Gå till innehåll

köpa sjöhäst


jetstar

Rekommenderade inlägg

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Skulle tro att Triton har / kan ta in och Deep Ocean (online handel) kommer även förbi sthlm lite då och då... du kan beställa vad du vill där med.

Dock bör tilläggas att sjöhästar är ganska avancerade djur och begränsar till stor del vad du kan ha i akvariet då de är väääldigt fredliga och lättstressade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var kan jag köpa sjöhästar?

i sthlms området eller uppsala!?

mvh

Triton brukar kunna ha hemma om jag inte minns fel, Sen har du även Pär som håller i mikromarine.se brukar odla upp H Reidi och sälja, Han håller till i uppsala om jag inte minns fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro att Triton har / kan ta in och Deep Ocean (online handel) kommer även förbi sthlm lite då och då... du kan beställa vad du vill där med.

Dock bör tilläggas att sjöhästar är ganska avancerade djur och begränsar till stor del vad du kan ha i akvariet då de är väääldigt fredliga och lättstressade.

har deep ocean någon web adress?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har inte sett att triton har faktiskt. däremot brukar akvarieleasing ha svenskodlade. de på bromma zoo är högst troligt vildfångade. jag har två h. reidi som lever som par. får ungar varannan var tredje vcka till salu om det skulle vara intressant. dessa är svenskodlade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarieleasing brukar ha sjöhästar som sagts tidigare. alexcarina menade redig, alltså rejäl.

Bromma zoo har ju inte världens bästa rykte så utan att ha köpt där själv skulle jag nog avrekommendera dig att köpa levande där.

precis, BZ hade i lördags, men 2 st låg döda i deras lilla kar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt kar har inte varit igång i 2 veckor om jag förstått det rätt. Du ska inte springa och köpa någon sjöhäst. Andas, ta det lugnt, låt karet komma igång, och fundera under tiden på vad du vill ha i karet. Sjöhästar = inga fiskar som tar foder löst i vattenpelaren. Nå, med få undantag. Väldigt få.

Annars svälter dina sjöhästar ihjäl på kort tid, och så gott om dem finns det inte, inte heller är de så billiga.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På seahorse.org kan man få en massa bra koll och tips på olika arter och deras krav. Kom ihåg att de är krävande djur, mat flera gånger per dag, oftast levande (det kan betyda att man måste odla upp maten själv, vilket i sig kan vara krävande, inte minst vad gäller tid).

Hoppas du läser på länge innan ditt köp, och lägger upp en bra plan och inser att det inte är lätta djur.

Om sjöhästar gick att ha i ett vanligt saltvattenskar med alla möjliga fiskar skulle många ha dom. Så är det inte. Det finns en anledning, även om de är charmiga djur.

Bästa hälsningar,

Leon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt kar har inte varit igång i 2 veckor om jag förstått det rätt. Du ska inte springa och köpa någon sjöhäst. Andas, ta det lugnt, låt karet komma igång, och fundera under tiden på vad du vill ha i karet. Sjöhästar = inga fiskar som tar foder löst i vattenpelaren. Nå, med få undantag. Väldigt få.

Annars svälter dina sjöhästar ihjäl på kort tid, och så gott om dem finns det inte, inte heller är de så billiga.

B!

Dom hästarna jag har haft har alltid tagit föda som flyter omkring utan bekymmer. Men dom är även duktiga på att leta bland stenarna så sten med mycket liv och smådjur är att föredra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att de flesta sjöhästarna tar föda i vattenpelaren, men vad hjälper det om du har fisk som också gör det, i samma balja? Sjöhästar är långsamma, och ovanpå det inte helt sällan väldigt försiktiga. Den mat de skulle käkat i vattenvolymen, kommer helt enkelt ha gått åt för längesedan om de får konkurrera med dussinfiskar om käket.

Sjöhästar hör inte hemma i ett sällskapsakvarium.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

precis, BZ hade i lördags, men 2 st låg döda i deras lilla kar...

Törs man verkligen handla på BZ?? har läst mycket dåligt ang dom!?

jag skulle avråda dig. om inte annat för att det kommer bli dyrt i längden, så iaf för att ta ställning emot hur de behandlar djuren.

Sent from my HTC Hero using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt kar har inte varit igång i 2 veckor om jag förstått det rätt. Du ska inte springa och köpa någon sjöhäst. Andas, ta det lugnt, låt karet komma igång, och fundera under tiden på vad du vill ha i karet. Sjöhästar = inga fiskar som tar foder löst i vattenpelaren. Nå, med få undantag. Väldigt få.

Annars svälter dina sjöhästar ihjäl på kort tid, och så gott om dem finns det inte, inte heller är de så billiga.

B!

MR:B ....Jag tar saker i precis vilken takt jag vill:-) mitt akvarium har jag haft i 2 veckor men all sten samt 80% av vattnet är väl inkört, har även startat upp ett annat kar som kommer att vara inflyttningsfärdigt om ca 3 veckor så vad är det som är så hemskt med att jag lägger ut trådar för att få info var dessa säljs osv?.... tycker det kan vara ganska tröttsamt när man får förmaningar om att läsa på ,lugna sig,inget för nybörjare osv!! någonstans måste man väl börja!? är jag intresserad av sjöhästar så är jag övertygad om att jag kan lära mig och lyckas precis lika bra som någon annan! allt handlar om intresse! läser man och frågar lär man sig och lyckas oftast! gör man inte det så misslyckas man! i sötvattensvärden är det aldrig så noga med nånting men så fort det blir salt då ska det vara såå svårt för nybörjare och man ska hålla på i minst två år bla bla bla bla det är nästan heligt! ställer man en fråga om fel grej så blir man nästan dumförklarad! nästan som om man inte har behörighet,jag tycker detta är en jätte intressant hobby och vill jag nåt så lär jag mig och gör vad jag vill! man ska inte utgå från att en människa är dum och inte begriper nånting bara för personen i fråga nyss börjat! som sagt det är ju genom läsning och praktik man lär sig annars kan man ju lika gärna lägga ner ALLA intressen! blir så trött på sånt här överförmynderi! jag behöver ingen mer mamma och ingen pappa för den delen heller!

så som sagt!

om jag vill ha ex: sjöhäst,anemon,räka,korall,snigel,sjöäpple,sjögurka,sjöbanan,sjömelon,sjöpäron mm så lär jag mig om det och sen köper jag det! så enkelt är det. slut......:-)

vart hör sjöhästar hemma då om inte i ett sällskaps akvarium!? i min värd så kallas akvarium som du har i hemmet för just sällskaps akvarium! men du kanske har butik där du har dina fiskar eller kanske någon form av forsknings station?;-)

Ändrat av jetstar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att de flesta sjöhästarna tar föda i vattenpelaren, men vad hjälper det om du har fisk som också gör det, i samma balja? Sjöhästar är långsamma, och ovanpå det inte helt sällan väldigt försiktiga. Den mat de skulle käkat i vattenvolymen, kommer helt enkelt ha gått åt för längesedan om de får konkurrera med dussinfiskar om käket.

Sjöhästar hör inte hemma i ett sällskapsakvarium.

B!

MR B igen!!

vem har sagt att dessa är tänkt att vara tillsammans med andra fiskar!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BZ brukar ha inne.Har själv aldrig haft problem med deras levande.Men det gäller ju att koppa in rätt och sköta djuren så bruakr man inte ha problem oavsett var man handlar.

MVH.Ted

nä precis! det är ju om dom är sjuka eller väldigt stressade då i så fall som kan göra det!

ringde dit och dom skulle få en leverans i morgon som skulle direkt ut i butik! tyckte dock det lät lite väl snabbt med tanke på stressnivå,vänjning av detas vatten mm!? ,men vad vet jag! personligen skulle jag nog inte villja köpa en fisk som kommit samma dag! eller?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...