Jump to content

LED 72-LED CREE-bygge - 216W DIY


Laggeman

Recommended Posts

  • Replies 253
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

vad hette dessa ? har letat som en galning efter dom nu

Köpte mina på electrokit.se, galet billiga jämfört med Elfa, och dessutom på lager, och de skickar också utan att ta hutlöst betalt. :)

Bygget som sådant har stått still i ett antal veckor, dels pga inväntan av kabelstrumpa och plexiglas, dels att man gått o gift sig, men det börjar bli dags o färdigställa bygget snart tycker jag (och även tjejen som undrar när jag ska få ording på alla sladdar runt karet. :)).

Link to comment
Share on other sites

hehe smygskriver du trotts att det är avstängt ;)

Ang kabelstrumpa. Fick tipset att köpa färgade skosnören och klippa av ändorna på dessa och så sätt få en "tub" som man kan dra över kablar och få en snyggare kabel, med detta var på hängande kablar med vanlig lampa. Kanske funkar med din kabel oxså. Neongrön kabel -haj-

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Liten uppdatering:

Jag har gjort om rampen lite efter att ha funderat lite på hur jag skulle fästa den biten spegelplexi jag köpte loss från Ragman.

Resultat blev en mer slimmad ramp och i mitt eget tycke en klart bättre lösning för monteringen.

Istället för att som tidigare ha tänkt att ha driversen i en extern låda kommer dessa ligga uppe på flänsarna och ta del av luftströmmen för kylning. Jag använda den typ av skruvar man skruvar fast datorfläktar i chassit för att spänna fast driversen i flänsarna, passade klockrent, den enda justeringen jag gjorde var att borra upp fästena på drivarna lite så skruven kunde gå emellan.

Jag har bytt skruv från de varmförzinkade till ett par i rostfritt istället, den smala sargen som håller fast plexit är målad svart.

Fler bilder kommer ikväll på det hela. Så länge får ni hålla tillgodo med dessa två:

post-1377-14468922354471_thumb.jpg

post-1377-14468922354287_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ovanpå detta bygge som det ser ut nu ska en låda av 4mm plexi monteras

där mina 3st 140mm fläktar kommer sitta på "bredden" i det utrymme

mellan drivarna.

I boxen kommer jag även att fästa och koppla ihop kablarna från

drivern i två kabelbrunnar, en för de blå och en för de vita, i

nederkant där dessa kablar går ut från flänsen enligt den andra bilden

i inlägget ovan. Mitt mellan dessa kommer jag atingen att montera en

av kontakterna jag köpte tidigare för strömförsörjning till fläktarna alternativt kommer dessa att drivas av ett litet 12V aggregat som jag sätter fast på insidan av boxen och ger dem strömförsörjning på den blå kontakten så att de är igång så länge som de blå dioderna är igång.

Edited by Laggeman
Link to comment
Share on other sites

Ett par bilder till på bygget so far.

post-1377-1446892236148_thumb.jpg

Som synes på bilden med spegellexit så fick jag en del chippade kanter när jag borrade med mitt 11mm's borr. Inget som stör mig, och hade jag varit mer noggrann när jag limmade dioderna på plats så hade jag sluppit o mäta varje hål med talmetern inför varje borrning vilket hade underlättat arbetet, men nu blev det som det blev och jag är ändå nöjd. :)

Jag funderar dock på att ta upp hålen ytterligare då jag märker att 11mm inte är helt tillräckligt för mig iaf för att sprida ljuset lika bra som förut. Kanten runt hålen stjäl en del av ljuset som det är nu, så jag får väl skruva isär det hela igen snart så jag kan få gjort större hål med ett slipstift, det går rätt så fort faktiskt om man bara tar det lugnt och inte stressar så man slinter och gör en massa onödiga märken i plexit. ;)

Nästa bit blir att färdigställa huven av plexiglas och montera dit fläktar med tillhörande strömförsörjning till, sen fixa till vajerfästena och hänga upp det hela.

post-1377-14468922360918_thumb.jpg

post-1377-14468922361123_thumb.jpg

post-1377-14468922361311_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Igår kapade jag upp plexi till locket som skall limmas i eftermiddag. Därefter är det dags att kapa upp hål till fläktarna och sen montera dem. Får se hur mycket jag hinner med innan helgen då jag ska upp en runda till Manne och få testat ljusstyrkan från rampen med hans mätare, ska bli intressant o se resultatet. :)

Link to comment
Share on other sites

En kort uppdatering med en halvtaskig mobilbild.

post-1377-14468922417344_thumb.jpg

Nästa steg är att få på kontakterna till de två driver-grupperna, sen en kontakt till fläktarna så kommer gå på 12V med en egen kontakt som jag köpt på electrokit.se tidigare.

Plastkåpan ska målas vit invändigt.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog svårt att se på bilden, men flänsarnas öppningar är helt frilagda, så luften kommer gå in på vänster och höger sida enligt bilden ovan, och sen upp genom öppningarna för fläktarna. För tillfället så går alla sladdar ut den vägen som luften kan ta. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur du tänkt sen Jimmy, men ett tips om du vill ha plexin svart är att sätt på kontaktpapper(jag tror det heter så trots att det är plastigt). Jag gjorde det på en ramp jag gjorde för T5or i plexi. Köpte det på K-rauta och det är inte alls dyrt. Är som en liten tapetrulle (låg i samma område som tapeter också) med ett enda stort klistermärke. Det finns i lite olika färger också, det blev riktigt bra tycker jag.

Men du kanske har helt andra planer :)

Link to comment
Share on other sites

Janne, tanken är som sagt att måla den vit invändigt, vill få kåpan vit och den tunna sargen nedtill svart. Gillar den kontrasten samt färgerna passar in i övrigt. :)

Att få färg att stanna på en fet last kan iofs vara lite svårt kanske, jag får testmåla en bit eller två i garaget. Hade tänkt o köpa en sprayburk bara för den sakens skull, sen täcka utsidan.

Link to comment
Share on other sites

Tack Janne. JAg hoppas också att det ska bli bra. :)

Ang. att vända fläktarna så har jag funderat på det lite. Jag tror på det där med att varm luft stiger, dvs att den luften som värms upp av flänsarna fortsätter att stiga upp i taket och sen så småningom kommer ner igen på annat håll i rummet. Att ta varm luft och trycka ner över flänsarna som värms på ytterliggare och sen trycks ner igen är inte det bästa valet för mig iaf, eftersom jag har karet ståendes in mot en vägg och ett tak som går ut över karet (se bilden ovan), så jag tror att den bästa lösningen för mig blir att ta "kall" luft från sidan/nedifrån runt karet och sen skicka den upp i taket istället.

Link to comment
Share on other sites

Varm/kall luft, känns inte som en faktor i det här laget. De olika öppningarna befinner sig inom ett på ett par cm i samma höjd. Luften borde hålla samma temperatur oavsett vilket håll du kör fläkten på. Till det kommer att kylningen fungerar bättre om du blåser på kylaren, och salt/vattenpartiklar som befinner sig i luften.

Jag hade blåst på kylflänsen, men jag vet inte om det kommer göra något betydande skillnad. Jag misstänker att skillnaden kommer ligga i att man får lägre temp i mitten vs lägre temp längs kanterna.

B!

Link to comment
Share on other sites

post-1377-14468922421344_thumb.jpg

Se min fina principskiss för hur mitt akvarie står uppställt.

Med ett fritt flöde runt karet så hade det nog varit vilket som, men i mitt fall då karet står in mot en hörna vill jag ha bort den varma luften från hörnan om det går, att den värms upp är konstaterat då jag känner en klar temperaturstegring på den luften som blåses ur från flänsarna idag, det är dock två st 120mm på hela ytan.

Cirklarna på den övre skissen är grova, men det är en principskiss, ingen exakt vetenskap. :)

Link to comment
Share on other sites

Problemet med att suga är att du inte riktigt vet vart du tar luften ifrån. Du kan exempelvis om det ine är rätt dimensionerat ta mycket luft från ett ställe (där motståndet är minst). Genom att trycka ner så får du en jämnar spridning av kylluften iom du har ett övertryck. Sen är det riktigt att du kanske skall ha en cirkulation i hörnet också men kanske en separat fläkt som blåser ut luften från hörnet. Jag tror också att du får samma rundgång även när du suger, om luften i hörnet är stillastående, eftersom du skapar en luft uppåt och någonstans måste luften gå neråt för att du har ett undertryck på sugsidan.

MVH Lasse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...