Gå till innehåll

Bromma Zoohandel


TgL9705

Rekommenderade inlägg

Hade vägarna förbi Bromma och inhandlade 2st sandtvättare,en juvenil kejsare,4st blåa eremiter 2st putsarräkor samt en liten stjärnmuräna ca 15cm.

Efter 3 dagar var bara putsarräkorna vid liv,har handlat där förut och inte riktigt haft dessa problem.

Mycket märkligt att bara Bromma djuren dog i ett välskött akvarium med övrigt välmående djur och helt utslagna koraller.

Inga problem med skopningen eller så,de bara dog undan och det värsta är att när det gäller fisk så är tydligen garantin bara utanför dörren.

Kanske det som sägs om Bromma att de emellanåt får riktigt klen och dålig fisk stämmer då,för så här ska det inte vara.

Skärpning Bromma både när det gäller fisken och sen skita i kunden som fisken dör för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hade vägarna förbi Bromma och inhandlade 2st sandtvättare,en juvenil kejsare,4st blåa eremiter 2st putsarräkor samt en liten stjärnmuräna ca 15cm.

Efter 3 dagar var bara putsarräkorna vid liv,har handlat där förut och inte riktigt haft dessa problem.

Mycket märkligt att bara Bromma djuren dog i ett välskött akvarium med övrigt välmående djur och helt utslagna koraller.

Inga problem med skopningen eller så,de bara dog undan och det värsta är att när det gäller fisk så är tydligen garantin bara utanför dörren.

Kanske det som sägs om Bromma att de emellanåt får riktigt klen och dålig fisk stämmer då,för så här ska det inte vara.

Skärpning Bromma både när det gäller fisken och sen skita i kunden som fisken dör för.

Om det är för billigt för att vara sant...är det antagligen inte sant

Ett gammalt ordspråk om att bli lurad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte BZ bryr sig speciellt mycket, finns gott om människor som handlar där så missnöjda saltisar är inget som de behöver bry sig om... Finns bättre butiker att handla ifrån... Det är ju typisk stormarknad, och vill vi att det ska gå mer åt det hållet med opersonlig och okunnig personal utan någon kundvård? Jag personligen skulle inte köpa ens en badanka ifrån den butiken...

Sorry för det oprofessionella svaret, men jag har åsikter den typen av butiker som inte ska nämnas här...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För övrigt var jag där ett par veckor sedan, efter att jag såg 2 större döda fiskar och en igelkottsfisk som kippade efter andan gick jag ut...

Så att det skulle vara välskött nu, tja, då var det ändå skit kvar i vattnet.

Och detta med att det är billigt kan man inte alltid hålla med om heller.

Var väldigt försiktiga med inköp därifrån, ibland funkar det men jag orkar inte riskera någotmer, det är är bättre att gå till butiker som kör med riktigt karantän.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktig karantän vet jag inte vad ni menar.Jag vet inte hur det funkar osv men sist jag var hos BZ fick jag gå backstage.Där fanns flera kar med kejsare och annat som jag tror är karantän.Jag kan då inget om detta men det såg ut som dom hadde karantän på vissa fiskar.För mig har inte något dött från BZ.Jag brukar välja det exemplaret jag vill ha.Många säger här att dom inte får det så jag vet inte om detta bara gäller mig för jag brukar kolla om allt i karen ser ok ut och sen letar jag ett fint ex och säger att just den vill jag ha.Var nere hos BZ 3 veckor sedan och såg stjärnmuränorna.Var sugen själv på en liten krabat men dom blir ju större.

Det är synd att allt dog för dig.

Jag kan hålla med vissa punkter inte är bra.Tex perssonalens expertis och att det är svårt att få reklamera saker där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört av andra handlare att BZ har samma vatten som går runt i alla burkarna...och sist jag var där såg jag ett antal fiskar som såg ut att ha vita prick...ingen bra kombination med sjukdomar och samma vatten som rinner igenom alla kar antar jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte BZ bryr sig speciellt mycket, finns gott om människor som handlar där så missnöjda saltisar är inget som de behöver bry sig om... Finns bättre butiker att handla ifrån... Det är ju typisk stormarknad, och vill vi att det ska gå mer åt det hållet med opersonlig och okunnig personal utan någon kundvård? Jag personligen skulle inte köpa ens en badanka ifrån den butiken...

Sorry för det oprofessionella svaret, men jag har åsikter den typen av butiker som inte ska nämnas här...

Svaret jag fick när jag råkade handla där för 2 år sedan (4 blå djävlar) som alla dog mystiskt inom 36 timmar, var att det ärsånt man får räkna med... behöver jag nämna att jag inte handlar där längre?

Sent from my HTC Hero using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För dryga året sedan handlade jag en hel del fisk där, 2 hepatatus, 1 imperator samt en hel del "blådjävlar". Inget bortfall av någon av dem.

Vid tillfälle handlat några z. flavences från en välrenomerad butik i Sthlm, 2 dog. Precis som jag handlat en del annat som lever flera år senare.

Så för egen räkning var det inte negativt att pröjsa runt halva priset i jämförelse med de andra butikerna vid det tillfället.

Men jag håller med om att det just nu inte är upplyftande att besöka BZ, precis som att jag slutat upp att åka till Akvarielagret eftersom jag bara har minnen av skitiga saltkar med glasrosor i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört av andra handlare att BZ har samma vatten som går runt i alla burkarna...och sist jag var där såg jag ett antal fiskar som såg ut att ha vita prick...ingen bra kombination med sjukdomar och samma vatten som rinner igenom alla kar antar jag...

Bara en liten anmärkning om det sista påståendet. Personligen är jag för centralsystem i en affär eftersom det finns många fördelar med skötsel och skonsamhet för fisken. Vid separata system kan man för det mesta inte flytta fisk mellan två separata akvarium utan inkoppning och stress med nya vattenvärden. Dock så förutsätter ett centralsystem ett bra UV och en möjlighet att separera kar från systemet. Möjligheten med separation löser man genom att ha en separat cirkulation över ett biofilter i varje kar. Vi urkoppling så tar detta redan inkörda biofiltret över reningen helt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men eftersom personalen inte kan så mycket så är det väldigt jobbigt, känns inte direkt meningsfullt. Det där med att dom försökte sälja deras vatten till mig eftersom man inte kunde stoppa i nått levande förens efter 3-4 månader och att dom slängde i ett koppar och silverbaserat filter i min kundvagn är alldeles för mycket.

På triton, akvarieleasing och korallrevet får man riktiga svar på sina frågor och även om det skulle vara lite dyrare så stödjer jag hellre sådana butiker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stödjer dom flesta.Låt säga att BZ stänger igen.Är det något ni kommer att sakna?

Det skrivs mycket här om dom men det är aldrig någon som handlar där.Så jag vet ej vad man skall tro.Jag handlar där om jag vill och ser något jag vill ha.Samma med dom andra ställena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska tillägga att jag har 4st flavecenser,1st Naso som är inköpta på Bromma sedan mycket längre tillbaka och de är så fantastiskt friska och fina så de var riktigt bra köp.De tog 299:- styck då för medium flavarna och har för mig Nason kostade det också eller 349:- för en jättefin en.Att fisk dör händer väl,men alla i samma inköp och sen axelryckningarna från Bromma gör att man kan spy,ingen goodwill alls från dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag säger varken bu eller bä för BZ eller andra ställen i sverige.

Jag vet att många kommer in i butiken säger en sådan vill jag ha spelar ingen roll vilken butik och man får den utan att säljaren frågar vad man har.

Så frågar man inte får man inget veta gäller alla butiker.

Sen finns det ju dom som frågar säljaren om information.Där brister det på BZ och vissa andra ställen med.

Är man osäker så skall man sova på saken men hur lätt är det för tex dig och mig som har en bit att åka.Då får man lita på dom att de där sjöäpplet är inge farligt om det dör utan om det skulle dö så kan man låta det ruttna i karet utan att något händer.

Sen håller jag med dig att deras goodwill finns inte.Finns en persson jag inte namnger som jag inte tål där just nu.

Sen är det svårt att få saker bytt eller ersatt med nya.

Tex mina 2 stycken 2x54W drosslar som lagt av efter 3 månader vilket är en reklamation som jag ser det.Var 3 veckor sedan jag prata med dom och dom bad mig maila felet till dom och inget har hänt.

Men allt detta kan man undvika genom att lyssna på flera vad dom säger.

Det finns ingen butik som är "BÄST!" i mina ögon utan alla har sina brister stora som små.Vissa har stora brister men kan vara bättre en en butik med många små osv.

Jag vet nu inte vad det kan bero på att dina fiskar dog.Kan vara fiskarna som inte mådde bra.Kan vara transport.kan varit något i vattnet i påsen.Kan vara ditt kar inte vet jag.Även fiskar i havet dör.

Att BZ är så utpekad tror jag har med att dom är stora med mycket perssonal.Blir lite mer perssonligt om man skulle tex peka ut någon av dom andra butikerna här i sverige som ofta drivs av 1-2 perssoner om dom skulle göra fel eller ha brister.

Jag vet inte nu om någon på BZ är medlem här och om denna persson läser och tar till sig kritiken hanns arbetsgivare nu får.

Ne nu har detta kärleksbrev blivit långt.

Puss och Kram gubbar och kä**ingar och ett gott fortsatt år.

MVH:Den mysige Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, dom har sjukt dålig koll, så är det verkligen. Men jag får erkänna att jag sticker in huvudet och kollar in vad dom har ibland. Dock åker androiden upp så jag kan få riktiga fakta, är ingen idé att fråga.

Samma här, dom har sjukt bra öppettider så det är positivt med om iallafall.

Men ja har slutat att fråga om fiskarna, tar upp mobilen istället.

Dom verkar inte ha bättre koll på sötvattensfirrarna heller, frågade vart en fisk kom ifrån och en kille där sa asien blixtsnabbt:) sydamerika var sanningen iallafall:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...