Gå till innehåll

Har ni alla fått kiselalger i era kar ?


cortex_etu

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Tänkte att det kan vara kul att veta om det är många som börjat få kiselalger i sina kar med tanka på att iaf här i Göteborg så har mycket snö smällt osv.

Själv har jag haft i gång ett kar i lite mer än 2 månader och jag får bruna alger på sanden och lite på sten dagligen! Det mesta försvinner nämligen när ljuset vart släckt under natten!

Hur ser det ut i stugorna runt om i landet ?

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp. Jag fick kiselalger på sanden häromdagen. Men jag tolkade det som att deras uppkomst orsakats av dosering av asparaginsyra vilket jag experimenterar med just nu. Tjälen har inte gått ur marken hos mig ännu och jag använder djupbrunnsvatten och inte ytvatten till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma här, kör med osmos och klarat mig hittills. Såhär års, när det kommer mycket smältvatten i marken brukar många uppleva att algtillväxten ökar

Har inte märkt detta och jag kör ändå med Göteborgsvatten och ingen Osmos, gjort det i 4 år nu.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej

Tror det är lurendrejeri med osmos för inte hjälper det mot alger inte !!!!!!

har kört med det från första droppen i 2 kar men alltid är dom där kisel+ andra alger, tror bestämt att det är annat som är boven, tycker det är bort kasta med osmos filter.

Timo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns några problem med idéen att kisel i vattnet bör avlägsnas med speciella kiselfilter.

Det första är att saltblandningarna på marknaden innehåller påtagligt med kisel, vanligen strax under 1 mg/l. Så även om man startar med ett i det närmare kiselfritt vatten så tillför man kisel när man blandar vattnet med salt.

Nästa fråga är då vad den vanliga kiselhalten ligger på i kranvatten? Vid en undersökning av 20 kommunala vatten i södra Sverige varierade halten på utgående vatten från vattenverken mellan 1,27-9,21 mg/l. Kiselhalten ligger alltså i mellan 1x och 10X den halt som saltmixen i sig ger. Om vi antar att vi har det överjävligaste kiselvattnet i undersökningen - 9,21 mg/l - och kör en osmos som tar 95% av allt kisel så betyder det att osmosvattnet innehåller 0,46 mg/l kisel. Detta är mindre än vad saltmixen is sig tillför vilket gör att jag ställer mig frågande till användandet av speciella kiselfilter. Bor vi i ett område vatten som har nedåt 1 mg/l kisel i kranvattnet finns det knappast ens ett behov av köra osmos ur rent kiselhaltsperspektiv.

Ett tredje problem är att kisel tillförs via alla möjliga källor. Kalciumhydroxid som används för att bereda innehåller ganska påtagliga mängder med kisel enligt Randy Holmes-Farley. Kiselhalterna i våra Ballingsalter är för mig okända men renhetsgraden av de salter vi använder lär knappast nå analytisk standard med tanke på priset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Tror det är lurendrejeri med osmos för inte hjälper det mot alger inte !!!!!!

har kört med det från första droppen i 2 kar men alltid är dom där kisel+ andra alger, tror bestämt att det är annat som är boven, tycker det är bort kasta med osmos filter.

Timo

Jag har i alla fall mätbara nivåer av kisel och fosfat innan min osmos, och efter osmosen är det omätbart. Filtret har ett fjärde silikatfilter på sig

Jag tror inte osmos är den ultimata lösningen till alla problem. Men det är ett steg i rätt riktning.

Kolla den här tråden om mina erfarenheter

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38340

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har i alla fall mätbara nivåer av kisel och fosfat innan min osmos, och efter osmosen är det omätbart. Filtret har ett fjärde silikatfilter på sig

Jag tror inte osmos är den ultimata lösningen till alla problem. Men det är ett steg i rätt riktning.

Kolla den här tråden om mina erfarenheter

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38340

Jag ser i tråden att du mäter ungefär 0,1 mg/L kisel i ditt kranvatten och inget efter osmosanläggningen (med kiselfilter). Halten låter låg för kranvatten men om den stämmer i absoluta tal så är är den nästan 10X lägre jämfört med vad saltmixen kommer att bidra med när du blandar till ditt saltvatten för ett vattenbyte. Jag skulle således inte oroa mig att kranvattnet bidrar med alltför mycket kisel.

(Bara för formens skull - detta är inget ifrågasättande av användningen av osmosvatten generellt; rent vatten är bra för karet. :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

Vill säga direkt att jag givetvis även har silikatfilter.

det med salt som Claes_A är inne på verkar intressant, de här på forumet som säger att de inte har fått kiselalger vad har ni för salt ?

Timo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser i tråden att du mäter ungefär 0,1 mg/L kisel i ditt kranvatten och inget efter osmosanläggningen (med kiselfilter). Halten låter låg för kranvatten men om den stämmer i absoluta tal så är är den nästan 10X lägre jämfört med vad saltmixen kommer att bidra med när du blandar till ditt saltvatten för ett vattenbyte. Jag skulle således inte oroa mig att kranvattnet bidrar med alltför mycket kisel.

(Bara för formens skull - detta är inget ifrågasättande av användningen av osmosvatten generellt; rent vatten är bra för karet. :) )

Vilken tur att jag är så kass på att byta vatten då.. :P

(skjuter mig själv i huvudet med denna kommentaren känner jag)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En osmos tar ungefär 97% av silikaten. Men det är ändå oftast tillräckligt kvar för att kunna föda kiselalger. Därför kör man med ett kiselfilter efter osmosen.

Och det är inte bara kisel osmos filtret filtrerar ut, nu är jag ingen expert men de filtrerar även ut klor, koppar, järn, och massa annat som man vill strya själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min del så har nog detta att (om det är rimliga mängder) silikat i kranvattnet orsakar kiselalger överförts till halvmyterna. För första gången sedan starten av mitt RSM (mer än 3 år sedan) har något som liknar kiselager börjat visa sig på min sandbotten de sista veckorna. Då gäller följande för detta kar. Som en följd av slarv är det inget vattenbyte gjort på 2,5 månader - alltså inget nytt salt eller nytt vatten. Sedan i slutet av januari så har jag också LED belysning i rampen vilket gör att jag inte behöver temperaturjustera med fläkten och avdunstningen har minskat väldigt mycket - 1 - 2 liter i veckan mot förut 4-5 liter i veckan, dvs inte så mycket kranvatten som top-off under denna tid. Det som har ändrats är ljuset (blivit svagare) - min pistolräka finns kvar med gräver inte på framsidan så mycket (gobisen verkar borta). Jag kör inga tillsatser i detta kar. dessa omständigheterna indikerar att denna blomning inte är orsakad av kisel i saltet eller i kranvattnet.

Jag hittar ingen förklaring till detta men jag fick en mjukkorall från PeterGG:s kar för några månader sedan. Då hade han problem med kiselalger så att det kan finnas olika stammar av dessa och att de i så fall kan "infektera" andra system kan inte uteslutas även om jag tror att det måste finnas andra faktorer med i bilden för att en "infektion" skall ske. samtidigt fick jag en skiva som jag la i mitt stora och där syns inga kiselalger.

Det första jag gör nu är att byta ordentligt med vatten :).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha,,, då va nästan hela karet brunt : ( suck suck

men ser att det börjar bildas bubblor ochså, då kanske det börjar gå över ? gjorde detta i förra karet efter att bubblorna dök upp : )

sedan gjorde jag en vatten byte å vips så var algerna där igen !!

nu ska jag inte göra några vatten byten i nya karet, för att se om det är bättre.

Timo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som tycker att det är osnyggt med brun alghinna kan nu byta ut den mot en lite snyggare vitaktig bakteriehinna. Det är bara att börja med någon av kolmetoderna, typ vodka. :)

Tyvärr verkar det inte vara så enkelt - det verkar vara så att problemen med kiselager framträder oftare i extrema lågnäringskar än i andra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det så Lasse???

Mina kiselalger kom tillbaka nu när ja börjat dosera KNO3.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=35744&page=3

Är en bild som visar detta en bit ner på sidan.

Just det.

Min erfarenhet är att där man inte låter trycka ner näringsvärdena för lågt så ser man dem inte eftersom de är mer konkurenssvaga än andra alger. Man har alltså en hinna av andra alger som tar upp de viktiga sittplatserna. Har man däremot svält ut de normala algerna (och betbara algerna) totalt så är de de främsta av alla opurtunisterna, och kan utnyttja väldigt låga näringsvärden och exploderar direkt. Det är ingen tillfällighet att de är de första alger som uppträder i ett nystartat kar.

Min åsikt är att man inte skall trycka ner nivåerna till kvävesvält överhuvudtaget utan försöka balansera kring några ppm nitrat.

Vi har idag fått så många kraftfulla metoder att använda organisk kolkälla som vapen för att pressa ner näringsnivåerna att vi börjar se den andra sidan på myntet. Gå tillbaka några år i SG:s historia och titta hur vanlig frågan om kiselalger är i trådarna och jämför med nu så förstår du nog hur jag menar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...