Gå till innehåll

Behöver du få något designat??? Jag hjälper.


blackizzz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Snäll och snäll, allt med saltvatten får man pröjsa själv =P men rummet hoppas jag de kan pröjsa för, kommer antagligen bygga allt själv där med så inga stora kostnader inte =D

Jag är en sån som får kämpa för det jag vill ha, Jag började tex spara och läsa om saltvatten för 2 år sedan (men köpte en mac för x antal tusen precis då så det var helt tomt XD), nu har jag stort sett råd, så jag skall beställa allt som krävs för att bygga det största jag har råd med/ får för päronen =O De har redan godkänt allt så jag är fri att göra allt jag vill egentligen =D

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Har lite nya planer på att bygga något väldigt speciellt!

Ett i grunden firhängande akvarium!

Med all teknik gömd bakom väggen, så man får ett separat rum för tekniken och rummet ska vara hel kaklat o klinklat, med avlopp o tillförsel av vatten!

Den bärande konstruktionen ska byggas på plats med massivt stål, som kommer att svetsas och sedan målas!

Har inte kollat upp bärigheten på just själva skivan, men det lutar nog åt en 40-50mm tjocklek, för att inte svikta, allt kommer att stättas fast ordentligt i betongen!

Akvariumets mått har jag räknat till 100x60x55 330L

Akvariumet ska var ca 1 meter i höjd upp till själva bänken så totala höjden landar nånstanns runt 1.60, inga problem då jag har långa armar!

Genomförningarna i akvariumet har jag inte bestämmt mig för men det kommer nog att bli en 3 rör skulle jag gissa på!

Skulle vara skoj o se hur det skulle kunna se ut i ett vettigt ritprogram, o inte i paint!

Mvh

post-5056-14468921435517_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte kollat upp bärigheten på just själva skivan, men det lutar nog åt en 40-50mm tjocklek, för att inte svikta, allt kommer att stättas fast ordentligt i betongen!
Vilken betong? Golv eller vägg? Båda skulle fungera, men tänk dig bänken som en enhet som kan gunga runt en ensam punkt. Om väggen är en gipsvägg är det fötterna närmast väggen som blir den punkten, om det är en betongvägg kan du hantera det som om hörnet där stödet under karet, och de benen närmast väggen möts. Med andra ord, gipsvägg, bulta de yttre benen i golvet. Betongvägg, bulta de inre benen i väggen.

Kul projekt. Skapa en tråd när du realiserar det.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken betong? Golv eller vägg? Båda skulle fungera, men tänk dig bänken som en enhet som kan gunga runt en ensam punkt. Om väggen är en gipsvägg är det fötterna närmast väggen som blir den punkten, om det är en betongvägg kan du hantera det som om hörnet där stödet under karet, och de benen närmast väggen möts. Med andra ord, gipsvägg, bulta de yttre benen i golvet. Betongvägg, bulta de inre benen i väggen.

Kul projekt. Skapa en tråd när du realiserar det.

B!

Absolut!

Golvet är av betong, väggen kommer att byggas upp, kan gjuta upp en sockel som är 800mm i betong och förankra det i väggen och golvet för maximal stabilitet!

Bara ställningen kommer att vägga ca 350-400Kg då den kommer att byggas i massivt material!

Men jag tror inte att det ska vara några problem med hållfastheten, men allt går ju att räkna ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Blackizzz,

Jag har försökt mig på att rita en bänk till en kub på 600x600x600mm.

Skåpet, skivan bak och bänkskivan är antikbetsad ek. skåpet är baserat på IKEA´s köksskåp nr. 998.674.03. Skivan bak och bänkskivan är 30mm tjock. Bänkskivan har ett utstick på varje sida utom bak med 30mm.

Armaturen kommer att sitta fast med någon form av konsol.

Höjden på skivan bak har jag inte kommit fram till än, men den måste vara så pass hög att jag kan hänga upp konsoler och armatur.

Hoppas att du förstår min ritning och kan göra något av den.

Roger.

post-5685-14468921435687_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Massivt stål? inga svetsar alls?

Hej!

Har lite nya planer på att bygga något väldigt speciellt!

Ett i grunden firhängande akvarium!

Med all teknik gömd bakom väggen, så man får ett separat rum för tekniken och rummet ska vara hel kaklat o klinklat, med avlopp o tillförsel av vatten!

Den bärande konstruktionen ska byggas på plats med massivt stål, som kommer att svetsas och sedan målas!

Har inte kollat upp bärigheten på just själva skivan, men det lutar nog åt en 40-50mm tjocklek, för att inte svikta, allt kommer att stättas fast ordentligt i betongen!

Akvariumets mått har jag räknat till 100x60x55 330L

Akvariumet ska var ca 1 meter i höjd upp till själva bänken så totala höjden landar nånstanns runt 1.60, inga problem då jag har långa armar!

Genomförningarna i akvariumet har jag inte bestämmt mig för men det kommer nog att bli en 3 rör skulle jag gissa på!

Skulle vara skoj o se hur det skulle kunna se ut i ett vettigt ritprogram, o inte i paint!

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på med en Steg för Steg tutorial på en Coneskimmer, någonting ni vill att jag ska posta upp här?

Här är en bild på Coneskummaren. :D, I tutorialen sen så skall jag gå igenom hur man gör varenda liten detalj på den =D

Det är en MASSIV skummare, Basen (Plattan skummaren står på) är hela 47,5cm i diameter =P hela skummaren är 75cm hög =D. Utloppet är 40mm stort, och inloppet är 25mm, (tror de flesta pumparnas utlopp är så stora)

post-4681-14468921449745_thumb.jpg

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir ju inte massivare än svetsen.

Så du kan ju göra det i fyrkantsjärn o slippa massa vikt o kostnad.

Iofs inget problem att göra svetsen massiv, men massivt tidsödande.
JO iof, nej svetsen blir inte massiv, men har svårt att tro att den på några sätt skulle spricka!

Tyngden vill jag ha i det så det är rejält, mest med tanke på belastningen, men som sagt ska räkna ut vad det landar på!

Om det spricker eller inte har mindre med om svetsfogen är massiv eller inte att göra, än vad det har med resten av designen. 4'kantsrör brukar generellt ses som starkare än massivt gods.

Ställningens vikt är inte rätt sätt att motverka dess vilja att "kantra"...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle behöva lite design ideer till min akvariebänk med huv vill ha nått snyggt å stilrent men gärna lite vågat men inget spejsat :)

Akvariet har jag för mig har måtten 120*60*50 l.b.h

huven ska inneha två 250w mh så den måste tyvär vara ganska stor det är mest det som är problemet är trött på den vanliga lådan ovanpå.

Har du några ideer ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, några frågor bara.

Hur ser det ut hemma hos dig? Någon speciell stil? Modernt?

Hur vill du att bänken skall se ut? skall den vara Vit? Träfärgad? Svart? Med andra ord Vilken färg?

Skall den gå rakt med karet eller vara offset? (lite utanför karet, täcker kanske 3 cm av karets botten)

Blackizzz

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tjena Oskar.

Skissade ihop en sak i paint som jag har funderat på ett tag nu. Har du tid får du gärna sätta ihop något som gör det tydligare för glasmästaren.

Så långt som möbel har jag inte kommit ännu men tanken är 3 sumpar. En till vardera biotop samt en sötvatten/karantän/odlingsdel.

Tack på förhand.

post-843-14468921601958_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dimorb: Postade dina bilder i din tråd.

Majk; Visst går det att göra, men du får inte så stor "felmarginal" alltså, om du har en sump som är 350x300x 300 / 350 hög så får du inte mycket plats för överskottsvatten som rinner ned vid strömavbrott... Närmare 3 liter, och det är enligt mitt tycke en 37 liter för lite =P beroende på akvariestorlek.

Är dessa mått ett måste? eller hur mycket plats har du i bänken? samt vilka mått är det på karet? Skummaren vill gärna ha ca 260mm vattenhöjd, så det är därför "ett lågt kar" ställer till det =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...