Gå till innehåll

Plötslig vävnadsdöd?


milk

Rekommenderade inlägg

Har dessvärre märkt att några av mina stenkoraller får vävnadsdöd nere vid foten som sedan sprider sig uppåt? någon som har någon aning om vad det kan vara? det enda i värdesväg som är i obalans är att KH är en aning högt och Ca lågt. alla andra värdena är där de brukar ligga.

kan det vara något med att jag en limmat fötterna så att någon parasit har tagit sig in lättare? har ibland bara satt fast dem mellan springor osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft exakt samma som du men har inte en aning om vad det kan va.

Alla parametrar har vatt Oki i mitt kar men ändå händer detta. Jag har misstänkt någon form av parasit.

Detta är dock uteslutet i dagsläget.

Jag har även loggat temp och uteslutigt det.

Jag misstänker att det är ph/kh som svänger på natten.

Skall försöka logga detta på något vis.

Hade vatt tacksam om någon kan dela med sig av liknande problem eller tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen sps-expert, utan har bara läst mången kunnigt folk säga att den vävnadsdöd hos bl.a. acroporor som du beskriver - från foten och uppåt - beror på för höga fosfathalter. Även om fosfaten uppmäts som låg i vattnet så "vandrar" fosfaten från den levande stenen upp i korallskelettet - därav vävnadsdöd först vid foten. Sådan fosfatvandring brukar kallas på engelska för "phosphate wicking". Fosfatvandringen beror inte bara på kapillärkraften utan sker dessutom (eller framför allt) med hjälp av bakterier.

Detta tyder på ackumulerade halter av fosfat i din levande sten. Hur fosfaten kom dit? Kan vara att den sög i sig från vattnet eller tagit upp skiten underifrån från sandbottnet, troligast både och.

Bra länkar:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1113303&pp=25&highlight=phosphate+wicking&page=2

(se inlägg av iduncan)

http://www.reeffrontiers.com/f30/base-coral-receding-29378/index2.html

(se inlägg av tdwyatt)

http://www.thereeftank.com/forums/f6/sps-bleaching-from-base-on-up-help-132872.html

(se inlägg av Geoff)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acroporor kan reagera starkt på förändringar i karet. Svänger värdena kan bara det vara en orsak till att de inte trivs...

Några fler alternativ att kolla upp är:

1. En annan orsak kan vara för låga kaliumvärden. Kolla med K+(potassium) test eller be din lokala handlare mäta detta. Ett lågt värde på 350 räcker för att orsaka problem. Kaliumhalten ska ligga på 380-400.

2. Ett annat alternativ kan vara plattmaskar, som man inte märker med ögat. Spruta osmosvatten på korallerna så ser du om plattmaskarna reagerar. De gillar inte osmosvatten och kan börja släppa.

3. Felaktigt flöde för arten kan också orsaka dessa problem. Kolla upp vad det är för typ av flöde de har idag och kolla sedan upp vad de trivs bäst i...

Det finns säker massor med fler anledningar men börja att kolla detta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfat i vattnet påverkar mest att korallen blir brun så mitt tips är något annat.

Fosfatläckage via sten direkt till korallen var ett nytt intressant fenomen... huga man slutar aldrig att förvånas eller lära sig. (Dock inget mina koraller har råkat ut för då de varit stora och fastvuxna på LS-bitar från början.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom vävnadsöd nerifrån bara är symtomen och det finns många orsaker till det, så är det svårt att råda.

Men den vanligaste är nog ett svängande kh, hur upprätthåller du kh:t?

Vet du om kh:t har svängt mer än 1 enhet per dygn den senaste veckan?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur milk har det, själv brukar jag höja mitt kh 3-4 enheter åt gången (om inte mer) och har inte observerat någon STN vid basen på spser.

Jisses, det skulle aldrig jag våga! Men mycket beror på hur lågt man ligger i näringsvärden, korallerna blir ju känsligare ju lägre man ligger.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska ändå börja köra med fosfat remover i granulatform, då jag kört med fytande innan men måste hålla det nere då jag nu ser att algerna börjar ta över lite för mycket.

Har varit bortrest i thailand och när jag kom hem uppmätte jag KHt till ca 16 vilket är väldigt högt. kan ha blivit fel innan jag åkte då jag buffrade upp det några enheter innan avfärd. men Ca var nere på 180 så har buffrat upp det nu till 500.

går ju bara att spekulera vad detta kan bero på men är inte direkt kul när man ser att korallen börjar dö och man kan inte göra annat än kapa den. men fosfat remover ska inhandlas imorgon. har även gjort ett vattenbyte på 10-15% för att jämna ut värdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jisses, det skulle aldrig jag våga! Men mycket beror på hur lågt man ligger i näringsvärden, korallerna blir ju känsligare ju lägre man ligger.

/Janne

Enligt min erfarenhet stämmer det du skriver mycket väl, fast enbart för de koraller som behandlats med Zeospur 2. Sådana koraller är känsliga för plötsliga kh-svängningar (framföallt höjningar över 7 kH), medan obehandlade koraller inte bryr sig ett smack även om kH-t går upp till 14 vid mycket låga fosfatvärden.

@Milk: kolla om du kan höja stenarna med spserna upp från sanden på pvc-rör. Har du levande stenen direkt på sanden så kanske du inte får någon effekt av din fosfatborttagning då fosfaten ändå kommer att vandra upp från sanden genom levande sten till dina fraggar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min erfarenhet stämmer det du skriver mycket väl, fast enbart för de koraller som behandlats med Zeospur 2. Sådana koraller är känsliga för plötsliga kh-svängningar (framföallt höjningar över 7 kH), medan obehandlade koraller inte bryr sig ett smack även om kH-t går upp till 14 vid mycket låga fosfatvärden.

Det är inte bra över huvud taget med för stora svängningar av kh eller några andra parametrar oavsätt om man behandlat med ZS2 eller inte. Även om de överlever så kommer det påverka färg och tillväxt. Är korallerna i dålig form så kanske de även stryker med

Även om du har stålmannenkoraller och labbar med kh upp imot 14 så är det inget jag skulle rekomendera någon. Det är ju dubbet så mycket mot vad de är vana med ute på korallrevet.

Om du läser hans sista inlägg så tror jag du håller med om att värdena har svängt lite väl mycket.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut, jag håller med om konstiga värden. Jag har svårt att förstå hur värdet på Ca har sjunkit till 180 medan kH stannade vid 16, nästan omöjligt och låter som felmätning. Milk kan väl inte ha haft högre kH än 16 vid avfärd, för då skulle väl kalk fälla ut?

Vad gäller höga värden på det stora hela så tror jag att den italienska "Blue coral method" går i princip ut på att hålla kH på typ 14-15, Ca 500 och Mg 1500 (och mata med pappone). Det gör man för att öka koralltillväxten. Sedan om det är naturligt eller inte är en annan sak. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut, jag håller med om konstiga värden. Jag har svårt att förstå hur värdet på Ca har sjunkit till 180 medan kH stannade vid 16, nästan omöjligt och låter som felmätning. Milk kan väl inte ha haft högre kH än 16 vid avfärd, för då skulle väl kalk fälla ut?

Vad gäller höga värden på det stora hela så tror jag att den italienska "Blue coral method" går i princip ut på att hålla kH på typ 14-15, Ca 500 och Mg 1500 (och mata med pappone). Det gör man för att öka koralltillväxten. Sedan om det är naturligt eller inte är en annan sak. :)

Det är väl en blandning av mätfel och orutin.

Likväl som att jag inte skulle rekommendera någon idrottsman att dopa sig.

Rådet från mig är:

Fortsätt byta vatten tills du får normala värden, gör det inte för fort, ta det lugnt.

Vänta med fosfatremovern tills du har normala värden, korallerna är nog stressade ändå.

Var noga med alla förändringar att det inte går för fort.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Janne, byt vatten för att få normala värden.

Jag har också upplevt samma problem när värdena svänger för fort, främst kH.

Det stressar korallerna ordentligt. Att höja kH med 3-4 på en gång skulle innebära problem för de flesta så undvik det.

Som nästan alltid i denna hobby så gäller det tålamod och inga hastiga förändringar

/Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...