Gå till innehåll

72-LED CREE-bygge - 216W DIY


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Tja! Jag mäter lite temperaturer på min ledplatta igår.. Blev inte så farligt varmt men det jag kom på är att det kanske inte är så smart att du ha drivarna på flänsarna.. Dom blir ju över 40 grader. Det skulle nog hjälpa mycket att ta bort dom..Jag har limmat minna 8 drivare på en egen kylfläns. Hade några flänsar över så det kan ju inte ekade tänkte ja. Är det nån som vet hur mycket värme ledarna tål?

Min tanke var att luften som kyler flänsarna i sin tur även "passivt" skulle kyla drivarna. De har inte så stor kontaktyta mot flänsarna så än så länge så får det gå. :)

Hej Laggeman! Du har väl LED och linser från rapidled? Kan du mäta hur mycket LED+lins bygger på höjden från kylflänsen?
Dom vita bygger 12mm och dom blå 18mm. Det är olika stora linser till vita och blå.

Som Hansson skrev. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 253
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Trycker du luften mot kylflänsen ska du få bättre kylning än när du suger från kylflänsen.

Nu får du utveckla varför det är så, för jag säger motsattsen... Att det kyler bättre att suga luften över flänsen.... Men såklart så baseras det på att det finns en kåpa över flänsen. Jag ifrågasätter inte för att säga emot dig utan för att lära mig mer...

Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kontakt. Luft som blåser MOT flänsen kommer närmare själva kylflänsen (allra närmast är det alltid ett i princip stillastående luftlager) vilket gör att man kan transportera bort mer värme. Dels för att luften precis som allt annat påverkas av tröghetslagarna, och försöker fortsätta rakt fram, trots att kylflänsen är där, men även pga den ökade turbulensen som ser till så att "färsk" luft kommer till kylflänsarna på ett bättre sätt än när luften sugs i ett nära nog laminärt flöde över kylflänsen.

Det är ingen slump att man som regel har fläktar blåsande på kylflänsar, och bara när fläkten ska stå både för evakuering av luft, och flöde över en kylfläns väljer man att suga över kylflänsen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en mycket överdimensionerad fläkt så kan kosta på dig att suga. Men då skall det vara en kraftig fläkt att ett jämnt undertryck skappas ända längst ner i kylflänsarna. Luften tar lättaste vägen och har du en fläkt som suger under maximal nivå så blir det mest luft från de övre delarna av kylflänsarna som sugs ut. Ett som blåser ner tvingar istället ner luften ända ner från början. Bättre kylning med sämre effekt blir resultatet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte haft tid (eller ork de dagar jag har haft tid) att byta håll på fläktarna eftersom de gör sitt jobb, men jag ska kolla skillnaden en dag när jag ger mig f*n på att göra det. :)

För tillfället så bara går det.

Att luften tar snabbaste vägen köper jag helt. Att det sen i mitt fall ligger en kåpa över flänsarna och luften går in via kortsidan på flänsen och genom alla dessa för att sen sugas upp genom fläkten tror jag gör att skillnaden blir mindre än om jag inte haft någon kåpa.

I det fallet jag hade förut när jag hade två lite kraftigare fläktar som låg ovanpå och blåste ner luften över flänsarna (utan kåpan) så uppfattade jag "läckaget" lika stort över hela flänsen, dvs jag kunde med handen känna luft som for upp från flänsarna och upp i luften ovanför rampen precis lika mycket som luften som kom ut genom gaveln på rampen.

Jag får helt enkelt mäta och återkomma med resultat så småningom. :) För tillfället ligger en fullspäckad helg i vägen, sen nästa helg åker vi iväg 3 veckor till Malaysia och Bali, så det måste bli i veckan om det inte ska gå en månad innan några mätningar kan göras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kontakt. Luft som blåser MOT flänsen kommer närmare själva kylflänsen (allra närmast är det alltid ett i princip stillastående luftlager) vilket gör att man kan transportera bort mer värme. Dels för att luften precis som allt annat påverkas av tröghetslagarna, och försöker fortsätta rakt fram, trots att kylflänsen är där, men även pga den ökade turbulensen som ser till så att "färsk" luft kommer till kylflänsarna på ett bättre sätt än när luften sugs i ett nära nog laminärt flöde över kylflänsen.

Det är ingen slump att man som regel har fläktar blåsande på kylflänsar, och bara när fläkten ska stå både för evakuering av luft, och flöde över en kylfläns väljer man att suga över kylflänsen.

B!

Jag ser inte det riktigt på samma sätt..

Som jag tänker är det så att om du blåser luft mot en fläns så står luften stilla närmast flännsen och verkar isolerande, när du suger luft över en fläns står aldrig luften stilla utan den luften som är närmast materialet rullar längs med materialet och byts ut. All luft som passerar skarpa kanter turbulerar när den släpper och bildar virvlar som bromsar flödet.. Suger du luften runt en skarp kant så virvlar den oxå, men den stannar inte upp pga undertrycket. Såklart så påverkas allt hur tätt det är över kylflänsen... Blir det ingen kanal runt kylflänsen så är det inte lönt att suga... det är som att blåsa på en varm kopp kaffe eller att suga bort värmen från samma kopp....

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag tänker är det så att om du blåser luft mot en fläns så står luften stilla närmast flännsen och verkar isolerande, när du suger luft över en fläns står aldrig luften stilla utan den luften som är närmast materialet rullar längs med materialet och byts ut.
Ju längre ner i flänsen, desto svårare är det att få luften att flytta sig, visst. Det betyder att det isolerande lagret är tjockare längre ned än längre upp, när du blåser på flänsen. Skillnaden är dock att när du suger så får du i jämförelse ingen luftrörelse alls längre ned i flänsen, och det isolerande lagret blir än tjockare. Luften väljer helt enkelt att gå den vägen där det är minst motstånd, om du låter den välja. Det gör att den håller sig till det yttre av flänsen när du suger. Om du har en shroud som ligger kloss mot överkant på kylflänsen, och går ned för att lämna en så liten öppning som möjligt i botten mot kylprofilen längs kanterna, där fläkten når över hela kylflänsens bredd, är det fortfarande mer effektivt att blåsa på, än att suga ut ur enheten. Och det är så nära man kommer en optimal lösning utan att ha designat kylflänsen själv.
All luft som passerar skarpa kanter turbulerar när den släpper och bildar virvlar som bromsar flödet..
Jag tror du har missuppfattat något, men i sak, har du rätt. Det du missat är att turbulenta flöden är bra för, i det närmaste nödvändiga för utbyten av värme-energi. De turbulenta flödena ser till så att luften hela tiden blandas, istället för att ett laminärt flöde ska absorbera värmen "lager för lager". Ju större skillnad i temperatur där är på luften, och kylflänsen desto mer energi överförs eftersom de strävar efter att nå samma temp. Det här sker atom för atom, och i ett icke turbulent flöde är antalet atomer med lågt energiinnehåll som kommer i kontakt med atomer med högt energiinnehåll helt enkelt färre. Beskrivningen är klumpig, jag ber om ursäkt på förhand...
det är som att blåsa på en varm kopp kaffe eller att suga bort värmen från samma kopp....
Jag ser inte riktigt din poäng här. Lägg handen över koppen och sug, respektive blås. Jämförelsen kommer halta något, eftersom din utandningsluft är varmare än rummets luft, men med samma luftflöde skulle jag tro du får samma resultat. Just för att det mer turbulenta flödet från att blåsa ger betydligt bättre kylning.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju längre ner i flänsen, desto svårare är det att få luften att flytta sig, visst. Det betyder att det isolerande lagret är tjockare längre ned än längre upp, när du blåser på flänsen. Skillnaden är dock att när du suger så får du i jämförelse ingen luftrörelse alls längre ned i flänsen, och det isolerande lagret blir än tjockare. Luften väljer helt enkelt att gå den vägen där det är minst motstånd, om du låter den välja. Det gör att den håller sig till det yttre av flänsen när du suger. Om du har en shroud som ligger kloss mot överkant på kylflänsen, och går ned för att lämna en så liten öppning som möjligt i botten mot kylprofilen längs kanterna, där fläkten når över hela kylflänsens bredd, är det fortfarande mer effektivt att blåsa på, än att suga ut ur enheten. Och det är så nära man kommer en optimal lösning utan att ha designat kylflänsen själv.

Jag tror du har missuppfattat något, men i sak, har du rätt. Det du missat är att turbulenta flöden är bra för, i det närmaste nödvändiga för utbyten av värme-energi. De turbulenta flödena ser till så att luften hela tiden blandas, istället för att ett laminärt flöde ska absorbera värmen "lager för lager". Ju större skillnad i temperatur där är på luften, och kylflänsen desto mer energi överförs eftersom de strävar efter att nå samma temp. Det här sker atom för atom, och i ett icke turbulent flöde är antalet atomer med lågt energiinnehåll som kommer i kontakt med atomer med högt energiinnehåll helt enkelt färre. Beskrivningen är klumpig, jag ber om ursäkt på förhand...

Jag ser inte riktigt din poäng här. Lägg handen över koppen och sug, respektive blås. Jämförelsen kommer halta något, eftersom din utandningsluft är varmare än rummets luft, men med samma luftflöde skulle jag tro du får samma resultat. Just för att det mer turbulenta flödet från att blåsa ger betydligt bättre kylning.

B![/quote

Fan vad det är svårt att förklara hur man tänker i text, vi lägger ner det här så hoppas jag vi möts någon gång så kan vi ta det när vi kan prata :) det är en väldigt intressant diskussion och jag fortsätter den gärna muntligt... lättare att förstå då och förklara vad man menar

/Johan

ps glöm det jag skrev om kaffekoppen, dålig liknelse :) ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Fick ut bilderna från kameran idag.

post-1377-14468923627166_thumb.jpg

Har även köpt nya kablar som sagt, bytte den ena som hade rak kontakt igår mot en ny med vinklad dito, så nu är båda kontakterna vinklade in mot mitten av rampen och går ner bakom karet tillsammans med kontakten till fläktarna. :)

post-1377-14468923626781_thumb.jpg

post-1377-14468923626988_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Monterade på temperaturproben mellan två flänsar och satte mig i soffan. Efter att ha kollat på två dokumentärer om tsunamis så upptäckte jag att ljuset i karet var släckt.

Alltså ingen rättvis bedömning ikväll. Men jag vet att den gick upp till över 36 grader iaf, ska leta upp vad tempen var förut. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...