Gå till innehåll

Ledsen anemon.. :(


d-jess

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Jag har läst lite här på forumet och förstått att anemoner är ett väldigt svårt djur till sitt första saltvattensakvarium och man får mycket banne här om man skaffat sig en innan man har full kunskap om dem. Men som så många ivriga andra har jag gjort just det. Den har mått prima varit stor och fin, har matat den ungeför varannan vecka med en bit räka och så har den själv norpat lite mat när jag matat fiskarna. Till en början så satt den i mitt clownhotell men för ett par dagar sedan så bytte jag kar med en kille, Han tog mitt clownhotell och jag tog över ett RED SEA 130d.

Problemet nu var väl min planerinng. Det tog ett par timmar att hämta karet och under tiden fick allt mitt vatten ,stenar och annat levande gå med pumpar och värmare i en balja.

När vi kom hem mådde allt fortfarande fint och tempen på vattnet låg på 24c.

Jag hade förberätt vatten så efter att jag hällt delar av det gamla vattnet blandat med ca 20 liter av det nya så såg jag till att tempen var 24c även i karet innan jag hälde i det sista av det gamla vattnet samt alla djuren. Eftersom jag nu inte fyllde karet som är på 130 liter med mina 60+20=80 liter (vågade inte fylla på mer) så kunde jag inte dra igång systemet som är inbyggt på baksidan. Däremot satte jag i cirkulationspumpar och värmare. Värmen har efter det gått upp till stabila 24,9c. Jag har inga höga nitrit eller nitratvärden. och allt levande verkar må jättebra förutom min anemon. Den är hängig. Den har några armar uppblåsta men långt ifrån alla och den verkar ha "kräkts". Har varit såhär hängig i ett dygn nu. Någon som har några tips på hur man kan få igång den? Vet inte vad det är för sort men jag har en bild på den så om någon vill hjälpa mig med det också vore det fint.

Tack på förhand.

/Jessica

post-5447-14468921081144_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag får hoppas på det. Kör för säkerhets skull med lite kolfilter nu om det är någonting i vattnet som stör den. Och ökade cirkulationen lite ytterligare. Tyckte att den för stunden så lite bättre ut men kanske bara inbillade mig.

Är det någon som kan upplysa mig om vad den heter?

/Jessica

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, om du har flyttat anemonen till nytt akvarium med ny plats m.m. så kan det ta dagar innan den blir som tidigare. Och så kan den ju börja vandra runt efter en bättre plats. Men om du har bra vattenvärden så kommer den nog igen när burken får vara ifred.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas fortfarande. men det såg inte bra ut nu när jag kom hem från jobbet och så tog jag värdena igen. Nitratet har skjutit iväg. Jag gjorde ett litet vattenbyte för att kanske stoppa det. Är det någonting mer jag kan göra?

Har ju ingen osmos så det beror ju säkert på mitt vatten, men ställer alltid vatten ett par dygn innan + använder vattenberedande medeln.

Det första vattnet jag tillsatte hade dock inte hunnit stå riktigt ett dygn. Kanske kan vara därför jag har en höjd nitrathalt.. ?

/Jessica

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om testerna visar att ditt nitrat ökat snabbt så gissar jag på att. Det egentligen är nitrit som ger utslag, nitrat-test störs utav nitrit. Dvs i så fall så är det helt enkelt ett omstartsproblem som du har, det var ett tag sen som jag läste om vad man gör åt det så sök gärna själv men saker som borde kunna hjälpa är väl vattenbyten, bakterietillsatser, aktivt kol(?) och ordentlig luftning är alltid viktigt när man misstänker att man har förhöjda halter av ammonium/ammoniak (som man kan förutsätta när man har förhöjda halter av nitrit.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska du ha för svaret, jag misstänker detsamma då massa skit ifrån gruset blandades i vattnet under flytten. Har gjort vattenbyten, tillsatt bakterier och kört lite med kolfilter. Det verkar inte bli värre men jag vet inte hur länge stackarna där i står ut. Fiskarna verkar må okej, men det gör inte anemonen och mina mjukisar...

Om någon annan vet hur jag bäst bär mig åt så dela gärna med er...

Är det ingen som har namnet på min anemon?

/Jessica

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går inget vidare. Den är fortfarande hängig. Men mina värden har ju gått lite upp och ner så det är väl förståligt. Den hänger i i alla fall. Kämpar på. Jag har punkt matat den regelbundet varannan vecka sedan jag köpte den sen så tar den själv mat när jag matar fiskarna. Har dock inte matat den nu när den är så hängig för jag läste att dem inte tar emot mat något bra då. Att man ska mata dem när dem är som störst och mest uppblåsta. Stämmer det?

Har även varit sparsam med maten till fiskarna eftersom nitrit och nitrat spökar för mig.

Tack för svaret på vilken sort det var. Vad många fina BTAs det finns, googlade :) Med mycket större bubbelarmar än vad min har.

För övrigt så har jag nu fyllt hela karet så det kan gå rumt med den inbyggda anläggningen och använt mig av bakterieflora som min handlare rekomenderade. Hoppas det stabiliserar sig närmsta dagarna.

/Jessica

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var synd. Kommer nog skaffa mig en senare igen när jag har lite kött på benen. jobbar fortfarande på karet så att allt annat ska klara sig :/

Hehe, nej det gör jag inte med min pappa gör :D Många i Finspång gör ju det :P Jobbar du där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...