Gå till innehåll

Mat till saltvattenfiskar?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej,

Nu har jag en väldigt dum fråga, vad brukar man mata saltvattensfiskar med? Jag ska nämligen starta mitt första saltakvarium i mitten av nästa vecka *längtar* och då kommer jag köra med "gammalt" saltvatten. Mina första invånare kommer vara ett clownpar (om det går som väntat). Just nu matar jag mina sötvattensfiskar med hemmagjord räkmix. Ska jag köra med nåt annat när jag har saltfiskar?

Mvh Melina

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Melina

Kanske lite sent ute men du har ju fortfarande inte fått ett svar så jag kan väll göra ett försök. Personligen så matar jag mina fiskar med ett flingfoder specialgjort för saltvattensbruk och en blandning mellan olika frystfoder. Din räxmix kan ha en tendens att smuttsa ner för mycket i akvariet, tänk på att du helst inte vill ha några rester på botten ifall du inte har någon räka eller något annat som ränsar upp från botten då kan det vara okejatt lite hamnar på botten om det är lite större foder. DEt finns något recept fören saltvattensmix också har jag för mig men jag har aldrig använt det.

Hoppas du har läst på om saltkar innan du startat det, det finnsmånga olika sätt att starta ett saltkar på, om jag skulle göra om det så skulle jag köra igång detmörklagd som det finns beskrivet på några ställen och lite i taget ta igång ljusen för att slippa algblommningarna.Gör inte mitt mistag starta med en clown som är fredlig och inte än som kommer köra med varje ny fisk du köper, de kan nämligen stressaandra fiskar till dötts, läs om ocellaris den klasiska och fredliga clownfisken här:

http://www.liveaquaria.com/product/scateg.cfm?siteid=21& pCatId=27

MvH

AG Jojje

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

ja jag själv använder massa olika

-Spirulina Alger (Flingor)

-Marin mix granulat ifrån Dr Bassets

-NoriAlger & Maskrosblad (Sätter fast dessa men en slaggs klämma med sugpropp så fiskarna kan lättare komma åt dom

-Mysis

-hackade/hela räkor för Anemon & Drakfisk

-GoldenPearls

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mkt för svaret Jojje och Wrang! Akvariet blev klar i förrigår och ser väldigt snyggt ut för att bara vara två dagar gammal. Det enda problemet jag har hittils är att en clownfiskanemon (nåt sånt heter den) inte vill öppna sig, fast så som jag förstod de brukar de ibland ta några veckor innan de öppnar sig efter en flytt. Jag ska kolla upp saltvattensmixen och köpa lite olika typer av foder senare när fiskarna kommer.

Mvh Melina

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte levande sten av en privatperson, jag fyllde akvariet med samma vatten som honom och använder nästan samma lysrör också. Anemonen fraktades i samma vatten och eftersom killen bodde nära mig gick transporten snabbt. De första timmarna var den lite halvöppenmen igårvar den lite tjurig och stängde sig helt. Jag var och filmade akvariet nyss och den har nästan öppnat sig helt nu. Jag har filmat varje dag och man ser en stor skillnad från första kvällen (1/7) fram till nu. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...