Gå till innehåll

Erfarenheter av Cylinder-rosor nån?


Ozric

Rekommenderade inlägg

Har Googlat runt lite på cylinderrosor de senaste timmarna... Galet vackra ju!

En sån vill jag ha! :)

Men de lär ha rätt starkt nässelgift. De kanske är problematiska rent av? Vissa har tydligen ätit Clowner..

Någon här som har bra/dåliga erfarenheter av dem? Kan de tex konkurera ut övriga anemoner i ett kar rent av?

http://www.diverosa.com/Kapalai/MKA-22%20Tube%20anemone,%20Cerianthus%20filiformis.jpg

http://www.advancedaquarist.com/issues/june2004/invert.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis eft jag postade inlägget ovan hittade jag fler inlägg där de tycker att de passar bäst i art el special-akvarium.. Kan det verkligen va så illa. F-n då,jag vill ju ha en sån...

Aja,men om nån har lyckats med dem utan ett tjockt sandlager tex får ni gjärna kliva fram. :)

http://www.flickr.com/photos/9965803@N07/993392509/ -dregglar-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag köpte en på korallfisken för ett par veckor sen, en lila, med turkost i mitten, grymt vacker.

Märker inget av nått gift som påverkar runt omstående koraller, skivor etc förutom en ricordea som dragit ihop sig sen jag satte in den. sitter 10 cm från, så den skall flyttas.

Jag har sandbädd 3 cm bara.

Verkar som en trivs, äter och har varit ute hela tiden.

Det är idag som först som jag ser att den är indragen, var rädd först att nån käkat upp den, men ser lite tentakler som sakta kommer fram. Den kanske bara har en dålig dag. Får se efter vattenbytet om den visar sig helt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och BTW har ju korallfisken två cylinderrosor i sitt visningskar, och de har ju alla sorters koraller knappar och annat kul i det akvariet utan att det har kraschat.

Mm,den aprikosa de har har satt sig på näthinnan här.

Ang. din cylinderros.. Kör du med kol? Du kanske rent av har en bild på den? :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Har en cylinderros sedan typ 2 år tillbaka. Aldrig haft nåt problem med den. Händer ibland att jag ger den lite artemia samtidigt som jag matar tubastrean, men annars får den inget extra. Verkar bara tålig också.. Råkade komma för nära när jag sög upp cyano så den gick av på mitten, men den repade sig snabbt. Skulle gärna ha fler.. Kör föresten med kol till och från, men mest för knapparnas skull. Aldrig tänkt på att det skulle vara bra för cylinderrosen..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
  • 1 år senare...

Alla cylinderrosor lever inte på mat, utan vissa har någon form av symbios med något microskopiskt som bor inne i anemonen. Kan det vara en sånn du har? Dessa om jag minns rätt är rena filtrerare, då fungera säkert samma produkter som är till musslor bara en Idé

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...