Gå till innehåll

Katastrof med anemon!!!


battle_royal

Rekommenderade inlägg

Såg i går natt att min Bta anemon var ute o gick på rutan..tyckte det var lite häfitigt..men sen idag nu på morgongen så ser jag att hela akvariet e grumligt...då ser jag att anemonon har gått in o fastnat i en stramer o löst upp sig själv:S...

frågan ör nu vad ska jag göra..byta all vattten? ar detta giftigt? tips om det är nån som har råkat ut för likanande!

Mvh Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra om anemonen, Ja det kan vara giftigt finns dom som blivit av med nästan alla fiskar pga en sånhär sak. Jag har oxå varit med om det men allt överlevde ändå. Det du borde göra är att göra ett lite större vattenbyte och filtrera med lite aktivt kol om du inte redan gör det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har möjlighet kan du lägga in syresten i akvariet kopplad till en luftpump. Detta för att få lite mer luftning av vattnet i och med att det blir en kraftig biologisk belastning när anemonen ska brytas ner. Då förbrukas det syre i mängder, vilket säkert är vad som knäcker de flesta akvarium med självmordsanemoner i.

I vilket fall bör du rikta alla streamerpumpar mot vattenytan för att få så mycket turbulens i ytan som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tipsen allesammans! ja så j*vla drygt...börja nästan tappa lusten nu med karet..två dagar innan hoppade min gula kirurg ut med under natten:S....men men

jag bytte aldrig vtten nu ..allt verkade klara sig ändå..inget dog..förutom att min fungia ser väldigt blek ut...hoppas att den tar sig igen bara..och en av sinularia sjunkit ihop en del..men inte dom andra..:S lite konstigt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft liknade i mitt gamla akvarium. Mycket dog. Det jag vet är flera vatten bytte under längre tid. Det viktigaste kolla nitrit och om du har filter eller sand gör dom rena. Anemoner har lite näsel gift som kan skada mycket. Men det som tog dö på mitt tror jag var delar av den som jag ej fått upp som börja ruttna. Där av nitrit sen nitrat och sist ammoniak. Och då är det börja om från 0 med allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...