Gå till innehåll

Stigarrörets design


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Jag började fundera på olika design av skummarnas stigarrör. Är det någon som har en uppfattning av vad som skiljer olika designer åt funktionsmässigt?

Några exempel:

post-2082-14468921143899_thumb.jpg

Variant A är ju rätt vanlig idag.

Variant B var ganska vanlig på lindträskummarna förr

Variant C med ett galler som skumpelaren "står" på fanns i Sanders gamla skummare med utströmmarsten. Jag tror Sander hävdade att gallret på något sätt ökade effektiviteten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Patrik sa så är ju konan bara för att kompensera för bristande skummningskapacitet.. Min tanke kring gallret i fall C är för att minska mängden skum som faller tillbaks när skumpelaren kollapsar, man till viss del 'avkopplar' övre delen av skumpelaren ifrån den lägre, mer instabila (skummet är inte lika "segt") delen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild C får mig att tänka på mellan- och tungskum som talas om i räddningstjänsten. En skummare kan ju linkas lite vid ett skumrör - man låter en vätska med nån form av "ytspänningsbrytare" flöda genom ett nät tillsammans med gas för att bilda bubblor. Om man fortsätter associera med räddningstjänsten så finns inte detta nätet på tungskum, utan då låter man istället luft blandas in med en injektorverkan utan att något nät finns med. Vitsen med nätet i fallet med släck-skum är alltså att öka effektiviteten (större mängd inblandad luft).

Men frågan är om det inte blir lika effektivt utan i detta fallet då man ändå inte är intresserad av att ha luften kvar i skummarkoppen. Kanske att det är lite mer förlåtande vad gäller höjd på röret eftersom bubblorna antagligen kommer kunna lyfta skumkudden lite bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...