Gå till innehåll

Anders nya Optiwhite kar


a.nilson

Rekommenderade inlägg

  • Svar 349
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Härligt härligt, Kan tänka mig att man kan bli sittandes där ett bra tag :) kommer karen även att kopplas ihop till ett system eller separata?

Det blir två separata system men jag går o lurar på att kunna trycka in ett till i det ena systemet. Får se hur det blir med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Valde den med 2 enheter. 8 linser i varje med 2vita o 1blå diod. Då jag sett dessa i verkligheten så känns det helt rätt.

oki anders! Sol varianten.! 72w / enhet.

det är samma blå dioder som jag pysslar med nu, underbart ljuse kommer du o få anders.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki anders! Sol varianten.! 72w / enhet.

det är samma blå dioder som jag pysslar med nu, underbart ljuse kommer du o få anders.!

mvh manne

Jag hoppas det oxå. Har funderingar på att köra LED över det stora oxå men då bör det nog bli 4 enheter. Men vi får se hur stor skillnad det blir med t5 kontra LED när båda är igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas det oxå. Har funderingar på att köra LED över det stora oxå men då bör det nog bli 4 enheter. Men vi får se hur stor skillnad det blir med t5 kontra LED när båda är igång.

du kan ju bara ta det lugnt o sen jämnföra i kommade hobbyrummet..

fast jag gissar ändå på LED i slutändan på något sätt.. kanske i någon form av kombo tex..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan ju bara ta det lugnt o sen jämnföra i kommade hobbyrummet..

fast jag gissar ändå på LED i slutändan på något sätt.. kanske i någon form av kombo tex..

mvh manne

Jag ska först jämföra tillväxten på koraller o alger innan jag ger mig på med LED på det stora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med ytterligre en som väljer AI-led, läste att du valde den varianten med två vita o en blå led (Sol white) så ljuset i sig kommer att räcka men är lite tveksam om själva spridningen av ljuset räcker till ett kar som är 100 långt.

Jag har tre enheter till ett kar som är 120 långt (Sol blue) , karet har varit igång några månader nu o jag har som Max 62% vitt o 52% blått men höjer lite då o då, så ta det lite varsamt i början så du inte bränner korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med ytterligre en som väljer AI-led, läste att du valde den varianten med två vita o en blå led (Sol white) så ljuset i sig kommer att räcka men är lite tveksam om själva spridningen av ljuset räcker till ett kar som är 100 långt.

Jag har tre enheter till ett kar som är 120 långt (Sol blue) , karet har varit igång några månader nu o jag har som Max 62% vitt o 52% blått men höjer lite då o då, så ta det lite varsamt i början så du inte bränner korallerna.

Tror du det är bättre med 3 monduler?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med ytterligre en som väljer AI-led, läste att du valde den varianten med två vita o en blå led (Sol white) så ljuset i sig kommer att räcka men är lite tveksam om själva spridningen av ljuset räcker till ett kar som är 100 långt.

Jag har tre enheter till ett kar som är 120 långt (Sol blue) , karet har varit igång några månader nu o jag har som Max 62% vitt o 52% blått men höjer lite då o då, så ta det lite varsamt i början så du inte bränner korallerna.

62+52=114% :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du det är bättre med 3 monduler?

Skulle tro att 3 moduler vore det ultimata för ett kar som är 100 långt, du kan väl försöka mäta lite hur ljuset kommer att sprida sig, AI-led har en blandning av 40 o 70 graders spridning på linserna.

Kommer du ha dom hängande eller liggande på karet, har du dom hängande så kan man ju höja belysningen så att det sprider sig ytterligare lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro att 3 moduler vore det ultimata för ett kar som är 100 långt, du kan väl försöka mäta lite hur ljuset kommer att sprida sig, AI-led har en blandning av 40 o 70 graders spridning på linserna.

Kommer du ha dom hängande eller liggande på karet, har du dom hängande så kan man ju höja belysningen så att det sprider sig ytterligare lite.

Tanken är att dom ska hänga så jag tror det räcker med 2 men kostar ju inte så himla mycket extra med 3.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått låna en tillfällig sump nu o imorgon ska hålen i skivan under karet borras upp. Om tiden räcker till så ska även rördragningen fixas imorgon om inte annat påbörjas. Det blir ju lite "pilleri" då det ska bli så svårt som möjligt att rymma från.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu är rören limmade o returen o avrinningen skall modifieras innan bälckfisken kommer. först o främst så skall ALLT från zeokaret flyttas hit, när väl zeokaret är på plats så skall det få en "kick start" o gå till sig i lugn o ro. senare blir att sätta btn-monduler även på baksidan på bläckfisk-karet (efter tömning till zeokaret)

post-2744-14468921282729_thumb.jpg

post-2744-14468921282853_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...