Gå till innehåll

Euphyllia divisa - utan polyper


nike83

Rekommenderade inlägg

Min LPS "Euphyllia divisa" vill inte skicka ut sina polyper längre! jag har haft stora problem med trådalger, som har orsakats av fosfat. nu är nivåerna nere igen, men min korall vägrar att släppa ut polyperna. jag har testat att flytta runt den lite, utan att få ett annorlunda resultat.

den har tidigare växt otroligt bra och jag fraggade av den för ca 1 år sedan. men sista månaderna har den blivit "sur"....

jag har fortfarande alg-problem, så jag drar mig för att tillsätta näring i vattnet.

hittade lite information på Reflex, men jag förstår inte riktigt! ska man ställa den med mycket ström, eller lite ström?

Stefan Obrist: Meiner Erfahrung nach ist nur achtzugeben dass die Koralle nicht zu viel Strömung bekommt , sonst öffnet sie sich nämlich nicht! Sonst einfach zu halten. Auch gebe ich ihr einmal im Monat ein Stück Garnele die sie gerne annimmt!

Översatt med google.translate:

Stefan Obrist: Enligt min erfarenhet, bara vara noga med att koraller blir för mycket ström, annars kommer det inte att öppna det är! Annars hålla enkelt. Även jag ger henne en gång i månaden en bit av räkor det tar!

behöver lite vägledning!

post-3725-14468921031396_thumb.jpg

post-3725-14468921031607_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fälls inte polyperna ut så är min erfarenhet att de står för strömt eller att de står bakom en giftig korall och får mkt gifter spolade över sig som jag sett gör att de kan dra in polyper och dö av. En annan sak är om man byter till starkare ljus eller flyttar dom till starkare ljus förhållande så samma sak ske.

Prova att flytta den till ett ställe med lävatten och fri från andra kraller runt omkring så kanske du får igång den.

Har du en Kejsare så kanske den är på och biter på den då de kan lockas av små mini bollar som sticker fram från huvudena.

Jag matar mina med Reef pearls som Bioted säljer och mina euphyllia stortrivs.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har den trivts bra förut så ska du nog bara ge den tid om du fått ner fosfaten nu.

det kan inte vara något annat än just fosfaten det kan gälla?

fosfaten har varit borta i ½ år, dock är trådalgerna kvar...

fälls inte polyperna ut så är min erfarenhet att de står för strömt eller att de står bakom en giftig korall och får mkt gifter spolade över sig som jag sett gör att de kan dra in polyper och dö av. En annan sak är om man byter till starkare ljus eller flyttar dom till starkare ljus förhållande så samma sak ske.

Prova att flytta den till ett ställe med lävatten och fri från andra kraller runt omkring så kanske du får igång den.

Har du en Kejsare så kanske den är på och biter på den då de kan lockas av små mini bollar som sticker fram från huvudena.

Jag matar mina med Reef pearls som Bioted säljer och mina euphyllia stortrivs.

Lycka till.

jag har flyttat tillbaka den dit där den stod när den trivdes som bäst, igen...

jag har en Pomacanthus navarchus, men har aldrig sett den ens försöka bita på korallen...

hur matar du med Reef perls?

Tyska texten säger att man inte ska ställa den för strömt för då öppnar den sig inte.

tackar! ibland så är inte google translate speciellt bra!

dom trivs verkligen inte i strömt vatten. men det får inte va för lite heller då en av mina fick browngelly disease pga det.

okey, inte för lite heller.... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag nollar nästan fosfaten nu, kanske 0.024ppm PO4 (Rowa-test)

jag kör med kalkvatten, kanske kan påverka ? mitt KH är ganska så högt nu, pga kalkvattnet! runt 10

Fosfaten är nog isåfall inte bekymret om du inte har sänkt den lite för fort, 10 i KH ska inte heller vara så farligt men de beror ju på om det har legat stabilt där länge, eller har det ökat snabbt? snabba förändringarär ju aldrig bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfaten är nog isåfall inte bekymret om du inte har sänkt den lite för fort, 10 i KH ska inte heller vara så farligt men de beror ju på om det har legat stabilt där länge, eller har det ökat snabbt? snabba förändringarär ju aldrig bra.

jag tror att mitt KH varierar lite då jag tillsätter kalkvatten mot mina alger...

har inte ökat för fort, dok kan det medföra lite svängningar i Ca och KH...

Jag har höjt kH i mitt kar med 2-3 under en dag utan att min euphyllia (som jag fick av Fredrik - alltså samma) har reagerat.

Om det inte är att den står för strömt, kan någon fisk vara på den?

Hur ser pH:t ut?

okey, då känns de inte riktigt som om att det är mitt KH som är problemet!

nu står den inte alls för strömt. eventuelt min kejsare, men aldrig sett den vara på dem! han är iofs på turbos och mina sandvändande sniglar...

PH:t har varit stabilt, o det blir ju ännu stabilare när man höjer KH:t.

kanske är att jag har för lite näring i vattnet alternativt att något djur är där och smakar på den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min lilla euphyllia har varit väldigt ihopdragen senaste halvåret.

Har kört ganska hög salthalt typ 1.027, hög Ca, Mg osv, samt i princip 0 på både fosfat o nitrat

Sen sänkte jag successivt salthalten till 1.025 och nu är polyperna ute hyfsat mycket, fast inte fullt uppblåsta.

Så det kan ha lite med salthalten o göra kanske ... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min lilla euphyllia har varit väldigt ihopdragen senaste halvåret.

Har kört ganska hög salthalt typ 1.027, hög Ca, Mg osv, samt i princip 0 på både fosfat o nitrat

Sen sänkte jag successivt salthalten till 1.025 och nu är polyperna ute hyfsat mycket, fast inte fullt uppblåsta.

Så det kan ha lite med salthalten o göra kanske ... :)

bra tips, ska kolla salthalten och eventuellt kalibrera om min saltmätare....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...