Gå till innehåll

planering inför nästa..


ballsam

Rekommenderade inlägg

eller så skulle du kunna köra glykol i markslangen då finns det ingen risk för frost i systemet.
Saltvatten från systemet, i rörelse, lär knappast frysa om det inte ligger i det översta markskiktet. Nakdelen är att man måste koppla loss det, och köra rensband / ättika igenom efter ett par år...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu ska vi se var vi ska börja.

mickius och snickarn; glykol i närheten av korallsystemet.. kanske är helt riskfritt, men rent spontant låter det inte som en bra ide. slangen komer att ligga på 1.5-2 meters djup, vilket åtmindstonde i småland är en bra bit djupare än vad frosten kan ta sig. 2 slangar känns lite overkill eftersom det blir en PEM-slang som är gjord för att grävas ner utomhus, så jag räknar inte med att det ska bli nåt strul.

tanken är att bygga en värmeväxlare i sumpen där vattnet från kylslangen får passera genom ett laburintsystem byggt av glas för att få maximal kontaktyta mot vattnet i sumpen. lutar åt att det blir sötvatten i kylsystemet. en kan man ju köra med saltvatten just in case det blir ett läckage i värmeväxlaren, men den totala volymen i kylsystemet komer inte att vara så stor så den kan påverka salthalten i akvariesystemet mer än marginellt.

Stig; menade inte storleken på ytavrinningskammaren, utan hur du gjort med bottenskivan. ett helt stycke? såg i en av laggemans trådar en länk till ett stort kubkar där man kör med dubbla bottnar, och där den understa är delad på mitten och den övre delad i 4 avlånga sektioner som ligger på tvärs mot hur bottenskvivan är delad (krånglig förklaring).. skule det kunna vara en lösning? som jag förstått det hela så skulle en tjockare botten dessutom ge ett bättre säkerhetsvärde.

för övrigt; vad anser ni om mina 2 andra funderingar tidigare i tråden. de om en extra genomföring för paniktömning av systemet, och den om placering av uv´t? /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom, kylaren behövs på sommaren, skulle vattnet i slangen frysa på vintern så håller slangen för det.

Ang. din "paniklösning" så har jag själv haft de tankarna, men frågan då är om du kommer köra med sad, ifall du ska bygga upp röret ovan sanden, ska den då sitta i en revpelare tex? Kommer det vara som ett nät med en endcap på inuti denna pelare, och vad händer om detta nät växer igen av alger och koraller så småningom?

Det finns ju de som kör CL med intag och utlopp i botten, där intaget tas genom en pelare för att gömma insuget, men jag ser lite problem med det den vägen.

Kanske bättre att sätta e genomföring 10cm upp på en vägg och bara en kran på utsidan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såg i en av laggemans trådar en länk till ett stort kubkar där man kör med dubbla bottnar, och där den understa är delad på mitten och den övre delad i 4 avlånga sektioner som ligger på tvärs mot hur bottenskvivan är delad (krånglig förklaring).. skule det kunna vara en lösning? som jag förstått det hela så skulle en tjockare botten dessutom ge ett bättre säkerhetsvärde.

Här är två bilder som bättre förklarar det:

Tank%20Thread87.jpg

Tank%20Thread103.jpg

Hela bygget här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom, kylaren behövs på sommaren, skulle vattnet i slangen frysa på vintern så håller slangen för det.

Ang. din "paniklösning" så har jag själv haft de tankarna, men frågan då är om du kommer köra med sad, ifall du ska bygga upp röret ovan sanden, ska den då sitta i en revpelare tex? Kommer det vara som ett nät med en endcap på inuti denna pelare, och vad händer om detta nät växer igen av alger och koraller så småningom?

Det finns ju de som kör CL med intag och utlopp i botten, där intaget tas genom en pelare för att gömma insuget, men jag ser lite problem med det den vägen.

Kanske bättre att sätta e genomföring 10cm upp på en vägg och bara en kran på utsidan?

kylslangen kommer föresten typ lindas mot vattenledningen som går in i huset vilket ger en extra kylande effekt. det jag tänkt med paniksystemet är att när jag ryckt bort "endcapen" så trucker jag istället dit en sil eller ett slittsat rör på genomföringen. är initialt inte intresserad av att tämma karet helt. skulle tippa på att så vida inte botten spricker eller en sidoruta lossnar helt (borde inte vara så vanligt) så inträffar läckage ofta "högre upp", och tappar man ur 50% av volymen så minskar belastningen på fogarna och man kan åtgärda problemet. kanske kan vara lämpligt att kunna ha en extra strömbrytare till returpumpen bredvid kranarna för att kunna stänga av den.

CL (antar att du menar cloosed loop) har jag också funderat på. borde gå att gömma insug och utblås på nåt fiffigt sätt. sätta ett par kranar före och efter uv´t så det går att plocka bort för rengöring. vill ha så lite teknik som möjligt synlig. 4-8 tunzepumpar (6055:or) på ytavrinningskammaren i mitten är det enda. ev 4 tunze och 2 av dom där nya polariopumparna, om dom visar sig vara nåt att ha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tanken är att bygga en värmeväxlare i sumpen där vattnet från kylslangen får passera genom ett laburintsystem byggt av glas för att få maximal kontaktyta mot vattnet i sumpen. lutar åt att det blir sötvatten i kylsystemet. en kan man ju köra med saltvatten just in case det blir ett läckage i värmeväxlaren, men den totala volymen i kylsystemet komer inte att vara så stor så den kan påverka salthalten i akvariesystemet mer än marginellt.
Enbart nyfikenhet. Varför en värmeväxlare istället för att putta karets eget vatten genom slingan? Lägre underhålls krav till priset av en mer komplicerad lösning?

Jag som är så snål att jag skriker när jag skiter, och latare än latmasken, hade helt klart föredragit en lösning där man tog vatten ur sista kammaren i sumpen, och petade rakt igenom slingan, och dumpade det i första kammaren / skummaren. En gång vart 5'te år (ren gissning på tidsperspektivet) får man köra trädgårdsättika i en hink, pumpa runt över natten, eller så, och skölja ur.

Lagom mycket jobb för min smak. Nackdelen tror jag är ju att man "måste" ha ett lågt flöde genom slangen alltid, för att vattnet inte ska stå och bli 'dåligt'.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja.. Det är nog det där med stillastående vatten som känns marigt. Pratade med PärS igårkväll och känslan jag får är att det blir en "mjukare" nedkylning om man kör med en värmeväxlare. Kostnaden blir nog marginell i skillnad. Oavsett alternativ kommer jag behöva slang, pump, rör och nån kran. Det som skiljer är konstruktionen i sumpen. Ett annat alternativ är att använda sig av en stor behållare (har en på 1200 liter, och tänker skaffa 2 till), med tex osmosvatten, leda in det vattnet i slangen och dra ner en lång slang från sumpen ner i behållaren och på så sätt kyla akvarievattnet.. fast nu när jag läser det, så verkar det lite omständigt..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

klart att det skulle underlätta att köra ut akvarievatten i slangen, men som jag fattade det på PärS så får man ut hejdlöst kallt vatten ur slangen när man kickar igång systemet, och kan tänka mej att det kan bli lite svårt att reglera på ett bra sätt. beror väl på var man tar vattnet som ska in i slangen, var man släpper ut det och var man väljer att sätta tempsensorn. vill ju inte sänka temperaturen för kraftigt och snabbt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

klart att det skulle underlätta att köra ut akvarievatten i slangen, men som jag fattade det på PärS så får man ut hejdlöst kallt vatten ur slangen när man kickar igång systemet, och kan tänka mej att det kan bli lite svårt att reglera på ett bra sätt. beror väl på var man tar vattnet som ska in i slangen, var man släpper ut det och var man väljer att sätta tempsensorn. vill ju inte sänka temperaturen för kraftigt och snabbt..

Köp en styrbar pump (tunze master) till tex ghl så när den kallar på kyla så ökar pumpen å tvärt om. Håller med övriga kör på akvarievatten i kylsystemet.

Trevligt bygge du blekt med !

Sent from my iPhone 3gs using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en styrbar pump (tunze master) till tex ghl så när den kallar på kyla så ökar pumpen å tvärt om. Håller med övriga kör på akvarievatten i kylsystemet.

Trevligt bygge du blekt med !

Sent from my iPhone 3gs using Tapatalk

ehh.. blekt :skrattar:? har en sån där ghl budgetvariant liggandes hemma som går att kompletera med en tempsensor. skulle i och för sig vilja skaffa en lite värre ghl så småningom. du (wrang) nämnde i en annan tråd (tror det var laggemans) nåt om ett kar i danmark med ytavrinningen i mitten och med tunzepumpar. fattade inte riktigt om pumparna satt på sidorutorna eller på ytavrinningen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som jag tänker på mest är ju att om du nu skulle köra salt vatten i slangen från akvariet och under vintern så kanske du inte alls behöver någon kylning. låt säga att du stänger av slingan under 5 månader.

Ugga säger jag då..... det vattnet skulle inte jag vilja ha i akvariet.

Med din id´e med sötvatten i en egen slinga där slingan går ner i en behållare där saltvattnet cirkulerar runt den kalla slangen (värmeväxlare) så kommer detta senario inte kunna inträffa och känns för mig mkt säkrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang karet i Köpenhamn så sitter pumparna på boxen i mitten.

Lite så jag hade tänkt också. Funderar fram och tillbaka på val av returpump. Var förbi Bioted för några veckor sedan och han tipsade om ett märke som heter nåt i stil med Abysse som tydligen går att varvtalsstyra och som är både stark och energieffektiv. Tror dock den var väldigt dyr. Annars är det väl deltec hlp och red dragon som dyker upp i huvudet. Behöver ha en pump som klara att leverera 3-4000 effektiva liter på en 2.5 meters tryckhöjd plus några böjjar på returröret, så energisnålt som möjligt. Tips och förslag..?

Som jag fattat det så har sk magnetpumpar (bl.a. Hlp?) fördelen av att snudd på fungera som en backventil om den stannar. Stämmer det?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag fattat det så har sk magnetpumpar (bl.a. Hlp?) fördelen av att snudd på fungera som en backventil om den stannar. Stämmer det?
Um... Nä. En del vattenskruvar, och/eller kugghjulspumpar bromsar flödet baklänges rätt bra, men HLP'n jag har här är inte mycket till hinder för det återvändande vattnet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um... Nä. En del vattenskruvar, och/eller kugghjulspumpar bromsar flödet baklänges rätt bra, men HLP'n jag har här är inte mycket till hinder för det återvändande vattnet.

B!

Men är hlp magnetpumpar? Tveksam till det.... Jag hade en Iwaki som jag har för mig var en magnetpump för några år sen, en bra tyst pump med bra fart, men har inte heller något minne av att den bromsade flödet..... Därmed inte sagt att det är fel... Generellt drar väl magnetpumpar bra med ström?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...