Gå till innehåll

Stopp för dykning på rev i Thailand


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Att stänga reven för dykning är på gott och ont. De Thailändska tjuvfiskarna hålls från reven när de hela tiden befolkas av dykare men när dykarna försvinner kommer tjuvfiskarna tillbaka. De trålar över reven och tar upp så mycket fisk de bara kan innan någon upptäcker dem, samtidigt sliter de sönder korallreven med sina trålar. Inte bra..

Från säker källa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både ja och nej tror jag, nuförtiden fraggas det ju friskt på koraller, även odlingen gar ju gått framåt. Levande sten har man väl i princip slutat och bryta, det är vad man läser iaf.

Men visst, det plockas ju upp ur haven fortfarande.

Men dykningen i sig själv tror jag inte påverkar reven speciellt negativt, på det flesta ställen har man bra koll på dykarna så det inte rör saker på reven. Förr släppte man ankaret till dykbåten rakt ner på reven, men idag har man fasta angörningspunkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förr släppte man ankaret till dykbåten rakt ner på reven, men idag har man fasta angörningspunkter.

Det är det som är en del av problemet idag. På bl.a. Similian Islands där man har byggt plattformar ute vid reven. Plattformarna stör och förstör mer än båtarnas ankare.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men dykningen i sig själv tror jag inte påverkar reven speciellt negativt, på det flesta ställen har man bra koll på dykarna så det inte rör saker på reven.

Säg det till alla ryssar som tror sig kunna på reven...

Ok, dumt att dra alla över en kan iofs, men det är det generella uppfattningen bland folk jag känner som dyker, att just ryssar inte har någon koll på sig själv eller sin utrustning under (eller över) ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm,, ingen vettig släpper trålen över ett stenrös,,, den sätter sig direkt och sliter sönder antingen trålpåsen eller vajrarna,, Thailändsk trål är kanske en annan variant,, hehe.

Plattformarna har jag inte sett, har alltid varit ankringsöglor i botten en bit utanför revet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min bror har bott och dykt i drygt 12 år på PP och jobbade fram till för ett halvår sedan som utbildare av dykinstruktörer på PP. Han är SSI Instructor Trainer och PADI Specialty Instructor och är hårt engagerad i bevarandet av de Thailändska reven. Han var bland annat med vid återställandet av reven runt Phuket efter Tsunamin våren 2005. Han förser mig med uppgifter och har ganska torrt om fötterna i det han påstår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Berätta det för en Thailändsk fiskare... De trålar över reven.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Stämmer bra det. Dom trålar rakt över hela revet. Jag har faktiskt varit med om ett riktigt jävla äventyr. Jag fastnade i en trål (på 18 meter) som dragits rakt över revet, lång historia men dålig sikt, strömmar etc gjorde att det höll på att gå åt skogen. Fick hjälp av min Buddy att komma loss.

Sen släpper dom en jävla massa burar och tinor rakt ner på revet också, men dom förstör dykarna lika fort som dom släpps ner, så det blir mindre och mindre av sådant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med att man stänger reven för dykning i en månad, är väll att det inte egentligen förväntas göra någon nytta. Reven är redan "stängda" 6 månader om året, och turismen är inte orsaken till att reven lider, det är miljöförstöringen. Turismen är en morot för att minska på miljöförstöringen så att man kan ha en långsiktig turism, men det kostar mer att göra något åt vattenkvalitén.

Att vi med våra akvarium skulle vara orsaken till att artrikedomen utarmas på reven är lika dumt det. Försäljning av fisk bringar inkomster som tillåter att man köper mat som vida överstiger den mängden fisk man hämtat från revet, så man bevarar djurlivet genom att köpa vildfångat, så länge man köper från ansvarsfullt fört fiske. Korallvård fungerar på samma sätt, med skillnaden att om folket som lever av revet skulle ta sin mat därifrån direkt, hade de ju ätit fisk, och inte koraler, så men bevarar fiskbeståndet genom att köpa vildodlad korall.

Att man inte lagstiftar för att förenkla import fattar jag inte... Men vi vet ju bäst, de där nere som faktiskt lever med verkligheten, de har ju inte den kunskapen vi har här i Europa, så vi måste ju se till deras bästa, och bestämma åt dem. Att vi sen är helt fel på det och pissar bort deras möjligheter att bedriva ansvarsfull, och ekonomiskt lönsam viltvård, varför ska vi bry oss om det, vårt samvete är ju rent...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säg det till alla ryssar som tror sig kunna på reven...

Ok, dumt att dra alla över en kan iofs, men det är det generella uppfattningen bland folk jag känner som dyker, att just ryssar inte har någon koll på sig själv eller sin utrustning under (eller över) ytan.

Helt sant, alla ryssar jag har sett har varit PA reven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ryssarna är Thailands gräshoppor, ingen gillar dem. Det är vad Thailändarna själv säger. Vi har många Thailändska vänner och de tycker likadant allihop. Men, likförbannat tackar de inte nej till ryssarnas pengar. Skandinaver är de mest älskade turisterna eftersom vi visar respekt inför våra semestervärdar, och ger bra dricks. ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...