Gå till innehåll

planering inför nästa..


ballsam

Rekommenderade inlägg

Laggeman; precis den är det. 17000 liter/h är overkill så det ryker om det, men om man kör på lägre effekt ärden lagom och energisnål. Verkar som det är mindre varianter på G.

Har nog slängt mej med termer jag inte vet innebörden av, så om nån har tid och kunskap så förklara gärna

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att du tänker på begreppet magnetpump. Om man bortser från pumpar för flytande metall där man låter magnetismen driva magnetiska beståndsdelar av vätskan framåt, så pratar man typiskt om "akvariepumpsdesign". Alltså, där magneten sitter i det våta utrymmet, på axeln som ska drivas, och "motorn", el-lindningen sitter utanför, för att slipa rörliga delar som passerar från vått till torrt, och måste tätas. Magnetens relativt stora massa fungerar som ett svänghjul och ger en ekonomisk och jämn gång, så det hela blir ganska bra i slutändan.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Planerna stabiliserar sig, men ligger fortfarande en bit in i framtiden. Som det känns nu lutar det åt 135x135x55cm med ett vattendjup på 50cm. Kollat med Bioted, och det verkar inte vara omöjligt att specialbeställa en ramp från korallenzucht med 14 eller 16 st 54w T5. Känns estetiskt snyggare än att klämma dit 2 ramper.

Börjar överge tanken på att köra sumpen i källaren. Hade varit kul med ett stort system där nere, men känns lite orealistiskt och onödigt. Kommer däremot att dra upp kylningen (kopplat till slangen i trädgården) på nåt bra sätt. Planen som nu formas i huvudet innehåller även att ljudisolera skåpet under karet ordentligt och ventilera det genom källargolvet, typ låta en paxfläkt suga ner fuktig varm luft till källaren. Funderar på att lösa vattenbyten genom rör ner till källaren också. Fick ju en kanonbytta (1000-lit) av Glenn, men upptäckte för et tag sen att den inte går att få in i källaren (för stor), så nåt evakueringskärl blir det inte. Kan däremot ställa det i garaget och använda till osmosvatten, borra hål i mellanväggen och leda vattnet dit jag vill..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Funderingarna och planeringen för nästa projekt fortskrider. Ett steg i rätt riktning är att brorsan, som huserat i andra delen av vårt hus verkar ha skaffat en egen lya, vilket gör att vi snart kan börja på att riva väggar. Kommer hämta ett kar hos laserbengan på 170x70x70 som kommer få fungera som tillfälligt kar. Tror det får bli en inbygd sump och ett vattendjup på 50-55 cm i det tillfälliga. Börjar fundera på att skaffa 2 st wavebox. Ingen erfarenhet av nån sådan. Funkar det att montera på en ytavrinningskammare som står i mitten, eller måste dom sitta mot en bakruta? Inte ute efter att få en monstervåg, ytan mer den typen av cirkulation som en wavebox kan skapa..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bara gissar, men är det inte svårt att få två wavebox'ar att synka så att de förstärker varandras våg istället för att bara "plaska" ? Jag får känslan av vattensäng, och otakt, om man får vara så personlig...

Ytavrinningskammare fristående i mitten är fullt hanterbart, den måste inte sitta fast i en ruta. Jag har kört en lösning som bara var en genomföring i botten, en bit rör, och en ny genomföring in i en "skål". Snyggt om man vill köra en hög balja med insyn från alla fåll, och en ordentligt tilltagen revpelare med gott om "gömställen" i mitten.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytavrinningskammare fristående i mitten är fullt hanterbart, den måste inte sitta fast i en ruta. Jag har kört en lösning som bara var en genomföring i botten, en bit rör, och en ny genomföring in i en "skål". Snyggt om man vill köra en hög balja med insyn från alla fåll, och en ordentligt tilltagen revpelare med gott om "gömställen" i mitten.

B!

Ytavrinningskammaren var inte det jag funderade så mycket över. Den är tänkt att byggas i mitten av karet. Det jag undrade över var om det funkar att hänga på waveboxarna på kammaren när den står i mitten. Inte säker på hur en wavebox funkar, men kan tänka mej att den trycker iväg vågen åt ett och samma håll, vilket borde innebära att den jobbar som mest optimalt när den är placerad mot någon av karets sidor och inte i mitten, eller? Har för mej att polario har en lite avlång pump som växlar riktning. Kanske bättre att placera 2 sådana på ytavrinningskammaren..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Seio's Polario tycker jag är ett litet risktagande, av de som kört dem här på guiden verkar majoriteten tycka att de är för högljudda samt inte lever upp till flödespåståendet.

Om du bara ska sätta pumpar på mitten så kan jag tycka att ett gäng Tunze eller ett par Vortech skulle passa bättre. Vortechen löser du genom att bygga in en mellanvägg i boxen där du kan sätta torr-delen av pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytavrinningskammaren var inte det jag funderade så mycket över. Den är tänkt att byggas i mitten av karet. Det jag undrade över var om det funkar att hänga på waveboxarna på kammaren när den står i mitten. Inte säker på hur en wavebox funkar, men kan tänka mej att den trycker iväg vågen åt ett och samma håll, vilket borde innebära att den jobbar som mest optimalt när den är placerad mot någon av karets sidor och inte i mitten, eller? Har för mej att polario har en lite avlång pump som växlar riktning. Kanske bättre att placera 2 sådana på ytavrinningskammaren..
Ah, jag missförstod. Jag måste tyvärr vara lite negativ. Redan när man pratar om att köra två våg-genererande pumpar, i olika delar av karet, känner jag att det blir svårt att få till "vågen". Ska du ovanpå det ha olika avstånd framför och bakom pumpen att ta hänsyn till, är jag rädd att det blir helt omöjligt. "Vågen" uppstår ju när pumpen fångar returgunget på sin förra cykel, och förstärker det. Du ska lyckas få en pump att förstärka den andra pumpen, med andra ord, inte bara ska den stå på rätt intervall, utan även toppa i rätt ögonblick. Jag tror det är nära nog omöjligt, och om man lyckas, måste man börja om så fort det varit elavbrott eller liknande...

Generera din våg på ett ställe. Men en eller flera pumpar, fästa på samma "vägg" och riktade i samma generella riktning.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själva vågen skiter jag egentligen i. Det är mer (som jag föreställer mej) den typen av cirkulation jag är ute efter. Så få "döda" zoner som möjligt. Grundplanen är annars att köra med 6-8 st tunze 6055 och rikta dom lite hit och dit. Har redan 5 st så det fattas ju inte så många. Klurar på om man ska byta ut 2 av dom mot 6105:or, men tror jag heller har några fler 6055:or..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själva vågen skiter jag egentligen i. Det är mer (som jag föreställer mej) den typen av cirkulation jag är ute efter. Så få "döda" zoner som möjligt. Grundplanen är annars att köra med 6-8 st tunze 6055 och rikta dom lite hit och dit. Har redan 5 st så det fattas ju inte så många. Klurar på om man ska byta ut 2 av dom mot 6105:or, men tror jag heller har några fler 6055:or..

6095an kommer nu när som. Den har lite mindre flöde än 6105an men är både energieffektivare och har ett bredare flöde. Kan inte den vara något att komplettera dina 6055or med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om det kommer bli en mellanperiod under ombyggnationen då karet kommer få stå i ett rum som ligger lite avsides så är det ändå kul att planera för det också. har nog nämnt att det tillfälliga karet kommer vara 170x70x70 (ram), men är byggt i 10mm glas och har stått tomt ett längre tag, så jag kommer först och främst ha det i garaget för att testa så allt är ok, men även om allt verkar schysst kommer jag bara ha det fyllt upp till ca 50 cm. dels för säkerheten och dels för att jag inte behöver ha det djupare. kommer avgränsa en sump i ena hörnet, så själva "visningsdelen" kommer vara 135x70x50. här om dagen kom jag över raster till äldre lysrörsamaturer som är identiska med fraggraster. planen är att bygga 2 ramkonstruktioner i pvc-rör på 50x50 cm och ca 20 cm höga och bunta fast ett 60x60 cm raster på varje. det ger en total raster-yta på 120x60 cm som kommer ligga på 25-30 cm vattendjup. på denna hylla kommmer alla koraller få stå under min 6x39w T5-ramp (ev mer belysning), och under hyllan lägger jag all sten som inte har nåt levande på sig. har så jag kan placera 2 st tunze 6055 som blåser på stenen under och 2-3 som sköter koralldelen. hur låter detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Planeringen fortskrider. Har en fundering jag vill bolla lite med. Tror den delvis varit uppe i tråden tidigare. Var på marinakvariet under hösten, och Bengt har ju ett kar mitt i butiken som påminner lite om hur jag tänkt mej mitt nästa. Har tidigare varit helt inne på att köra rimless (utan sarg), men efter att ha stått och tittat på Bengts akvarie och känt att det var rätt gott att luta lite på glassargen har jag börjat ändra uppfattning. En plan har börjat växa fram så smått. För det första skulle jag vilja ha girade "vanliga" hörn (dom vertikala). För det andra vill jag ha sargen skuren med 45 gr på kortsidorna (hörnen). Dels för att slippa lägga ändarna om lott, och dels för att det blir snyggare så. Och för det tredje skulle jag vilja gira den kanten på karet och sargen som ligger mot varandra i 45 gr av estetiska skäl. Var förbi en större glas och sliperifabrik i ett annat ärenden nu på morgonen (stenskiva till köket), och det ska inte vara några problem. Killen tippade att det skulle kosta 70-80:- /löpmeter. Det skulle innebära en kostnad på ca 1000:- till ett kar med måtten 140x140x55, vilket jag tycker det är värt. Fördelen med att gira ihop glaset är att kontaktytan ökar med 40% (tror jag det var). Det blir 17 mm istället för 12 mm. tänker köra med transparent silikon och optiwhite/diamantglas. Vad tror ni? Blir det bra? /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som en plan! :)

En bra sådan då. Kan du få till de girade hörnen för den struntsumman så är det ingen tvekan, kör på! Även de girade stagen låter intressant. Du skulle kunna lägga en liten triangel i hörnet under stagen för att öka upp kontaktytan och ändå slippa nivåskillnaden mellan stagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit inne på det tidigare. Jag tror det blir 'rätt' ur estetisk synpunkt. Däremot får man nog hantera karet försiktigare, kanterna kommer vara känsligare än 'vanliga' kars.

Jag tror inte heller man kan tillgodoräkna sig 40% bättre styrka i fogarna, eftersom glaset blir tunnare ju längre ut på kanten man kommer. För eller senare blir glaset svagare än fogen, om du förstår vad jag menar?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som en plan! :)

En bra sådan då. Kan du få till de girade hörnen för den struntsumman så är det ingen tvekan, kör på! Även de girade stagen låter intressant. Du skulle kunna lägga en liten triangel i hörnet under stagen för att öka upp kontaktytan och ändå slippa nivåskillnaden mellan stagen.

Triangel under hörnen tror jag går bort pga det estetiska. Har till och med funderingar på att fixa en sarg i ett stycke. Köpa en skiva med samma mått som botten och skära ut det mesta så det blir en sarg med rundade inre hörn och gira de yttre kanterna för att passa snyggt in i resten av bygget. Fick en offert på glas från samma firma, men dom vill ha det dubbla..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har börjat kolla upp vad det skulle innebära att bygga karet i acryl. Nån som har sett nån formel för att räkna ut vilken tjocklek som behövs? Tanken har även slagit mej att istället för att specialbeställa en amatur som passar, gå ner en aning i storlek på karet och köpa en till T5-ramp i samma storlek som den jag nu har. Då blir det sammanlagt 12x39w. Lite osäker på hur spridningen av ljuset blir då ramperna har måtten 92x40 cm och skulle var för sig täcka en yta av 120x60 cm (karet skulle då vara 120x120x55, med ett vattendjup på ca 51 cm). Vad tror ni om idéen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...