Gå till innehåll

Test och konstruktion av en LED ramp


Lasse

Rekommenderade inlägg

Men jag kom ju på att man kanske skulle ha typ 4st 10000K oxå. 30W eller nått. karet är 120L 45H 60D

Med den erfarenhet jag har nu så är den bestyckningen du kommer att ha mer än tillräcklig. Jag har nu ca 230 watt LED och 100 watt lysrör över mitt som är på ca 450 liter. Kommer att utöka till sammanlagt ca 320 watt LED och strunta i lysrören, ev kommer jag att göra en rad 3 watts LED i bakkant.

Jag inväntar också ett paket som sändes den 17:onde - tidigare har det bara tagit ca 3-7 dagar när den väl lämnat HongKong. Skall försöka spåra mitt paket idag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 397
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fick nu ihop min tredje modul idag. Det var meningen att den skulle bestå av 1 st 30 watts chip ca 6 - 8000 K, tre 10 watts på 16000K ocg tre royal blue. Pga av klanteri och att mina nya chip inte kommit än så har jag 4*10 watt royal blue, 2*10 watt 16000 K och 1*30 watt ca 8000 K.

En sak som jag märkt och blir mer eller mindre säker på är att dessa chip vill ha en inbränningstid - den här modulen vandrade lite fram och tillbaka i intensitet, precis som de andra har gjort i början. den få stå och "bränna" in i natt nu och så kommer jag att sätta den på plats i stora karet i morgon.

På 12 cm höjd ger den ca 1300 i PAR på ljusaste stället - godkänt tycker jag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om jag hade varit så intresserad av ett sådant experiment. Speciellt inte om det vore mina grejer. Värmen kommer stiga, utan tvekan, och det är inte helt lätt att ha koll på alla hotspots, för att vara säker på att inte ett, eller flera chip överhettas, och dör. Förkortad livslängd om de överlever temperaturen, osv.

Sen vet jag inte riktigt vad det ska ge oss för matnyttig info. Det skulle eventuellt berätta för Lasse hur länge han klarar sig med trasig fläkt, men utöver det?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det måste vara smältpunkten Thore är ute efter.. :)

det som vore kul att veta är ju hur mycket en 12mm aluplåt klarar av att lämna ifrån sig.. den kan ju ta upp hur mycket som hälst men hur mycket kyler den i luften enbart? man kanske klarar sig med enbart an 12mm aluplåt om man inte kör med allt för många LEDar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att jag skulle kunna stressa upp mitt system för att se vilken temperatur det blir men jag är ganska övertygad om att det inte kommer att fungera speciellt bra eftersom ytan mellan platta och luft är så liten. Det kommer inte att ske någon värmeväxling att tala om. Får jag stopp på fläktarna så kommer jag nog att bränna chippen, eventuellt kommer heatpipekonstruktionen att rädda dem. hela mitt tankesätt utan några ytförstorande flänsar på mina plattor bygger på att jag får värmeavledningen via dessa heatpipe. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Heatpipe , http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pipe) Heatpipes är i princip ett slutet kopparrör som med hjälp av lågt tryck och vätska som lätt kan förgasas kan transportera värme från en yta till en annan. Normalt använder man denna konstruktion på små punktkällor såsom processorer för att leda upp värme till ett flänssystem som ettdera passivt eller med en fläkt växlar värmen ut till luften. Vad jag gjort är att jag har använt denna taktik på en relativt stor och tjock aluminiumplatta (väger ca 1,2 kg). aluminiumplattan fångar upp värmen från flera chip och fördelar ut värmen ganska jämt. Heatpipekonstruktionen fångar upp och transporterar bort värmen från plattan från en punkt. Tack vare mängden material så fungerar plattan som en utjämnare.

Denna konstruktion utan heatpipes eller flänssystem skulle inte fungera - den skulle inte kunna leda bort värmen till luften tillräckligt fort. Jag har satt måltemperaturen till 35 grader och modulerna klarar när det inte är för varmt inomhus att hålla denna temperatur på plattan. Idag när solen låg på och tempen inomhus steg så steg temperaturen på en platta upp till 38 grader med 100 fläktvarv. De andra låg och balanserade kring 35 - 36 grader.

De här konstruktionerna med heatpipes har jag sett har används för chip på mellan 50 och 100 watt när man helt enkelt fäst chippet direkt på plattan till heatpipen. Alltså har man tagit en bra processorkylare med heatpipes och monterat chippet direkt på denna. Man skulle kunna göra väldigt fina och nätta spottar med hög effekt på det sättet.

För att få bort mycket värme från chippen så är det först viktigt att det är ett material som leder värmen bra, att det har en viss massa samt att ytan och luftväxlingen run ytan är tillräckligt stor.

Jag är fullständigt säker på att lastbilslämmar (som har disskuterats i en annan tråd) skulle fungera bra om man förstärker med fläktar som suger in luft från sidorna och skickar upp den uppåt. Man får då ha en viss yta. Detta innebär att man skulle i princip kunna göra en ramp som med glas eller plast på undersidan som är ca 3 - 5 cm hög.

Om jag skulle bygga in mina moduler snyggt så skulle de bli ca 10 cm höga.

Jag har 90 watt på mina plattor - skulle jag köra med mindre låt oss säga 30 watt med samma platta - ja då tror jag att det eventuellt skulle gå bra med bara denna platta. När jag körde med 60 watt på min första platta så höll den lätt 28 grader utan att fläkten gick för fullt (när den var fritt upphängd i testbänken). Samma upphängning men med 90 watt kan man hålla på ca 32 - 33 grader med full fläkt. Upphängd över akvariet där det är varmare så blir det normalt 35 - 38 grader.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdaterar med lite bilder som visar en del av fiskarna och korallerna under 100 % av de 60 watt blåa LED:na och ca 80 % av de vita LED:en. Vågar inte köra för fullt just nu.

Först några bilder av en nykomling. Saknat någon damselart mest beroende på deras aggresivitet. Försökte få tag på den sk staghorn damseln Amblyglyphidodon curacao men fick denna i stället. Det bör vara Amblyglyphidodon aureus - Golden damsel. Även den en art som inte är så aggresiv.

post-2331-14468921699785_thumb.jpg

Plötsligen så har jag fått en gammal acropora att börja växa och det gör den ordentligt. Den har ju hjälp också - här kommer ingen över bron!

post-2331-14468921699305_thumb.jpg

Min gamle favorit - än en gång på bild.

post-2331-1446892170012_thumb.jpg

Slutligen några koraller

post-2331-14468921698888_thumb.jpg

MVH Lasse

post-2331-14468921699086_thumb.jpg

post-2331-14468921699526_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att det är dina drivare som fick chippen att flimra, mina flimrar inte alls.

Jag var inne på det från början också men så bytte jag fram och tillbaka samt använde en annan drivare (samma tillverkare men annan styrka) och det var samma. Men oavsett vilket så har det slutat att flimra - det har det gjort efter några timmars inbränning förutom i ett fall där jag var tvungen att trycka på anslutningen på ett chip för att få det stabilt. till slut knäckte jag det chippet och efter att lött dit ett nytt så har det inte varit problem. Men visst kan det röra sig om drivrarna också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilken vätska innehåller din heatpipe?

har du ngt tvärsnitt som förklarar funktionen?

1.2 kg skriver du.Enl. min beräkning så väger den 9.72kg.Vilket är rätt?

Vet du hur man räknar ut värmeavlednings förmågan från 30W?

1 - heatpipes

Vet ej vilken vätska som används - att förklara funktionen är svårt men här ser du en förklaring och ett antal användningsområde. Här är en teckning och här är en anna förklarning

2 - Vet ej vilka beräkningar min husållsvåg gjorde - men den visade 1,2 kg :)

3 - Värmeavledningensförmågan kan jag inte beräkna - hoppade tyvärr av LTH efter 1,5 år någon gång på 70-talet. Jag använder normalt beräkningsmetoden "trial and error" i den utsträckning att många runt mig brukar kalla min metod för "trial and terror"

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vätskan är egentligen ointressant. Det kan vara rent vatten i en heatpipe. Vid vilken temperatur gasfasen inleds styrs av trycket i röret. Det är värre med återkondenseringen eftersom den måste ske över den rumstemperatur man har i drivssituationen.

Antar att man inte använder just vatten, eftersom man gärna gör heatpipes av koppar. en gissning är att man använder en "ofarlig" gas, och ett övertryck.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas det är ok att ställa en fråga i denna tråden, men hur kan jag testa mina drivers på ett enkelt sätt (om jag inte har några resistorer).

Måste jag ha kopplat på alla leds för att testa värdena eller kan jag göra det med endast en multimeter och en driver :)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog bäst att elektronikexperterna svara på den frågan men jag skulle nog inte testa dem utan att ha LED inkopplade. På driverna står under vilka volttal de arbetar (om det är konstantsrömsvarianter). Du måste ha minst det spänningsfall som anges på den lägsta voltstyrkan. Mina går mellan 6 och 36 V. Det innebär att minsta forward voltage jag kan använda är 6 volt. Mina 10 wattare har ca 9 - 10V som forward voltage - vilket innebär att jag kan köra 1 st 10 wattare på en driver. 3 watts Creechip brukar ha kring 3 volt i forward voltage vilket innebär att jag måste ha minst 2 st 3 wattare i serie för att kunna köra test.

Men elektronikexperterna - ingen nämnd - ingen glömd - kan gärna svara på frågan här i tråden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej, jo jag vet att det egentligen skall vara så... problemet är att mina leds är gjorda för 1000ma och min driver är gjord för 990ma (+/- 5%) men men får ta risken :) Antar att de inte smäller på 5minuter iaf...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej, jo jag vet att det egentligen skall vara så... problemet är att mina leds är gjorda för 1000ma och min driver är gjord för 990ma (+/- 5%) men men får ta risken :) Antar att de inte smäller på 5minuter iaf...

Du kör i ca 1040 mA i värsta fall - det klarar dom utan vidare som en test. Skall du mäta den verkliga strömstyrkan?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag kört några veckor med i stort sett bara LED. Min sammanfattning är att jag är mer än nöjd. Det ger ett ljus jag verkligen gillar (och jag kan manipulera ljustemperaturen något). Den uppsättning som jag nu kör är 10 stycken 10 watts Royal blue. de är kopplade just nu så att 3 stycken ligger på vänstra modulen. 4 stycken finns i den centrala modulen och de resterande 3 sitter i den högra. De 3 i vänstra och de 3 i högra är ihopkopplade i en tidkanal och 3 stycken i den centrala modulen går på ytterligare en tidkanal. Den 10:onde blåa är ihopkopplad med de vita i den centrala modulen. Orsaken är att när jag gjorde den modulöen så saknade jag ett 16 000 K vit chip. På den högra modulen finns det 3 stycken 10 watts på 10 000 K och 3 stycken 10 wattare på 16 000 K. Samma på den vänstra. den centrala har 2 st 10 watts 16 000 K och en 30 watts på ca 12 000K (samt då även ett blått chip). Varje moduls vita styrs av en separat tidkanal. Jag har alltså 5 st tidkanaler med styrning 0-10 V att arbeta med.

Det är här som jag tycker LED tekniken kommer till sin fulla rätt. Jag börjar med att klockan 7 tänds de tre ihopkopplade blåa i den centrala modulen upp på ca 3% av max. Klockan 8 börjar samtliga modulers blåa att dimma upp mot 100 %. Uppdimningen tar 4 timmar så klockan 12 är det blåa på max. Sedan kl 10 börjar den högra modulens vita dimma upp, kl 11 den centrala och kl 12 den vänstra. Just nu tar den dimningen 3 timmar så kl 15 går alla vita på ca 100 % (jag har under inkörningen bara låtit det gå upp till ca 90 %). Klockan 18 så startar nerdimningen från höger och från 20 så börjar även det blå att dimma ner. Nerdimningen har jag till 2 timmar. Mellan 22 0ch 23 går den centrala blåa enbart på 4 %.

Samtidigt har jag min gamla ramp där de blåa (18 watt) tänds kl 12 och de vita (ca 30 watt) tänds kl 15. Släcks gör de vita 18 och de blå vid 21.

Det här gör att färgtemperaturen och belysningen varierar hela tiden och jag ser hur vissa koraller ställer in sig efter detta.

Nedan kommer några bilder av varierande kvalitée som visar karet och lite av livet i det för närvarande.

Först en heletsbild

post-2331-1446892179961_thumb.jpg

Sedan högra hörnet, centrala delen från vänster och högra hörnert även det taget från vänster.

post-2331-14468921802799_thumb.jpg

Sedan kommer här en serie av bilder som visar lite av livet i burken

post-2331-14468921800852_thumb.jpg

post-2331-14468921802045_thumb.jpg

post-2331-14468921802551_thumb.jpg

MVH Lasse

post-2331-14468921799845_thumb.jpg

post-2331-14468921800089_thumb.jpg

post-2331-14468921800391_thumb.jpg

post-2331-14468921800614_thumb.jpg

post-2331-14468921801088_thumb.jpg

post-2331-14468921801326_thumb.jpg

post-2331-14468921801561_thumb.jpg

post-2331-144689218018_thumb.jpg

post-2331-14468921802288_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...