Gå till innehåll

Utvecklingsförslag


Marko

Rekommenderade inlägg

Istället för att enbart vara en trist nej-sägare till utveckling med chatt och gilla-knappar m.m. så tänkte jag komma med ett förslag som jag tycker är mer i linje med SG:s syfte

"Saltvattensguiden (SG) finns till för att främja spridningen av saltvattensakvariehobbyn i Sverige och informationsutbytet mellan saltvattensakvarister."

Så, vilka är problemen vi som community måste angripa för att uppnå målet?

För en spridning av hobbyn behövs det flera akvarier som är igång mer än till 5-6:e månaden då akvariet är fullt av alger och den 4:e paret med "Nemosar" har dött.

Hobbyisten måste komma över start-tröskeln, och med ett fungerande och fint akvarium så är risken för ett långvarigt saltvattens beroende mycket högre.

Istället för att hobbyistens akvarium hamnar på blocket så lockar denne förhoppningsvis in en ny hobbyist istället och bidrar med tillväxt.

Varför blir det då så att vi inte blir fler?

1) dåligt förberedda (blivande) akvarister?

2) uppgivna akvarister med problem som de inte kan koppla grepp på?

3) ingen att rådgöra med?

Senast häromdagen hörde jag följande korta ordväxling i en affär där kunden har betalat och står vid kassan med ett akvarium, en låda salt och en påse levande sten, och frågar "Är det svårt det här med att ha ett saltvattensakvarium?".

Jag ser till ytan oberörd ut, men inuti skriker en röst "W-T-F ?!" detta inköp har tillsynes skett utan ens elementära förberedelser.

Eftersom expediten besvarade frågan med ett "Nej då, bara att fylla upp, hälla i salt och stoppa i stenen och köra" så tänkte jag för ett kort ögonblick att bryta in och åtminstone hänvisa kunden till SG, men jag bet mig i tungan och resonerade som så att det är inte min sak att vara besserwisser i någon annans butik.

Så slog det mig - tänk om affären skulle ha några broschyrer om hur man startar upp? Vad bra det skulle vara för affären att kunna dela ut en sådan och säga 'så här gör man', och sedan raskt betjäna nästa kund som ännu inte har betalat.

Så, mitt förslag är att vi gemensamt eller i en mindre grupp, skriver ihop den där broschyren.

Det behöver inte vara mer än en one-pager med vad man ska göra och tänka på den första tiden innan det är dags att lägga i något levande. Vi lägger upp en fet SG logga på den texten, och URL:en längst ner där vi skriver något i stil med "om du har frågor eller vill diskutera saltvattensakvarier så är du välkommen till Saltvattensguiden"

Detta dokument lägger vi upp som PDF på siten så att handlare kan ladda ner och skriva ut den, samt så mailar vi ut den till alla zoo/akvarie butiker/handlare vi som community känner till.

Resultatet av detta hoppas jag blir att broschyren/pappret finns tillgänglig för nya hobbyister, vilket då leder till att det blir fler saltisar som överlever den första tiden och fortsätter med hobbyn; med fler saltisar så blir det större behov och förhoppningsvis lägre priser och större utbud i affärerna; med utbildade (iaf informerade) saltisar så får vi också färre djur som stryker med i onödan; och vi på forumet får fler användare och mer diskussioner.

Självklart finns det en risk att någon handlare tar illa upp och inte printar ut vår PDF, men so be it. Visst kan det bli väldigt mycket nybörjarinlägg, men det är ju frivilligt att svara i dom trådarna.

Vad tycker ni? Är jag ute och cyklar eller skulle detta vara görbart?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vore jätte bra tycker jag, gediget med en PDF också, måste vara väl genomarbetad bara osv men det är ju självklart.

(Men så länge den inte finns så borde väl affärerna åtminstone "tvinga på" nya saltkunder Daniel Knops bok? kanske tom säga att de får den för en 100:-? det skulle affären säkert ha igen flera gånger om senare vid återkommande besök.... nu har jag inte ens den boken själv så jag kanske inte ska snacka alltför mycket :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant idé. På husdjursmässan i Kista förra året hade vi faktiskt tryckt upp en bunt med "reklamkort" för SG till de som besökte Bollmoras akvariemonter och var intresserade av saltvattensakvarium.

Vi har också översatt en nybörjarartikel från Danmark och lagt upp som pdf på en artikel här. länk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att detta kan tas emot på många olika sätt, men.alla de som annonserar på guiden... kan man inte göra ett avtal med dem att de ska informera om SVG när de blir kontaktade av nya kunder? Kan säkert bli mycket svårt att få igenom och jag kan förstå om det blir ett känsligt ämne om det nu innebär att butikerna kanske inte kan sälja litteratur och annat i samma utsträckning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visitkort för SVG? Då tänker jag mig exempelvis att SVG tar kontakt med Vistaprint och snackar fram en deal om ett vettigt pris, och medlemmar droppar ett par visitkort vid kassan på den lokala saltvattensbutiken när de är där... (Efter att ha frågat om det är ok med butikspersonalen, förstås)

Butikspersonalen kan självklart själva låta trycka sagda visitkort...

(Poängen är närmast att se till så att det finns en enhetlig mall för hur SVG's visitkort skulle se ut, så att inte kort med olika ursprung ser olika ut.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, hold your horses cowboys! :-)

Jag tänkte på en lösning som inte kostar "oss" något mer än en stunds arbete. Visitkort, flerfärgs-broschyrer med glansigt papper och tv reklam i all ära, men om det ska bli något av det så måste det vara noll kostnad.

Sen tänker jag också på en väldigt specifik målgrupp: personer som redan har köpt ett akvarium.

Har dom inte förberett eller undersökt innan så ges här en hjälpande hand.

Har man undersökt innan men av någon anledning inte hittat saltvattensguiden så tar vi första steget och bjuder in dom med detta papper.

Avsikten är inte att förklara hur många "watt per liter" i ljus eller liter per timme i cirk de behöver.

Det ska vara basic stuff och akvariemodell/utrustnings-agnostiskt.

Jag tänkte också på det med att butiken kanske ser detta som kannibalisering på sin egen business, men jag tror inte det är applicerbart för seriösa butiker; en broschyr på denna nivå är inte konkurrerande med deras verksamhet, snarare skulle jag som kund se det som extra service och omtanke om mig som kund. Visserligen så lär inte de seriösa butikerna heller släppa många kunder ut ur sin butik utan att de har förklarat grunderna.

Det kanske är de mindre seriösa butikerna som är viktiga mottagare för denna information, tyvärr så behandlas dessa handlare inte alltid med milda ord på detta forum, och det torde bidra till att de inte vill göra reklam för SG i deras butik.

Who dares, wins. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Negativ reklam är åxå reklam... Nä, kanske inte.

Hade jag som näringsidkare fått reda på att en kund blivit illa bemött av mig och sen skrivit om det här, så skulle jag se det som ett stort misslyckande. Detta är väl en ganska billig "försäkring". Sen förstår jag om många andra är av en annan åsikt... Jag är ju kanske inte helt objektiv heller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, 2 första drafts bifogade till detta inlägg för allmänt bespottande och häckel.

Jag tänkte som så att man kunde ha en one-pager "lapp" att erbjuda dom som ska hem och dra igång ett akvarium (starta saltvatten.doc), och en broschyr som ger (en extremt snabb) överblick om vad saltvattensakvarium handlar om till folk som är sugna (2-page intro).

Inget av dokumenten är på något sätt klara, det saknas info, jag har lånat bilder friskt här på forumet, stulit text från dokument och inlägg på forumet och det finns säkerligen faktafel i texten som jag knackade ihop.

Om det här är en bra idé som SG vill dra igenom så förväntar jag mig lite kommentarer och förslag på text.

2 sidors varianten är tänkt att vikas så att första sidan blir "insidan" på broschyren som man viker upp.. nån som har en printer som skriver ut dubbelsidigt kanske kan testa om det bidde rätt :-) (sista sidans sista kolumn ska vara framsidan av broschyren)

edit innan post: forumet pallar inte .docx filer så det blev .doc, och utan bilder eftersom det är 90kb limit...

Starta saltvatten.doc

2-page intro.doc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visitkort för SVG? Då tänker jag mig exempelvis att SVG tar kontakt med Vistaprint och snackar fram en deal om ett vettigt pris, och medlemmar droppar ett par visitkort vid kassan på den lokala saltvattensbutiken när de är där... (Efter att ha frågat om det är ok med butikspersonalen, förstås)

Butikspersonalen kan självklart själva låta trycka sagda visitkort...

(Poängen är närmast att se till så att det finns en enhetlig mall för hur SVG's visitkort skulle se ut, så att inte kort med olika ursprung ser olika ut.)

B!

Jag beställer en massa från Vistaprint och har flera kartonger med gratis visitkort.Kanske jag skulle ta och skriva saltvattensguiden på dom och en länk till sidan så kan jag lämna till butikerna i Sundsvall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke var att man skulle haft en färdig design som Vistaprint kan pusha oavsett vem som beställer, för att få det lite enhetligt, men egentligen är ju det enda som är viktigt att det klart och tydligt framgår vilken webadress som leder hit, och vad man ska förvänta sig när man följer länken, nämligen att hamna på ett av Sveriges största forum för saltvattensakvarier.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, 2 första drafts bifogade till detta inlägg för allmänt bespottande och häckel.

Hm. Jag tycker tanken är bra och jag tror inte det gör så mycket om det skulle råka bli ett blad till i denna brochyr.

Jag tror innehåller skulle kunna delas upp i två tydliga delar:

I. Hur du sätter upp ditt akvarium och vad som kommer att hända den närmaste månaden. Dvs att ammoniak är giftigt och alger växer. En bildserie på ett och samma akvarium dag 1 (grumligt), vecka 1 (klart vatten, LS), vecka 3 (LS + kiselalger, inga djur) och senare (med djur i inga kiselalger) tror jag skulle vara enormt informativt för alla (90%?) som inte orkar eller kan ta till sig skriven information effektivt. Denna del ger tydliga handfasta råd för att minska risken för förlust av djur och allmänt elände.

II. Hur du skapar en strategi för att driva akvariet framöver. Budskapet är att det finns en del frågor som måste hanteras långsiktigt. Dels vem som ska bo i akvariet (djurval) och dels kemiproblem, t ex kväve/fosfor och kalcium/magnesium/KH. Dessa frågor kan lösas på olika sätt och efter tyckte och smak. Läs på SVG om detta! Denna del ger frågorna som måste lösas framöver men inga svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...