Gå till innehåll

Intressanta fiskar för en nybörjare?


Ozric

Rekommenderade inlägg

Om nån vecka el så har,om allt går som planerat, min första salt-balja cyklat klart och jakten på snygga anemoner & dyl kan påbörjas... Blev en ca 60.60.60-kub och kmr nog drivas ganska lo-tech.

Tanken är väl att inte att testa de svårare korallerna & fiskarna till en början utan kanske ha lite olika mjukkoraller, BTA med ett clown-par.Friskt & färgglatt är ambitionen! =)

Sammetsclowner/ P. biaculeatus

el P. epigrammata skulle jag vilja ha. Hört att de kan bli väldigt griniga men HUR griniga jämförelsevis mot tex Percula-clowner? Vill helst ha från början ett par med lite size..

Som gammal ciklidist vill jag ju ha fisk med intressanta beteenden. Gärna par-vis också.

Gobies/smörbultar ,är de lätta att få å para ut? Finns en hel del att välja på men vilka brukar vara vanliga i handeln? Bör man undvika vissa? Vilka kan man få å hänga med pistolräkor?

Z. flavescens lär va en bra nyttofisk som man ser i de flesta saltkar.. Om man nu har lite svårt att "ta till sig den",vad finns det för alternativ som betar alger lika effektivt men inte blir så stor?

P. imperator ;snyggaste kejsaren som ungdjur enligt mig. Om man lyckas få tag på en liten en,hur länge circus går den i ungdjurs-teckning? Och hur länge kan den trivas i ett kar likt mitt innan den behöver mer space? Nu går jag emot mig själv..vill ju så långt det går unvika singel-fiskar men ska jag EN "pet-fish" så önskar jag att Imperator skulle funka! :)

Om nån har tid & lust får ni gärna fylla på med andra fiskar som kan va lämpliga för en novis. Berätta gärna också om egna erfarenheter om dem. Att dra å köpa fisk på impuls kan va skoj men också dumdristigt,har jag förstått. Roligare att läsa på lite om dem ,jaga runt innan man får tag i dem man verkligen vill hålla.

Tackar på förhand!

//Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller nyttofiskar så kan jag slå ett slag för Valencienna puellaris. Jordätare med ganska trevligt beteende, funkar finfint parvis, och håller sanden rätt så vit. Den kan förvisso också göra karet ganska dimmigt ibland, beroende på vars dom spottar ur sanden...

Salarias fasciatus är en bra algätare med väldigt skoj beteende. Den jag hade var i alla fall en riktig linslus med tendenser att göra fula miner åt förbipasserande i stil med "you eyeballin' me, mister?". Betar alger med god aptit.

Andra gobies har jag mindre erfarenhet av, än så länge, men man brukar se yellow watchman goby tillsammans med pistolräkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sammetsclown är bad to the bone! Räkna med blodvite om du vill stoppa fingrarna i karet när de leker!

Kejsare tycker jag du skall vänta med tills karet är stabilt och du har lite erfarenhet med rutinerna i karet. Imperatorer växer fort när de får bra med mat!

Alla är livrädda för frökenfiskar men jag kan varmt rekomendera P. hemicyanea som om man har några stycken i karet sköter sig bra och bryr sig mest om varandras angelägenheter.

Satsa på fler mindre fiskar än få stora är ett allmänt råd till dig som nybörjare! Alla de fiskar du nämt ovan blir stora som fullvuxna och en burk i din storlek blir snabbt liten.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sammetsclown är bad to the bone! Räkna med blodvite om du vill stoppa fingrarna i karet när de leker!

Kejsare tycker jag du skall vänta med tills karet är stabilt och du har lite erfarenhet med rutinerna i karet. Imperatorer växer fort när de får bra med mat!

Alla är livrädda för frökenfiskar men jag kan varmt rekomendera P. hemicyanea som om man har några stycken i karet sköter sig bra och bryr sig mest om varandras angelägenheter.

Satsa på fler mindre fiskar än få stora är ett allmänt råd till dig som nybörjare! Alla de fiskar du nämt ovan blir stora som fullvuxna och en burk i din storlek blir snabbt liten.

Lycka till!

Ok,skiter nog i Imperatorn då. Utgår visserligen från att jag känner mig själv och att jag om nåt år el så har en större burk på G som den skulle få flytta till. Men såg först nu att den når 40cm. Hur många har kar med space nog till såna biffar?

Men jag kan faktiskt tänka mig att ha denna burken som "sammetsclown-hotell". Lite blodvite kan jag leva med. :) Men hur funkar ett tight par med mindre fiskar,tex Gobies el andra bottenorienterande fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller nyttofiskar så kan jag slå ett slag för Valencienna puellaris. Jordätare med ganska trevligt beteende, funkar finfint parvis, och håller sanden rätt så vit. Den kan förvisso också göra karet ganska dimmigt ibland, beroende på vars dom spottar ur sanden...

Salarias fasciatus är en bra algätare med väldigt skoj beteende. Den jag hade var i alla fall en riktig linslus med tendenser att göra fula miner åt förbipasserande i stil med "you eyeballin' me, mister?". Betar alger med god aptit.

Andra gobies har jag mindre erfarenhet av, än så länge, men man brukar se yellow watchman goby tillsammans med pistolräkor.

Gobies e nog mer min grej framför tex kejsare & kirurger...

Salarias fasciatus , e det sån Korallfisken har i sitt show-kar? Deras ,om det nu va en sån, va ju hur döds-skön som helst! Å Valencienna puellaris påminner till utseende om Tanganyika-cigarrer... Coolt!

Kan man ha fler Goby-par i en så liten burk som jag har el konkurerar de om botten-ytan? Nån här som läser detta som odlat Gobies?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa Anthias lär vara svåra att få att äta till en början har jag förstått. Gäller detta endast nyanländ VF fisk eller även om man köper väl ingångna fiskar? Är det inkoppningen och/eller introduceringen som e problematisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Ozric.

Bland antiassläktet finns några lätta arter men också några som är bland de fiskar som är svårast att få att överleva i ett akvarium hela sitt normala livsspan. Så din fråga är svår att svara på.

Flera arter är skygga och har svårt att börja äta i akvariemiljö. Nyanländ fisk är ofta lite slitna och det påverkar invänjningen negativt.

Som nybörjare på anthias tycker jag man bara ska köpa fisk som äter i butiken.

Men generellt tycker jag inte fisk från anthiassläktet är en bra nybörjarfisk/förstafisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9773

Ett år sen är den utfärgad, inget att satsa på i ett så litet kar alltså.

Lagge: håller inte riktigt med, tar nog ca 2 år innan den färgar ut, haft min i 2 år och den är ca 15cm nu. men då har jag matat med 1 fryskub om dagen + en nypa pellets, har nu ökat dosen, men allt beror säkert på hur mycket man matar och hur Glupsk den är, för glupska är dom rackarna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lagge: håller inte riktigt med, tar nog ca 2 år innan den färgar ut, haft min i 2 år och den är ca 15cm nu. men då har jag matat med 1 fryskub om dagen + en nypa pellets, har nu ökat dosen, men allt beror säkert på hur mycket man matar och hur Glupsk den är, för glupska är dom rackarna :)

Du matar för lite! Det bir en Imperator inte fet på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan detta vara något? http://www.reeflex.net/tiere/97_Pomacentrus_alleni.htm

Pigg och rolig fisk som är mycket fin att titta på, blir riktigt metallic färgad.

Det kan det visst va! Frisimmare va? Har ju kikat på Anthias men vill ju inte ta vtn över huvudet,så dessa kan absolut va ett bra alternativ om jag nu ska ha ett stim frisimmare.

Fler förslag gärna :P!

Goby-erfarenheter efterlyses oxå. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du matar för lite! Det bir en Imperator inte fet på!

Tillräckligt för att den ska va rund och go iallafall, ingen av mina fiskar är magra, imperatorn är den som först suger åt sig mat, sen vill jag inte mata alldeles för mycket pga jag vill hålla fosfat och nitrat så låga som möjligt.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller också på att starta upp, dessa tittade jag efter till mitt, ska vara rätt små och lätta. Tror jag :P men stryk kardinalen det var visst en stor elak jäkel. Om jag varit smart så hade jag skrivit namnen också. Nu kommer jag inte ihåg dom >_<.

Edit: a just det, den vita/svarta med rött på ryggen är giftig.

fisk.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du ozric vill du ha spännande fiskar ska du inte ha clowner så sjukt tråkiga fiskar..Tro mig jag känner dig. Har du en anemon som dom bor i står dom där och guppar hela tiden annars i något hörn..Vill du ha en cool firre skaffa en hökfisk det hade jag när jag höll på med saltvatten. Den var hellt otroligt cool höll alltid koll på vart jag var. Var nästa typ som hälften ödla hälften fisk. Dom hänger på sina framfenor och har koll på saker. Hör av dig på msn ska jag fixa det latinska namnet när jag hittar min bok. Den var röd med svart rand över ryggen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du suttit i tropheusträsket Ozric? Då skall du definitivt skaffa dig ett stor stim av någon kardinal, de är nämligen munruvare. Min erfarenhet av kardinaler är att de är mycket snälla och lugna djur. Jag har 13 pyamaskardinaler + 1 släkting i mitt kar, alltid framme och lugna. Ständigt någon hane med rom i munnen. Dessa fiskar (förutom möjligtvis Bangaien) blir bäst ju större stimmet är.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja Dennis! :)

Kan d va nån av dessa? Det går inte å ha demma i samma burk då?

http://www.pny.se/akvariedagbok/rodrutigt.jpg

http://www.starfish.ch/photos/fishes-Fische/hawkfishes-Korallenwaechter/Paracirrhites-forsteri2.jpg

http://www.pny.se/galleri_akvarie/IMG_4089bh.jpg

Tropheus; e det såna där grådassiga träsk-fiskar som det hänger vita sytrådar från?-boxing

Claes; Ty f tipset. Den lilla nere t hö. Vad e det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du suttit i tropheusträsket Ozric? Då skall du definitivt skaffa dig ett stor stim av någon kardinal, de är nämligen munruvare. Min erfarenhet av kardinaler är att de är mycket snälla och lugna djur. Jag har 13 pyamaskardinaler + 1 släkting i mitt kar, alltid framme och lugna. Ständigt någon hane med rom i munnen. Dessa fiskar (förutom möjligtvis Bangaien) blir bäst ju större stimmet är.

MVH Lasse

Tja Lasse! Satt i Tanga/troffe-träsket i ca tio år,ja.(odlar dock en del mbunas ännu). 10 lattjo men även frustrerande år,särskilt eft att vtnet i Nyköping försämrades... Och DU är faktiskt en av orsakerna till att jag hamnade där en gång i tiden. Du kanske inte minns det men jag hade praktik hos dig på Vattenbruket i Stensund nån gång under andra hälften av 90-talet,97 kanske.Vi hann prata en del ciklider. :)

Btw;Har ett Bangai-par gåendes hos en polare men jag tror inte jag tar hem dem. Nu när man gått vidare på sin akvaristiska bana vill man (jag) ju ha lite mer färg på sina fiskar. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha ha ja men i Södertälje har vi kanonvatten =). Men själv drar jag nog igång ett muräna kar i framtiden. Orkar inte hålla på med koraller och skit är för pedant och då kostar det pengar. Sen för att inte snacka om tekniken till salt. Man vill ju alltid ha någon ny pryl som kostar skortan. Typ bk skummare. Ja listan kan göras lång Janne. Ska fixa namnet till dig på fisken. Den bor hos min kompis nu. Ps det var ingen av dom du länkat till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://se.reeflex.net/tiere/276_Neocirrhites_armatus.htm

http://www.google.se/images?q=Neocirrhites+armatus&hl=sv&rlz=1W1ADSA_sv&prmd=ivns&lr=lang_sv&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi

Tack för tipset! Hittade rätt mkt läsvärt om den. Borde gå med ett harem. Kräver då större burk än vad jag nu gissar jag... Vacker fisk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...