Gå till innehåll

Norbergs


Norberg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 310
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tyvärr slår de inte ut så mycket på dagarna Magnus. Jag har en Chelmon rostratus som ser till att de håller polyperna inne på dagarna. De reagerar inte så mycket på fiskmatningen längre tyvärr.

Men gjorde dom det från början ? Så du i princip kunde beställa en polypexpansion ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att de expanderade då jag matade mycket utan att skölja fodret! (Inte att rekomendera).

Men inte jättemycket för fjärilen var ganska snabbt framme och kollade vad som fanns där. Matade jag dem med pellets så kom räkorna och snodde dem. Så nu bryr jag mig inte så mycket om att mata dem, de växer bra och färgar ut ändå men de expanderar som sagt var inte när det är ljust längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ska man inte stoppa i varken fjäril eller räkor , om jag förstår det rätt.. Håller precis på med att setta upp en större burk där planen är anthias tillsammans med några spser o sen LPSer och knappar i huvudsak.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var väl på tiden att det kom en helbild på detta! Du håller fanan högt Tommy :)

Alltid redo! :)

Då ska man inte stoppa i varken fjäril eller räkor , om jag förstår det rätt.. Håller precis på med att setta upp en större burk där planen är anthias tillsammans med några spser o sen LPSer och knappar i huvudsak.

Njae det skulle jag inte säga att du behöver låte bli, snarare tvärtom!

Fjärilen (C. rostratus) gör ett kalasjobb på att hålla undan glasroser som man lätt får när man matar mycket.

Anthias skulle inte må bra om de inte har putsarstationer som de regelbundet kan besöka. Minst 2 putsarräker är nog ett minimum i karet tycker jag.

Det enda som blir resultatet är att achanstreorna drar ihop sig något, men det gör bara att färgerna blir kraftigare på dem. Slår ut gör de ju på natten ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej NorbergIgentligen behöver du inte mer beröm en du redan fått

Helt rätt Peter! Nu får jag ta och lägga upp lite fiskbilder istället så vi får lite fiskdetaljer att kika på..

Detaljer är alltid kul tycker jag, men oftast så ser man inte så bra i karet hur fiskarna egentligen ser ut. Det går fort och de är rätt små så man missar rätt mycket!

Jag satt och slängde en hel del kort jag tagit på fiskar då jag såg ett som fångar färger som man inte hinner se. Ryggfenan på honan med regnbågsaktig färg var fin tycker jag, sånt hinner man aldrig se i verkligheten.

post-911-1446892347219_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vackert värre! Anthias är grymt fina i många hänseénde , det är "bara" matningen som är dilemmat..

Moderator's upplysning:
mod.gif

Inlägg om matning ifrån detta inlägg och framåt om matning har flyttats till en egen tråd i ämnet:

Klicka här för att komma till denna!

Denna tråd handlar om Norbergs kar.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrat av Benighted
Moderering: flytt av delar som hade med matning att göra.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt Peter! Nu får jag ta och lägga upp lite fiskbilder istället så vi får lite fiskdetaljer att kika på..Detaljer är alltid kul tycker jag, men oftast så ser man inte så bra i karet hur fiskarna egentligen ser ut. Det går fort och de är rätt små så man missar rätt mycket!Jag satt och slängde en hel del kort jag tagit på fiskar då jag såg ett som fångar färger som man inte hinner se. Ryggfenan på honan med regnbågsaktig färg var fin tycker jag, sånt hinner man aldrig se i verkligheten.[ATTACH=CONFIG]65960[/ATTACH]
Attans så vacker den var.. Nej nu får du inte mer beröm. :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höll på att skrapa rutorna då jag såg något som satt på streamerns hållare.

Ser ut som nån liten bebis av stylopora, poccilopora eller så tycker jag. Om det är något annat som ni känner igen så hojta till

Nån som kan mer om att sps förökar sig på detta sätt? Om det nu är det.

post-911-14468923598592_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just dom arter du nämner kan föröka sig med polyp bailout, dvs dom släpper enstaka eller samtliga polyper på jakt efter bättre boende.

Har läst om någon på RC som lyckts få till det ordentligt i ett större kar där det börjat växa småfraggar lite överallt.

Riktigt fin bild du lyckats få på "lillen"...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt, ser väl ut som Poccilloporan med rosa bas och gröna polyper som växer som ogräs, jäkligt trevligt ogräs om man säger så men :). Det vore ju über-trevligt om du haft en spawning event i ditt kar, men känns ju som med den filtreringen som du har att det vore osannolikt att någon korall-larv överlevde, men kan ju ske, ser det som mer troligt att en liten liten bit vävnad lossnat när man fraggat eller så och hamnat och växt fast, har själv haft en korall som växte fast på botten genom en bit som inte var större än ett sandkorn (skulle uppskattat den till under en kvadratmillimeter i storlek) så, det går att få fraggar ifrån så små bitar, det vet jag... Låt den sitta där och se om det blir en klon av nåt du har i karet eller om den varierar på nåt sätt....

P.S. När har du lärt dig att ta såna bilder :o:) D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter fränt om de förökar sig med att skicka iväg polyper! Hittade en till på ett ställe, det var 5 mikroskopiska polyper, man såg dem knappt. Den får sitta och växa till sig så vi får se vad det blir.

Men jag ska hålla ögonen öppna efter flera.

Ta bilder Jani, du vet ju att det är mycket fusk ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar banne mig undra om det inte är dags att skaffa en Nikon och ett Äpple snart om de gör bilderna så mycket bättre med fusk, med Canon och PC måste man först lyckas ta en bra bild, den kan man tweaka lite :)

Och det bästa är att man inte behövre programera med Mac. Allt bara funkar, man behöver inte kunna nått! ;)

Om jag kommer ihåg rätt kan Pocillipora skicka ut vegetativt förökade larver. De simmar för att sedan rota sig på lämpliga ställen.

Ok det var spännanden det ska jag försöka läsa mer om, om nån har nån länk så skulle det vara intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...