Gå till innehåll

Problem med överrinningsbox


Alex_y

Rekommenderade inlägg

Har haft igång min Gro tech "perfect-reef" box i dryga veckan. Och den är ljudlös och smidig. Men, ser att den tar in luft på något vänster så tillslut så försvinner hela häverprincipen. En dag när jag kom hem var hela sumpen tömd och karet fyllt nästan till kanten.

Jag startade om den och nu går den igen, men ser att den har börjat få in mer luft igen. Det passerar inga vattenbubblor med vattnet heller och ventilen till luftslangen är igentäppt. Vad är fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar väl kunna vara ett bekymmer med överrinningar att dom funkar som en "Bubbelfälla" och fångar så mycket luft att den tappar häverten... Så antingen som Manne säger eller så fixar du till en venturi nånstans på ditt rörsystem, förslagsvis efter returpumpen. Googla venturi om det är obekant...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar du att man ska koppla?

Hur stort är ditt akvarie ? Bara en fråga.

Jo hur du kopplar, jag har gjort så att jag köpte ett pumphuvud typ en maxijet 1000 med en koppling på utblåset där jag kopplat in slang från ventilen på boxen..

Funktionen blir följande . Pumphuvudet suger hela tiden lite vatten från boxen , tanken är då att ev luft ska följa med den slangen ut till Pumphuvudet vilket gör att häverten blir betydligt mycket stabilare.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Typiskt överrinningslådor. Man måste tyvärr ha en pump som avluftar lådan hela tiden, slangen bör bytas med jämna mellanrum för den slammar igen och det blir algtillväxt också som till slut stoppar avluftningen och då är det risk för översvämning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Typiskt överrinningslådor. Man måste tyvärr ha en pump som avluftar lådan hela tiden, slangen bör bytas med jämna mellanrum för den slammar igen och det blir algtillväxt också som till slut stoppar avluftningen och då är det risk för översvämning.

Fast oavsett teknik så måste man nog, om man har överrinningslåda, ha testat så att systemet klarar av både strömavbrott och hävertavbrott. Har man bara koll på detta så slipper man oroa sig för översvämning.

I Tunzes 1074/2 tex, så kan man även peta in ytterligare ett U-rör, så har man 2 separata flöden. Kan vara smart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast oavsett teknik så måste man nog, om man har överrinningslåda, ha testat så att systemet klarar av både strömavbrott och hävertavbrott. Har man bara koll på detta så slipper man oroa sig för översvämning.

I Tunzes 1074/2 tex, så kan man även peta in ytterligare ett U-rör, så har man 2 separata flöden. Kan vara smart.

Jag har en Tunze men om jag kör med dubbla rör så uppstår samma problematik, dvs luft samlas i rören. Kör jag bara med ett rör så fastnar inte en enda bubbla (den har gått med ett rör sedan i juli förra sommaren nu utan att det samlats några bubblor).

Så man ska inte bara titta på maxflöde när man väljer överrinningsbox, minflöde är minst lika viktigt. Du bör nog skaffa en starkare pump eller byta till en mindre box.

Du ska inte behöva någon "luftningspump" om du matchar returpump och överrinningsbox rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för era svar. Förstår också nu hur du menar manne.

Akvariet är på 576 liter. Returpumpen är en eheim 1260 med en kran som jag reglerar flödet på. Den är väl kanske på 1/3 av farten då jag tyckte boxen sörplade för mycket vid högre kapacitet på flödet.

Sumpen kan tömmas utan att översvämma akvariet, inget problem där. Men man vill ändå ha en överrinningsbox som klarar av att snurra på längre än en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag har rätt men finns det nu inte en risk att det kan gå vatten baklänges i luftningsslangen? I så fall kan ju vattenytan sjunka ner till utblåset på pumpen vid strömavbrott. Visserligen lär det gå ganska långsamt men om man inte är hemma kan det ju bli några liter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte att luftslangens kapacitet (liter/timme) är tillräcklig för att upprätthålla hävert när akvariets nivå sjunker till överrinningsboxens kant och inget mer vatten tillförs in i boxen. Boxens volym och kapacitet >> luftslang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta nu en bit luftslang och peta in den i boxen o blås in någon luftbubbla o se så allt funkar.. Funkar det så sover man tryggare.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jodå. Det var luft i den sen tidigare och det började bubbla från diffusorn direkt. Så nu är den i intakt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trollsvans och stigigemla: till slut är det ju så låg nivå i karet att det inte kommer in vatten i överrinningsboxen över boxens kant. Det blir ju samma effekt som när man slår av returpumpen i sumpen, det rinner vatten genom boxen tills vatten nivån i akvariet sänks så att inget mer tillförs i boxen, då stannar överrinningen och det finns vatten i boxens lås.

En hävert på det tömmer på sin höjd boxens innehåll ner i sumpen, men inte värre än så. När strömmen går på och det sugs luft ut ur boxen samtidigt som vattnet höjs så borde allt kicka igång igen.

Jag ser inte problemet, men med er erfarenhet så tänker ni säkert på något som jag missat. Vad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trollsvans och stigigemla: till slut är det ju så låg nivå i karet att det inte kommer in vatten i överrinningsboxen över boxens kant. Det blir ju samma effekt som när man slår av returpumpen i sumpen, det rinner vatten genom boxen tills vatten nivån i akvariet sänks så att inget mer tillförs i boxen, då stannar överrinningen och det finns vatten i boxens lås.

En hävert på det tömmer på sin höjd boxens innehåll ner i sumpen, men inte värre än så. När strömmen går på och det sugs luft ut ur boxen samtidigt som vattnet höjs så borde allt kicka igång igen.

Jag ser inte problemet, men med er erfarenhet så tänker ni säkert på något som jag missat. Vad?

Problemet är att om slangen tömmer boxen så rinner vattnet ur häverten och den kommer inte att starta igen när strömmen kommer tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...