Gå till innehåll

Vad för monster har jag i karet?


Ozric

Rekommenderade inlägg

Har ju precis startat upp mitt 1:a saltkar.. LS från bla Linköping & S-tälje. Sett att jag har nån typ av "feta maskar" i stenen. Hittat bla en död på ca 4 cm som såg "hackad" ut och liksom halvt uppäten,så jag har misstänkt nåt rovdjur. Även små skal av turbosniglar (halv ärta i size) har jag hittat. Idag såg jag på håll att det virvlade upp sediment ur en liten håla i stenen. Efter en stunds stirr blev jag fan nästan rädd! av en bråkdel av en sekund ser jag ett monster! inte stor alls,huvudet var väl som ett stort knappnålshuvud.

Googlat runt lite och det närmsta jag kan komma är denna.. http://www.newscientist.com/article/dn14365-worm-pincers-may-inspire-better-spacecraft-materials.html eller http://www.fisheries.vims.edu/ctils/prey2/nereis.jpg

Vad i hela friden kan det va?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en bobbit worm..... otäck djävel som blir över metern lång och äter både koraller och fisk.... Utrota!

Ta upp den stenen som du såg masken i och lägg den i svagt blandat salt vatten. Den kommer då krypa ut. Bli inte rädd men den kan mkt väl vara över 50cm stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fireworms ? Håriga ?

Jag hade sådana monster på 30 till 40 cm i mitt kar vidriga brrr..

Hann inte se om denna va hårig. Har nåt hårigt också men det har jag trott varit en liten ormsjöstjärna,som jag såg typ 1:a dan.

När jag tvättade stenen fr Linköping (som knappt behövdes tvättas) fick ajg nåt i fingertopparna. Kändes som glas-splitter.Satt väl i nån timme efteråt. Hur känns Fireworms?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

borstmaskar släpper små små små hårstrån som fastnar i huden och irriterar och svider. De har dock inte käkar så som beskrivit ovan.

Det är ju mest troligt att du har borstmask, alla har borstmaskar snarare... det behöver dock inte utesluta att du har en bobbit worm.

Å andra sidan, kan det inte bara varit en väldigt liten krabba?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ormsjöstjärnan har jag inte sett sen dag ett ,som sagt. Jag har även sett en liten skymt av enliten borstmask som iofs KAN ha varit en arm av stjärnan.:smiley9: Kan ju absolut va borstmasken jag "stack" mig på. Men dessa nämnda djur ,om man googlar på deras huvuden,liknar ju söta kanin-ungar jämfört med otyget jag såg. :smiley3:

Mest troligt so far,är väl ändå en Bobbit-mask...

Inget i fällan i morse. Idag tar jag upp stenen å kör salt-tricket. Alternativt hacker sönder stenen...

To be continued...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en bobbit worm..... otäck djävel som blir över metern lång och äter både koraller och fisk.... Utrota!

Ta upp den stenen som du såg masken i och lägg den i svagt blandat salt vatten. Den kommer då krypa ut. Bli inte rädd men den kan mkt väl vara över 50cm stor.

50 cm mask med ett knappnålstort huvud?

Sen tror jag du blandar ihop bobbit worm och gigantea, bobbit worms (Eunice aphroditois) äter fisk och andra djur och monstermasken (Eunice gigantea) äter andra djur och koraller.

Ändrat av StatusQ
vetenskapliga namn
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... bobbit worms (Eunice aphroditois) äter fisk och andra djur och monstermasken (Eunice gigantea) äter andra djur och koraller.

Usch!

Fick inte tag på den ! -nej Tog ur stenen och doppade först den i sötvtn i ca en timme sen i saltlösning några timmar. Den borde kommit ut tycker jag men icke, så nu får jag väl hoppas på att den dog. Försökte även hacka å bända sönder stenen men den va hård som granit.

Hittade en liten krabba dock! :) Den va ej luden så den fick va kvar i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blir till att spana och se ifall den dött eller ej nu då. Ser du den igen så får du väl ta upp stenen och sätta en yxa mitt där den är och dänga till med slägga på yxan. Då lär stenen gå isär. Synd bara på stenen men vad gör man inte för och få bort oönskade invånare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte ett ben från krabban eller en klo du såg då?

Jag funderade ett tag på det men nej, det är jag nästan säker på att det inte var.Käftarna var ju inte helt olikt en nafsande krabb-klo. Såg ca en cm av kroppen och den svajade likt en snabel, eller hur jag nu ska förklara.

Imorse upptäckte jag att det kommer ut som vit seg vätska ur hålan där jag såg "besten". Det kan betyda att den dött inne i stenen va?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det nu är som du misstänker, en redig best, inte vill man väl ha en sån liggandes i karet och ruttna...?

Nej,det vill man inte förstås men jag antar att det inte gör alltför mkt i detta fallet. Karet e fortf under mognads-fas sas. Har inte haft i de första fiskarna ens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...