Gå till innehåll

Värmeväxlare för kylning av akvarievatten


Janne

Rekommenderade inlägg

Håller på att installera bergvärme och inser att man kan även kyla med den. Skall man ställa några speciella krav på värmeväxlaren, fungerar den med akvarievatten?Slammar den igen? Hur dimensionerar man denom man utgår från 0 gradigt vatten på kylsidan ochman har700 liter vatten som skall ner max5 grader.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En traditionell plattväxlare skulle garanterat slama igen om man skulle trycka in vanligt akvarievatten. Det skulle nog vara enklast om du satte en strypning på din returledning från din värmepump och kopplar ett tunnare plaströröver strypningen som du även leder ned i ditt akvarium.

Smart ide förestensmiley32.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag hadde en rostfri slinga innan å det funkade kanon.

trotts att plast slangen är tunn så leder den ej kylan så bra.

Min RF slinga såg ut som den slingan till vänster på bilden du länkade till Janne.

Sedan så kopplar man denna till en teperatur regulator så vattnet sätts bara på då det blir för varmt i karet eller om man stryper den till så lite att det är ett flöde hela tiden och så håller tempen önskvärd i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg Christians in action... mycket effektiv! Jag kollade runt lite på nätet om det va någon annan som gjort liknande.

Hittade en sida men kommer inte ihåg adressensmiley5.gif. Men han hade i alla fall inte velat stoppa rostfritt i karet, så han hade isolerat slangen med vanlig typ krympslang.

Ska se om jag hittar sidan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra! då ska jag säga åt dem att sätta dit anslutningar och backventil, så jag kan ansluta en slinga för kylning. Sen får jag prova mig fram vad slinga skall vara gjord av, räcker det med något som är gjort i plast så är väl det bra.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan den slinga jag använt har funkat kanon i 5år tror jag. Den har ej börjat rosta eller missfärga alls, vet ej vad det är för material exakt med syrafast Rostfritt är det iallafall.

För att vara extra säker så kan man ju lacka den med Akvarielack ett antal gånger denna lack finns på www.epotex.se

krymp plats slang hadde jag ej tagit. Vet ju ej vad det är för plast de använder då dom gör den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Janne - Hur har det gått. Jag står med precis samma projekt.

De har borrat och installerar färdigt onsdag/torsdag.

Wang. Var fick du tag i din slinga... jag har sökt på nätet och

skickt frågor de några företag men det är svårt att skaka fram 1

st i lämplig storlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ligger lågt med slingan tills sommaren kommer(just nu känns den långt borta). Bygger om där den gamla pannan stod, sumpen + all annan utrustning kommer att stå där. Det finns el, vatten och golvbrunn där. Har flytspacklat och i kväll kommer jag lägga in en plastmatta, så det finns att göra ändå. Jisses vad sakta elmätaren går nu för tiden, är jättenöjd med bergvärmen.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har hörnakvarium och måste borra slinga genom golvet...

vill göra det innan jag startar... i annat fall måste jag plocka ur

sumpen.

Står och väljer mellan två alternativ. Antingen att utnyttja

borrhålets kyla med kylslingasliga som man stoppar i sumpen

eller att pumpa vatten från sumpen i en slinga i grunden för

kylning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Nu börjar det bli dags att köra igång. Jag tänkte sätta en liten värmeväxlare vid värmepumpen och ansluta den till kollektorn. Sen drar jag iväg en vanlig slang med vatten i och cirkulerar vattnet med en akvariepump. Jag har inte bestämt vilken typ av slinga jag skall ha i sumpen. För enkelhetens skull så måste jag väl styra pumpen med en termostat. Nu till min fråga, var köper jag en värmväxlare i Stockholm?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

www.vwr.com (gamla Kebo Grave i Spånga)

Har värmeväxlare typ glaskolon.

Används vanligtvis för destillation (hembrännare he-he), men går även att ha som värmeväxlare.

Tror att dessa skulle fungera bra som värmeväxlare till ett akvarium.

Garanterat fritt från metaller :-)

Problemet är väl att det kan vara lite svårt, som privatperson, att få köpa sådana nu för tiden.

Dom tror ju att man ska ha det till hembrännare !?

Det var bättre förr !

Nu börjar det bli dags att köra igång. Jag tänkte sätta en liten värmeväxlare vid värmepumpen och ansluta den till kollektorn. Sen drar jag iväg en vanlig slang med vatten i och cirkulerar vattnet med en akvariepump. Jag har inte bestämt vilken typ av slinga jag skall ha i sumpen. För enkelhetens skull så måste jag väl styra pumpen med en termostat. Nu till min fråga, var köper jag en värmväxlare i Stockholm?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

va på tippen idag å hittade ett litet kylskåp me frysfack i, tänkte att man kan ta den plattan som sitter i frysfacket å sänka ner i sumpen, tror ni att de kan funka.?

tänkte på de att den e ju lackad å borde ju inte börja ärja eller??

var hitta en styrning för att få kylskået att slå till vid 28 grader å slå av vid 25?? har svårt att tänka mig att skåpets egna termostat är gjort för att klara av den tempen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den enklaste metoden att göra en termostat är att ta en akvariedoppvärmare och seriekoppla med styrlindningen på en kontaktor. Kontaktorn skall ha växlande funktion och kopplas som brytande. Jag hade kallt salt i fyra år på 70- talet med ett kylskåp som inte ärgade upp så visst kan det funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej.. har nu hittat en trasig portabel ac som ja tagit panelen,styrkort,givare och vattennivå avkännare ifrån.. tänkte koppla på kylskåpet till den panelen.. torde ju funka som termostat..

ända felet på ac.n var att kompressorn lagt av, så ja borde ju kunna styra kylen på samma styrning som ac kompressorn satt på..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...