Gå till innehåll

Borstmask


Maria I

Rekommenderade inlägg

Jag betvivlar att vanliga borst maskar kan ta fisk.

jag har som du oerhörda mängder borst mask. tippar på 4-500.... Räcker o lyfta på en sten så kan där finnas 10-15st . När man matar så kryper det fram överallt.

Jag tar bort dom då jag hittar ex som är skrämmande stora 30+ Jag har en mask fälla som jag placerar lite pellets mat i och då kommer oftast de där moster maskarna fram och kryper in i fällan.

Mask är bra och inget jag skulle vilja vara utan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för alla svar!

Jo det är som en av er sa, att lyfter man på en sten som bara är 5cm

så hittar man 5-10 st maskar under den!

Och när man matar kryper det ur massor ur varända sten.

Kanske skall gillra en fälla jag me och se hur många man får!

Vad gör man av maskarna som man inte vill ha kvar då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa en putsarräka. Min slet huvudet av en borstmask som var ca 10 cm lång, och vi snackar bokstavligen.

Borstmasken stack upp ur ett hål och tittade runt efter nått ätbart, räkan kastade sig över den från andra sidan karet och knippsade av huvudet på en millisekund och sprang iväg medans han febrilt käkade på huvudet.

En sixline wrasse äter också borstmaskar, dock mindre exemplar.

Det skulle vara kul att veta hur stora borstmaskar en putsarräka kan klara av :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa en putsarräka. Min slet huvudet av en borstmask som var ca 10 cm lång, och vi snackar bokstavligen.

Borstmasken stack upp ur ett hål och tittade runt efter nått ätbart, räkan kastade sig över den från andra sidan karet och knippsade av huvudet på en millisekund och sprang iväg medans han febrilt käkade på huvudet.

En sixline wrasse äter också borstmaskar, dock mindre exemplar.

Det skulle vara kul att veta hur stora borstmaskar en putsarräka kan klara av :-)

Har oxå putsräkor o boxarräka men inte har mina gett sig på borstmaskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur vet man skillnaden på en borstmask och en fireworm då ? och vad har dom för olika egenskaper ?

Har ett par stora i mitt kar som jag antar är fireworm. jag ryser bara jag ser en bild på dom på google och tycker dom är satans äckliga!

Fireworms (Amphinomidae) är en familj under klassen borstmaskar (Polychaete (många-"borst"/taggar översatt ifrån latin)) så fireworm är en borstmask. Många borstmaskar kan brännas med sina borst inte bara fireworms. Att säga nåt generellt om borstmaskar är vanskligt då det handlar om en klass av djur som innehåller runt 40-50 familjer (säkerligen 100tals släkten) och över 10 000 arter inklusive våra älskade rörmaskar. Om fireworms kan man säga att nästa alla under den familjen goda detrius-/as-ätare med ett eller ett par undantag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den döh Benighted!

Där fick man lära sin något nytt! :D

Kändes rätt sjukt när man tänkte efter att detta är ju faktiskt ett "huusdjur" som man har hemma! haha Skulle man snacka om detta med "Normala människor" skulle dom nog tyckt att man va sjuk i huvet! :D

Tack för infon iaf! :)<SCRIPT type=text/javascript> vbmenu_register("postmenu_368640", true); </SCRIPT>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur vet man skillnaden på en borstmask och en fireworm då ? och vad har dom för olika egenskaper ?

Har ett par stora i mitt kar som jag antar är fireworm. jag ryser bara jag ser en bild på dom på google och tycker dom är satans äckliga!

Ja håller med dig, och jag som har fobi för tusenfotingar.

Så första gången jag såg en sådan i mitt atkvarium höll jag på att dö!

viste inte att det fanns sådana äkliga saker i akvariet men nu har man börja vant sig med att se dom.

Men jag skall väll försöka ta ur dom största.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja håller med dig, och jag som har fobi för tusenfotingar.

Så första gången jag såg en sådan i mitt atkvarium höll jag på att dö!

viste inte att det fanns sådana äkliga saker i akvariet men nu har man börja vant sig med att se dom.

Men jag skall väll försöka ta ur dom största.

Ah jag håller med du!

Satans galet äckliga, vill inte han en enda i mitt akvarium, men vill ju inte ens sticka ner händerna :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Meh, kom igen nu folk. Borstmaskar är basen i rengöringsteamet i karet. Lika som med sopbilar så är det inget man vill slicka på, men alternativet vore väldigt mycket värre, allting skulle bara fyllas med matrester och avföring som ruttnar och jäser med hjälp av bakterier och svampar. Så har man en härlig septisk tank i vardagsrummet.

Människor lägger så mycket energi på utseendet, är det fult så är det ondska, men det är de fula djuren som gör att världen fungerar.

Förlåt om jag låter negativ, men det är så ofta människor dömmer djur ifrån deras utseende, men vem skulle villja ha en värld utan spindlar, reptiler, ormar med mera, alternativet hade då varit att väldigt få djur kontrollerar insekter, möss och råttor, så dessa blir ett större problem, wee va kul det skulle vara.

Jag tycker att ni tacka borstmasken varje gång ni ser den, för att den håller rent i sanden och den levande stenen åt er. Gäller bara ändra perspektiv...

Jag TROR (med tryck på tror, har inga bevis på det) personligen att det är maskarna och övriga djur som följde med den levande stenen som gjorde att det blev möjligt att hålla koraller i karen när man började med LS, inte bakterierna som följde med som är det generella synen. Bakterier kommer med alla djur man för in i karet och efter en stund hade man ändå haft en god bakteriekultur, men renhållningsdjuren kommer inte med lika lätt och då får man problem med att all nedbrytning måste ske genom förruttnelse, som kräver syre och lämnar en hel del restprodukter som inte är helt nyttiga.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Jag har två olika sorters borstmask. Den ena är liten och tvåfärgad rosa och blå och den är jag inte orolig över. Däremot såg jag idag en på dryga decimetern. Jag skulle vilja fånga den och sedan bedöma om den ska få stanna. Några tips?

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

jag har några maskar som typ serut som borst maskar(gråa)..som trackar mina turbo sniglar..försker ta sig in i skalet..

känner jag kan ha någon men behöer inte ha fler..ca 5cm långa...tips på hur man blir av med dom?fälla eller vad? har en putsräka som inte rör dom vad jag sett..

vill verkligen inte stoppa ner händerna nu mera.. bara när jag måste gör jag det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...