en tråd om detta projekt längre fram. Men människor med intresse i taxanomi med mera får gärna höra av sig så att databasens stuktur blir så bra som möjligt direkt från början. Självklart är det enkelt att lägga till andra djurgrupper, som fiskar, räkor, ryggradslösa i denna databas om det känns vettigt i framtiden, men jag vill börja med ett begränsat antal släkten och skriva om dem. Man får bara hoppas det finns ett intresse av någon mer än mig att jobba med denna databas, men jag gör det primärt för min egen skull.

Det är tråkigt att det blir ännu fler databaser som kanske ingen orkar uppdatera, men för min del är reeflex för stelt och ointressant för att jag ska vilja lägga ner energi i att översätta det, självklart får man ju hoppas att man kan ha samarbete med flera som t.ex. reeflex för informationen i min databas, men det får vi se när projektet är lite längre i utvecklingen. Nu tillbaks till att designa taxanomi-databasen.

Se där ja !! Riktigt kul o spännande. Kör hårt Jani ser fram emot resultatet av detta och väntar med spänning efter första glimten. Kan jag vara till hjälp med något så hojta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och skriver ihop en webbsite för korallinformation just nu, som är tänkt som en databas över all information jag kan komma åt kring koraller, allt ifrån släkten, arter, släktsamband till vilka pigment de innehåller, ljuskrav, vattenparametrar med mera. Det som är trevligt med den är att jag designar den så att presentationslagret är skiljt ifrån databasen så man kan enkelt skriva ut rapporter i ett helt annat format än webbsidor, typ handlar-informationsblad i PDF format.

Det kommer att ha ett användarsystem så det kommer att gå att lägga till användare som kan redigera datat, men ska vara öppet för allmänheten att söka i....

Toppen! Blir det ett litet öppet API också kanske?:)

Säg till om du behöver assistans, dvs om du jobbar i .Net och C#

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Min del av det hela ligger lite på is för tillfället, då jobbet tagit såpass mycket tid och då jag jobbar som programmerare så blir man lite trött ibland av att göra samma sak på fritiden som på jobbet. Just nu jobbar jag med att samla information och skriva lite artiklar om koraller istället, men de kommer att vara mer detaljerade än det som snackas om här dock, kommer antagligen läggas ut här på SG sen. Har även tänkt att använda texten i den riktiga databasen när den blir mer mogen kodmässigt.

Sen är det ju alltid det att många vill ha, men få vill göra. Vem som helst klarar väl av att översätta texterna som Ted använde. Men ingen som gör det, samma problem med reeflex som jag förstått det. Man tappar ju gnistan lite när det är så få som är beredda att lägga ner sin egen tid på det utan nån annan ska göra det...

Uppmanar alla att ta tag i och jobba med saker som reeflex, översättning av artiklar, eller skrivande av artiklar som kan bli till nytta för alla, det är så vi håller hobbyn frisk och pigg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...