Gå till innehåll

72-LED CREE-bygge - 216W DIY


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Vet ej. Hade tänkt o leta upp en tub nästa gång jag är förbi ett byggvaruhus och läsa på den för att se arbetstemperaturen. Men med aktiv kylning tror jag inte att flänsen blir så varm så att det gör något på limfogen.

Har funderat på det med profilerna också, det gäller bara att hitta dessa också. Vad jag minns från min tur på Bauhaus så fanns det inga där som hade passat. Men minnet sviker ibland. Sen är det ju fler byggvaruhus att besöka innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra till slut. :)

Tibnor min vän, Tibnor.se

Där hittar du allt i aluminium (övriga metaller också)

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 253
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag reagerar likadant varje gång. Jag sparkar bakut, inte så mycket för att man väljer att arbeta med aluminium, men för att man väljer att använda flera lager, och sammanfogar dem med värmeledande klister. Värmeledande pasta, och klister, leder värme så jäkla dåligt att det är pinsamt, om man jämför med de material man använder det för att sammanföra. Ovanpå det så blir kontakten mellan ytorna helt otroligt dålig när de inte monteras med höga monteringstryck.

Du kan inte bulta flänsarna mot varandra i sidled, antingen genom att bulta närmaste grannar med varandra, eller helt enkelt med genomgående pinbultar från sida till sida? Det borde ge nödvändig stadga, och tillåta att man planslipar monteringsytan för dioderna så man får en enhetslig yta utan att bråka med en aluplåt på undersidan...

Annars hade jag gjort minst 3 rader med försänkta hål i plåten per kylfläns, och gängat genomgående hål i kylflänsarna. Det gör att man måste använda lite tjockare gods i alu-plåten, och planera var dioderna hamnar i förhållande till var man sätter skruvskallar, men det borde tillåta ett montage som blir rimligt styvt.

Det tråkiga med min reaktion är väll att jag inte är så säker på om den dåliga värmeledningsförmågan är ett problem. Jag är van vid att man försöker pumpa 100-200w via 4cm2, kraven på överföringsförmågan är ju lite annorlunda i det läget. Jag vet om det, men kan inte hjälpa min instinktiva reaktion.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra fråga. :)

I mitt fall så ska jag först testa att limma samman flänsarna innan jag kör på min (aluminium)plåt mellan dioder och flänsar. :)

Sitter de ihop starkt och bra så kommer jag limma dioderna direkt på undersidan av flänsarna istället.

Jag hoppas dioderna kommer i veckan. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säkerligen!

Men, nu är det så att vi inte har tillgång till att svetsa aluminium i verkstaden, och jag är själv övertygad om att om jag limmar ihop flänsarna fläns mot fläns, och sen limmar dioderna mot flänsarnas undersida (doh!) så kommer det hela att gå hur bra som helst. :)

attachment.php?attachmentid=52507&d=1295378830

attachment.php?attachmentid=52509&d=1295378830

Det termiska limmet skall inte vara en tjock klutt utan skall vara så tunt att det binder ihop bitarna, men så tunnt så att det egentligen bara ska fylla igen ojämnheter på bitarna så att man får så stor anläggningsyta som möjligt.

Jag minns den gamla tiden då man körde vattenkylning på datorn, då var det mycket snack om effektivitet och olika lim och vilket "fett" som var bäst... :)

013.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säkerligen!

Men, nu är det så att vi inte har tillgång till att svetsa aluminium i verkstaden, och jag är själv övertygad om att om jag limmar ihop flänsarna fläns mot fläns, och sen limmar dioderna mot flänsarnas undersida (doh!) så kommer det hela att gå hur bra som helst. :)

attachment.php?attachmentid=52507&d=1295378830

attachment.php?attachmentid=52509&d=1295378830

Det termiska limmet skall inte vara en tjock klutt utan skall vara så tunt att det binder ihop bitarna, men så tunnt så att det egentligen bara ska fylla igen ojämnheter på bitarna så att man får så stor anläggningsyta som möjligt.

Jag minns den gamla tiden då man körde vattenkylning på datorn, då var det mycket snack om effektivitet och olika lim och vilket "fett" som var bäst... :)

013.JPG

haha du var sån du med ;)... minns när man höll på med överklockning lika mycket som fiskar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa sättet bör ju vara att borra en flock med hål i aluplåten och sen svetsa fast flänsarna med Tig.
Plåten slår sig när man svetsar den, så det enda stället där man får ordentlig kontakt är just svetsfogen. Det hade varit smartare att svetsa själva flänsarna mot varandra, med punktsvetsar. Det blev dock en icke fråga när Lagge sa att han inte hade rätt utrustning för att svetsa alu.

Kan man bara undvika plåten på undersidan så fungerar det värmeledande klistret utmärkt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte hade kunnat svetsa ihop dom så hade jag gjort som så att jag borrat ett litet hål i varje fläns och gängat med M5, och sedan gängat ihop alla flänsar "tre och tre" med en liten gängstång, och kletat in med gänglåsning, Då har du något mer som håller ihop det än bara limmet och det blir helt osynligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att få in en gängstång när godset som den ska igenom ser ut att vara ~3x tjockare än mellanrumet mellan den yttersta och näst yttersta flänsen.

Det är klart att man kan borra snett i kryss, men jag tror på laggemans idé: PL400 bara och limknekt så sitter det, sen får varje fläns individuellt kyla dom LEDs som sitter på den flänsen. KISS som någon sa..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att få in en gängstång när godset som den ska igenom ser ut att vara ~3x tjockare än mellanrumet mellan den yttersta och näst yttersta flänsen.

Det är klart att man kan borra snett i kryss, men jag tror på laggemans idé: PL400 bara och limknekt så sitter det, sen får varje fläns individuellt kyla dom LEDs som sitter på den flänsen. KISS som någon sa..

damn nu när jag kollar på bilderna så ser jag att dom var tunnare än vad jag ville minnas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att få in en gängstång när godset som den ska igenom ser ut att vara ~3x tjockare än mellanrumet mellan den yttersta och näst yttersta flänsen.

Det är klart att man kan borra snett i kryss,

Um... va? Korta pinbultar och en fast nyckel för att spänna muttern på ena sidan. (andra sidan skruvar man ju bara in pinbulten i muttern för hand) Skitenkelt. Det är värre "längs med" kylflänsarna, det får bli tunnare gängade stavar, och brickor i ändarna. Hursomhelst, inte en realistiskt lösning eftersom det helt enkelt inte behövs.
PL400 bara och limknekt så sitter det, sen får varje fläns individuellt kyla dom LEDs som sitter på den flänsen.
Helt klart det smartaste. Ge fan i extra plåten undertill, för den kommer du aldrig få till att prestera vettig kontakt mot alla kylflänsarna. Värmeledande klister, eller ej.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall först avsluta lite andra projekt, sen blir det att montera in leds i min geisemann MH armatur :) kommer byta ut dom två actinic PC rören på 48W mot 26st 3w cree leds!

men 4 av dom är till farsans RSM som vi skall uppgradera belysningen i :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På tal om al-plåten du skall ha under (om det fortfarande är aktuellt). Jag talade med en person jag känner som gör tester med olika LED applikationer. De använder minst 3 mm tjock al-plåt för att få maximal effekt på kylavledningen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...