Gå till innehåll

köpa drake!


battle_royal

Rekommenderade inlägg

Har haft en sådan i ca ett år nu. Det bästa köp jag gjort! Vacker, intressant och sällskaplig.

Tycker inte att den har växt jättefort, men visst, den har nog dubblat sin storlek och är nu ca 10 cm.

Tänk på att de kan bli uppåt 25 cm, så mindre fiskar lever farligt.

Min har ibland nafsat efter kardinalerna, men inte fått in dem i munnen. Hade clownerna varit små hade de rykt.

Men får man den som liten, så växer ju de andra fiskarna samtidigt.

Dock kan man glömma småfisk som t ex gobies.

Mindre räkor likaså, tror jag.

Tror nog att du kan ha 2 st i ett 540L.

Vad gäller cirkulationen så klarar de nog ganska mycket, så länge de har någonstans att vila sig. Jag har 10.000L/h i mitt 240L, och han har inga problem att simma i det.

Han är framme väldigt mycket på eftermiddag och kväll, fast på förmiddagen sitter han upp och ner i en grotta.

Vad gäller giftigheten, så har jag hört allt från geting till huggorm.

Tror det beror på vem som blir stucken, samt hur djupt och länge sticket varade. Kan säkert vara som en huggorm om det vill sig illa.

Vid stick - spola stället med så hett vatten du klarar, uppsök sedan läkare.

Som tur är så är de väldigt lugna, om man inte tränger dem, eller att de tror att du har mat i handen. Handmata inte!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zebran är väl kanske den bäst lämpade för akvarie bruk då den inte blir så stor eller? Volitans blir ju rätt biffig i jämförelse. Jag tror (dock utan egen erfarenhet) att det skulle funka med 2 zebra i ett 540. Ta och läs på lite om arten och vad det rekomenderas för jusst den arten är mitt råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tipps om du inte är beredd att mata med fryst mat är att avstå från köp, samtliga zebror vi haft i våran butik är väldigt slöa på käket, och jag tror att vi bara haft en enda under mina tre år som ätit pellets. Annars tror jag att det går bra att ha två drakar i din burk, förutsatt att du kombinerar dom med rätt sällskap och så. Zebran är oftast lite mer tillbakadragen i sättet än vad volitan är, gömmer sig ofta under stenar osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oftast äter de inte död mat när de kommer in, vilket inte min heller gjorde.

Det var guppy som gällde tills han lärde sig att ta död mat. Men nu hugger han efter allt som närmar sig ytan.

Jag tycker inte det är jobbigt med fryst mat, så jag har aldrig tänkt på att testa pellets. Fiskarna får oftast frysmat också.

Det jag brukar mata är t ex klumpar med Mysisräkor, vanliga räkbitar, musselkött, bläckfisk mm.

Ofta sätter jag maten på en pinne till honom, eller så släpper jag bara biten framför honom. Så jag använder aldrig handskar. När jag är i med händerna så vet han att det inte är matdags. Men jag har ändå alltid koll på var han är.

Drakarna på filmen ser ut att vara volitan, de ser ju hyfsat stora ut.

Annars kan antennata ibland likna volitan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...