Gå till innehåll

Någon som har Percula 90?


jonnyA

Rekommenderade inlägg

Jag har problem att det inte är klart vatten i det, värdena är bra o jag har nog provat ALLT som går :( Vad jag kan se så ser det ut som det skulle komma partiklar från sumpen där bak, Jag tog upp ett glas med vatten där ifrån idag o det va fullt med partiklar. undrar nu hur nivån ska va där bakom? jag har typ 5cm från kanten från skummaren, jag har inga bio-bollar där men levande sten istället. (har haft det här problemet sen ja starta det typ Aug föra året) Är jävligt trött på att det aldrig blir klart.

MVH Jonny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kontrollera så att det inte är mikrobubblor du får ut. Stäng av skummaren någon timme och se hur det ser ut.

MVH Lasse

Det har jag redan provat, och det är inte bubblor som är i sumpen ser ut som genomskinligt smuts, eller hur ja ska säga :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var samma för mig innan. Dock inte i ett percula men de spelar nog mindre roll. Jag slängde helt enkelt bara i ett innerfilter i sumpen. Klart som korvspaa blev de. Sen dess har jag inte haft några problem. Gör ett försök med någon form utav filter iaf.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var samma för mig innan. Dock inte i ett percula men de spelar nog mindre roll. Jag slängde helt enkelt bara i ett innerfilter i sumpen. Klart som korvspaa blev de. Sen dess har jag inte haft några problem. Gör ett försök med någon form utav filter iaf.

/André

hej

jag får nog inte plats med en filter pump i sumpen, har provat med filter vadd efter skummaren där det finns ett grövre filter men det blir ingen skillnad :( Jag undrar var det kommer ifrån (skiten) eller va det är? man tycker att det ska rent efter skummaren. Kan det finnas något i mitt vatten som gör att något faller ut i akvariumet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi kallar det fack som skummaren sitter i för fack 1 - har du då samma höga nivå i fack 2 och 3? I mitt fakll så har jag betydligt lägre nivå i dessa fack. Det blir också en massa partiklar och material som sedimenterar i botten av dessa fack. Cirkulationspumpen sitter ju på botten i fack 3 och den brukar dra med sig en del partiklar. Vad jag kan tänka mig är att du försöker höja pumpen i fack tre om det är möjligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi kallar det fack som skummaren sitter i för fack 1 - har du då samma höga nivå i fack 2 och 3? I mitt fakll så har jag betydligt lägre nivå i dessa fack. Det blir också en massa partiklar och material som sedimenterar i botten av dessa fack. Cirkulationspumpen sitter ju på botten i fack 3 och den brukar dra med sig en del partiklar. Vad jag kan tänka mig är att du försöker höja pumpen i fack tre om det är möjligt.

MVH Lasse

Hej

fack 2 reglerar nivån i fack1(skummaren), så där har jag nivån så att den är precis under koppen på skummaren. fack 3 ligger ungefär 5cm under fack 2. pumpen är nog som hos dig i mitt den är strax över botten med ett plast slang ut i akvariet så den kan jag inte höja. Men det är väl inte meningen att det ska va massa partiklar som flyger runt i sumpen eller? att det blir skit på botten det vet ja o det brukar ja suga ut ibland. O skiten som flyger runt är näst in till genomskillniga vad ja kan se men när dom kommer ut i akvariet i lampan så syns dom VÄLDIGT mycket. MVH Jonny :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får ut en del partiklar i mitt akvarie också men inte så små som du säger. Det jag brukar göra är att jag har ett Hageens snabbfilter och en rätt så stark pump (2500 liter i timmen) Det sätter jag i karet och så får det gå under några dagar. Då minskar skiten och det funkar någon månad igen. När du säger nästan genomskinliga och att de syns VÄLDIGT mycket under lampan - är du 100 på att det trots allt inte är luftbubblor ?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du är bombsäker på att de inte är microbubbler så måste de ju fungera med ett filter som samlar upp allt. Sätt ett filter temporärt i själva karet någon dag och se om de blir någon förbättring. Fungerar de så får du kanske göra som lasse och köra med ett filter då och då.

Löser inte de problemet så finns de ju andra vägar och gå. Diverse medel som gör vattnet klart. Ozon finns ju med men har ingen kunskap av de själv. Men hitta källan till detta är ju självklart den bästa lösningen.

Du skulle nog prova och blanda nytt vatten och se om även de blir "grumligt".

Så de inte är därifrån partiklarna kommer.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får ut en del partiklar i mitt akvarie också men inte så små som du säger. Det jag brukar göra är att jag har ett Hageens snabbfilter och en rätt så stark pump (2500 liter i timmen) Det sätter jag i karet och så får det gå under några dagar. Då minskar skiten och det funkar någon månad igen. När du säger nästan genomskinliga och att de syns VÄLDIGT mycket under lampan - är du 100 på att det trots allt inte är luftbubblor ?

MVH Lasse

Hej

jag har provat med filter pumpar o mer filtervadd efter skummaren men det har inte hjälpt något. o jag är nog 100 på att det inte är bubblor.

Hur har du nivån i fack 3 där pumpen sitter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du är bombsäker på att de inte är microbubbler så måste de ju fungera med ett filter som samlar upp allt. Sätt ett filter temporärt i själva karet någon dag och se om de blir någon förbättring. Fungerar de så får du kanske göra som lasse och köra med ett filter då och då.

Löser inte de problemet så finns de ju andra vägar och gå. Diverse medel som gör vattnet klart. Ozon finns ju med men har ingen kunskap av de själv. Men hitta källan till detta är ju självklart den bästa lösningen.

Du skulle nog prova och blanda nytt vatten och se om även de blir "grumligt".

Så de inte är därifrån partiklarna kommer.

/André

Hej

Jag har ozmos renare o uvc lampa, har gjort vatten bytten ett flertal tillfällen men samma resultat har även provat två olika salter med. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har ozmos renare o uvc lampa, har gjort vatten bytten ett flertal tillfällen men samma resultat har även provat två olika salter med. :(

Osmos eller ozon? De är två olika saker om du inte tänkte fel när du skrev bara.

Jag tänkte mer att om du blandar nytt vatten och sen tar upp lite vatten i ett glas och kollar efter partiklar. Innan du häller i de i karet dvs. Är vattnet klart då? Är de klart så uppstår ju dessa partiklar i karet på något vis.

Konstigt att de inte gick med filter. Fungerade för mig.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

jag har provat med filter pumpar o mer filtervadd efter skummaren men det har inte hjälpt något. o jag är nog 100 på att det inte är bubblor.

Hur har du nivån i fack 3 där pumpen sitter?

Nivån i fack 3 ligger på halva nivån nu men skulle vilja ha den betydligt lägre så att det mesta av mina biobollar låg i luften. Har kört med en nivå på ca 10 cm förut.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Jag har vattennivån c.a 10 mm under den svarta kanten som syns på kortsidorna samt c.a 10 mm över de limmade glasbitarna (som gallret skall ligga på) i det tredje facket.

I det tredje facket har jag också sensorn till min osmolator (Tunze) och det fungerar finfint alltsammans för att hålla en exakt och jämn vattennivå (gallret har jag skippat).

Fast jag kan inte neka till att jag också haft mina duster med vattennivån innan jag fick till det och fungera bra.

Ställer du bara kammarna så det tar mest ytvatten så får du bättre fart i systemet, har du partiklar på vattenytan som ger en fet film slipper du det så fort du får det hela korrekt inställt skall du se.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Vad är det för en mjukkorall, och vad är det för en prickig filur som sitter i den? Väldigt fina!! :)

Hej[ATTACH=CONFIG]59839[/ATTACH]

jo då det funkar perfekt korallerna växer så det knakar o fiskarna äter som fan, jag kan verkligen rekomendera ett sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...