Gå till innehåll

anthias


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Jag har tänkt att skaffa mig en grupp med squamipinnis såsmoningom, och jag undrar hur många man ska ha? finns det något antal som funkar bäst? kan man införa nya individer eftersom eller måsta alla i samtidigt?

(Har ett 720l med 5st fiskar nu än så länge)

lite på samma spår..

ni som vet , kan man införa en hane + två honor tex , för att sen öka upp antalet om man inser att det verkar funka och att man gör det där extra så att dom trivs o överlever framförallt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Min erfarenhet (och vad jag läst, främst Scott Michael) är att om du har en hane och två honor så är det lätt att det blir för mkt aggressivitet koncentrerat på få individer. Bättre alltså att bara ha en individ eller så många så att aggressiviteten kan spridas. Ett ex är jag hade en hane av P. pleurotaenia och två honor vilket ledde till att en specifik hona hela tiden stressades - jag köpte tre till och genast spreds hanens dominansjagande och denna hona blev fetare och växte.

Akvariestorlek spelar naturligtvis roll - har individer möjlighet att gömma sig osv så är chanserna bättre.

Har inte haft P. squampinnis själv men har sett 700 ltr akvarium med 6 honor varav den ena blev en hane och där funkade det bra utan för mkt aggro.

/ F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne, det beror helt på vilken anthias du vill ha (och hur många). S. latus ex borde funka bra men P. pleuraentania not so much.

Ett tips på en fantastisk anthias (jo faktiskt) är Plectranthias inermis - ser ut som en lite hökfisk (max 5 cm) och håller sig på substratet och revväggar (har två själv). Ett 60*60 kub men 2 S. latus som hovrar kring en revpelare/revvägg och 1-2 P. inermis som struttar omkring hade varit riktigt läckert. :)

/ F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne, det beror helt på vilken anthias du vill ha (och hur många). S. latus ex borde funka bra men P. pleuraentania not so much.

Ett tips på en fantastisk anthias (jo faktiskt) är Plectranthias inermis - ser ut som en lite hökfisk (max 5 cm) och håller sig på substratet och revväggar (har två själv). Ett 60*60 kub men 2 S. latus som hovrar kring en revpelare/revvägg och 1-2 P. inermis som struttar omkring hade varit riktigt läckert. :)

/ F

är öppen för det mesta faktiskt , vill dock gärna ha en mindre variant..

antalet är av mindre betydelse , dock gärna något som "funkar" , hetsjakt från en individ till en annan enskilld är jag inte sugen på, då får det hellre vara. förstår om en är dominant o styr flocken, dock dår får det vara en grupp.

sökte lite på Latus o fick fram denna länk.

http://www.peteducation.com/article.cfm?c=16+2145+2177&aid=1713

Just i denna kub så har jag ett bra antal LPSer som jag matar med cyclops/mysis/atremia osv Rikligt .. så det blir mycket mat tillofrån i karet, vilket borde gynna någon anthias riktigt bra..

har även som norberg , en skummare för större kar i sumpen, dock inte hans dyra märke..

har snöat in en del på LPSer nu på sistone, så karet's inriktning ändras lite övertiden nu.

fredrik: dessa två arter du nämt , finns dom att tillgå för butikerna ? (skånepåg).

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har sett Sunbursten hemma hos mig Manne, Två eller tre i din kub skulle passa utmärkt. P. inermis är också en bra fisk att ha men ganska så skygg. det skall gå två i mitt stora men jag har knappt skymntat dem. Två nya för RSM:et är på gång.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har sett Sunbursten hemma hos mig Manne, Två eller tre i din kub skulle passa utmärkt. P. inermis är också en bra fisk att ha men ganska så skygg. det skall gå två i mitt stora men jag har knappt skymntat dem. Två nya för RSM:et är på gång.

MVH Lasse

Hur pass påverkar anthiasen andra invånare i karet ?

Lasse , om vi kör på tre , gäller en hane två honor då ? Eller man kör bara honor ?

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur pass påverkar anthiasen andra invånare i karet ?

Lasse , om vi kör på tre , gäller en hane två honor då ? Eller man kör bara honor ?

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ingen påverkan på de andra, Sunbursten är som en fin engelsk lady, försiktig och reserverad.

Svårt att se könen på den, har aldrig lyckats med det i alla fall. Jag hade två i mitt stora - nu bara en men tror att det beror på annat än slagsmål.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Lasse - svårt att se skillnade på hanar o honor. Ett vanligt "knep" om man vill lyckas med ett par är att köpa exemplar med stor storleksskillnad. Jag har haft två S. latus och de gick ihop utan bråk. I naturen kan man hitta dem i små grupper.

Mina P. inermis var också mkt skygga i början men har nu tuffat till sig och är synliga hela tiden.

/ F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Lasse - svårt att se skillnade på hanar o honor. Ett vanligt "knep" om man vill lyckas med ett par är att köpa exemplar med stor storleksskillnad. Jag har haft två S. latus och de gick ihop utan bråk. I naturen kan man hitta dem i små grupper.

Mina P. inermis var också mkt skygga i början men har nu tuffat till sig och är synliga hela tiden.

/ F

Har funderat länge på att skaffa några inermis! Har du nån bild på dina Fredrik?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ska man ny bästa mån planera sitt inköp av antihas, får tips på tips att man absolut inte ska köpa nykommen fisk till butiken , utan låta butiken ha fisken ett par veckor innan jag som kund köper dom..

Oddsen att det går här nere i Skåne upplever jag som obefintlig då tillgången och efterfrågan inte matchar alls.. Dvs någon dag efter sändningen så gapar Karen relativt tomma igen.

Hemma har jag matat lite extra så att akvariet bör kunna hantera lite mer belastning som det nu ev blir.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag att just anthias bör man få hem till sig så snabbt som möjligt om man hittat några man tycker om. Till sitt kar eller sin karantän så man själv kan mata dem och ge dem den omsorg de behöver. Särskilt de mindre arterna Pseudanthias som ofta gör av med mycket energi och snabbt magrar av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste skämta.........;)............med en så grym bild som du visar här så vad gör dig nöjd som fotograf............;)

Makalöst bra foto, tycker jag.

Nu kanske du får lust att ta lite fler bilder på alla dina små fiskar. Du har ju en minst sagt trevlig artlista.

Hmmm- e inge fotograf men skall prova att lägga upp bilder imorgon.

/ F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...