Gå till innehåll

Test och konstruktion av en LED ramp


Lasse

Rekommenderade inlägg

  • Svar 397
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Lasse!

Vet du om dina (10 och 30w)dioder har våglängder som passar till koraller?

Vad gäller de blå 10 wattarna så är de av typ Royal Blue med en våglängd av 455 nm Det betyder att toppen ligger där. Våglängdsintervallet är dock inte brett, man räknar med att det börjar vid 425 nm och slutar vid 475 nm. det är en markant topp där kanske 60 - 70 % av fotonerna ligger plus minus 5-10 nm från 455. Just royal blue har erfarenhetsmässigt visat sig vara bra i korallsammanhang. De vita har ett litet annorlunda utseende på sitt spektra. det är i princip blåa (troligtvis kring 460 - 470 nm) ljusdioder där man lagt in ett fosforpulver som göra att skenet blir först en rejäl topp i det blåa området och sedan ett ganska jämt spektra (ja nästa fullspektra) upp mot det röda området men inga infraröda våglängder. De stora skulle jag tippa vara på ca 6-7500 K vilket i LED sammanhang är ett bättre uttryck än när det gäller lysrör för kvaliteten också. Kelvintalet på lysrör kalkyleras från ett antal toppar medans det vita LED snarare är vitt pga en jämn spektralfördelning. sedan har jag ett antal på 10 000K och 16 000 K vilket i LED sammanhang troligtvis betyder en övervikt av blått ljuse.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse Ghl har en lösning för det, inte helt plug n play. Man använder deras kort GHL-Profilux Analogue - Digital Input Card och sen får man finna sig en tempgivare som passar med värden.. Sen får man programera profiluxen så den förstår vad givaren säger... Spånade själv på den lösningen...

Nu tände du ett hopp - men tyvärr det släcktes igen. Den analoga ingångarna är för 0-10 V vilket det iofs finns en del temperaturmätare som kan ge men då krävs det aktiva mätare, eller en passiv med en omvandlare. Passiv och passiv men de flesta mätarna följer PT100 eller PT1000 och är i princip en mätare där ressistansen ändras med temperaturen.

De digitala är endast få on - off

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tände du ett hopp - men tyvärr det släcktes igen. Den analoga ingångarna är för 0-10 V vilket det iofs finns en del temperaturmätare som kan ge men då krävs det aktiva mätare, eller en passiv med en omvandlare. Passiv och passiv men de flesta mätarna följer PT100 eller PT1000 och är i princip en mätare där ressistansen ändras med temperaturen.

De digitala är endast få on - off

MVH Lasse

De va som fan, jag som oxå hade förhoppningar om den... Tyvärr hade jag inte forskat så mycket i det och jag satt på jobb när jag skrev det så det var inte läge att surfa runt då. Jaja det dyker säkert upp en lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De röda topparna finns inte men för koraller under 3 meter för i naturen finns inte de röda våglängderna tillgängliga - de är bortfiltrerade av vattnet. Därför spelar det ingen roll om man i sitt akvarium också struntar i dessa - korallerna kan bevisligen klara sig på framförallt de blåa våglängderna så länge man har koraller som i naturen är anpassade till djup över tre meter. sedan vet man ganska lite om vilka typer av färgämne som är aktiva hos zooxantellerna.

Erfarehetsmässigt har det dock visats att just de blåa våglängderna är viktiga för koraller.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är en ganska så ordentlig källa ända ner på 90 mA - vilket motsavarar ca 2,7 watt (med min uppmätta arbetsspänning som låg på 23,5 V under hela experimentet. Jag får en topp på 20 watt (chipet är gjort för 1000 mA) så med denna drivern skulle det ge ca 23,5 watt på full styrka. Jag kommer antagligen inte ligga ens så högt som 900 mA sedan i reel drift så det är iofs ingen 30 wattare men ett jäkla klös i den ändå. Min serie ger 20 watt, 19 watt, 17 watt, 14 watt osv.

MVH Lasse

Tjena,

jag försöker hitta 30W chippen på ebay som du har men alla jag hittar verkar vara för 2000mA... Skulle du kunna länka direkt till dem du köpte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

jag försöker hitta 30W chippen på ebay som du har men alla jag hittar verkar vara för 2000mA... Skulle du kunna länka direkt till dem du köpte?

Tja det är inte så lätt. Det är Max Spects orginalchip som åtminstone Fish Street sålde som reservdelar förut. Jag fick tag i dem via en kontakt och han har inga mer. de har fortfarande med dem i prislistan - här

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, hoppas det är OK att jag ställer lite frågor här i denna tråden angående led.

Följande driver, skulle den fungera för Royal Blue ledsen?

- 30 watt high power waterproof LED driver

- Aluminum alloy material case

- Input voltage: AC100~240V 50/60HZ

- Output voltage: DC30~36V

- Output current: 1A

Har oftast köpte färdiga paket men blev mer och mer sugen på att DIYa något från grund.

Skulle någon kunnig kunna svara rätt eller fel på mina påståenden

Amp, En konstant som inte ändras om man inte har resistorer i kedjan med leds.

Watt totalt hur mycket Watt med leds man kan ha i kedjan

AC ström, vad som går in i drivern

DC ström, det som går ut till ledsen, plusa ihop volten som leden är på som skall vara mellan de två nivårena de flesta driversen har.

Stämmer följande 3 påståenden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick e-mail från Ledvision. Det går att få fram de drivrar som jag har i en version som styr 1-10 V i intervallet 50 - 900 mA. Jag kommer dock att köra med de jag har i detta projekt och ändra vid ett eventuellt nästa.

MVH Lasse

fråga då direkt:

lyser LEDen vid 50mA ? eller blir det en fullständing dimning ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Påstående 2 är lite frågsamt. Det borde gå med de blå LED:en. Jag mätte upp volten till ca 9,8 V vid låga strömstyrkor och 10,2 V vid högre strömstyrkor (per chip). De vita var det lite lägre på så det vet jag inte. Seriekopplar du tre så bör ju den sammanlagda voltstyrkan överstiga 30 volt med din driver.

De blåa är gjorda för max 1000 mA och jag la mig av säkerhestskäl på 900 mA.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Påstående 2 är lite frågsamt. Det borde gå med de blå LED:en. Jag mätte upp volten till ca 9,8 V vid låga strömstyrkor och 10,2 V vid högre strömstyrkor (per chip). De vita var det lite lägre på så det vet jag inte. Seriekopplar du tre så bör ju den sammanlagda voltstyrkan överstiga 30 volt med din driver.

De blåa är gjorda för max 1000 mA och jag la mig av säkerhestskäl på 900 mA.

MVH Lasse

om man skulle köra på 2 blåa 10W en Vit 10W och en 3W blå/vit så skulle man komma runt det då antar jag?

Undrar nämligen eftersom jag kan få tag på dom driversen för ~120kr vilket skulle få slutpriset att landa på ca 400kr per 30W med ledlampor + kylning o småsaker jag redan har hemma :)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man skulle köra på 2 blåa 10W en Vit 10W och en 3W blå/vit så skulle man komma runt det då antar jag?

Undrar nämligen eftersom jag kan få tag på dom driversen för ~120kr vilket skulle få slutpriset att landa på ca 400kr per 30W med ledlampor + kylning o småsaker jag redan har hemma :)...

alla dessa chip du då kopplar i serie måste palla med 1000mA ,

din driver verkar vara lite "elak" på så sätt att ha ett litet spelrum på volten.. skulle ett 10w chip pajja o kretsen ändå är sluten så skulle jag gissa att resten av LEDsen säger poff också..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alla dessa chip du då kopplar i serie måste palla med 1000mA ,

din driver verkar vara lite "elak" på så sätt att ha ett litet spelrum på volten.. skulle ett 10w chip pajja o kretsen ändå är sluten så skulle jag gissa att resten av LEDsen säger poff också..

mvh manne

Hmm det är sant... kan man komma runt det på ett bra sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm det är sant... kan man komma runt det på ett bra sätt?

jag satte en säkring i serie med dioderna på 1000mA snabb varianten. , dock är jag inte kunning nog o säga om den garanterar överlevand på resterande dioder.. mina driver kan leverera knappt 1400mA.

lasse kankse kan svara exakt hur man ska gå till väga för att rädda ev LEDs i ett sådant läge ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar annars på köra på en annan model som verkar passa bra till 20W ledsen, så funderar på 1 driver per led.

När man kopplar flera drivers till ett uttag skall man seriekoppla eller parallellkoppla?

Jag hoppas du menar hur man kopplar in 230 volts sidan. Då stämmer det med vad Manne säger.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...