Gå till innehåll

Skära glas?


jofo

Rekommenderade inlägg

Halloj...

Sitter med en liten idé och fråga.

jag har några skivor med glas ute i boden.

dessa skivor kommer från ett ner monterat akvarium.

12mm glas, med ojämna gamla skarvar med svart silikon.

så min tanke och ide är att skära ner dessa skivor i mindre skivor.

tänkte bygga ett litet kub akvarium 50x50x50...

att skära tunnt glas är ju inga problem, men 12mm är ju lite tuffare då det bara är ca 10mm som ska bort.

då kom jag på att man borde ju kunna skära skivorna med vatten jet.

någon som har testat detta, eller har erfarenhet av detta?

mvh jofo...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

att få bort 10mm på kanten är svårt tillochmed med tunnare glas (beroende på hur lång bit man ska ha bort)

är du inte rädd för att spräcka glasen så gör snitt och knacka försiktigt... annars hade jag skurit bort silikonet istället och limmat hop karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänk på att du inte kommer att få så mycket färger på koraller och dyligt när du har 12mm grön glas som jag antar att det är. till en kub på 50x50x50 så räcker det med 8mm glas.. 6m skulle också gå bra.. men du kan sova bra om nätterna när du har 12 mm:)

om du ska be en glasmästare göra jobbet så tror jag att det är billigare att köpa nytt 8mm glas av dom.. inte lätt att skära i 12mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Halloj igen...

Tar upp tråden igen.

Nu har jag hittat en kille som skär mina glas med "water jet" (vatten-skärning).

Han skär alla sidor, alla 5 skivorna, för 200:- till kaffe kassan. :)

Då skär han även ut ev hål till genomföringar...

MEN, nu har jag hört att silicon inte fäster på "matta" ytor.

När man skär med vatten/sand så blir ju skärytan matt/blästrad.

Någon som vet / erfarenhet av detta???

Mvh jofo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nee kan jag inte tänka mig att det fäster sämre bara för att ytan e matt. Bara ytan är ren så borde det hålla. Men varför blir ytan matt där du skär den?

Kolla nu så att han inte har en massa medel i vattnet han skär med och blir svårt för dig att torka bort. Vet andra som haft sina kanter slipade/polerade med riktig maskin och limningen släpper i kanten för att den inte är bra/riktigt rengjord.

Kolla nu en gång till på glaset ifall det är värt detta att lägga ner allt arbete och så ser du sedan då allt är klart att det är repor etc i glaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ytorna riktigt rena så fäster silicon på så gott som allt angående satt skära glass så år regeln att du 'kan' ta bort minnst glaset tjocklek inte mindre men när det är 12mm så är det svårt och inte värt risken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok...

Han använder bara rent vatten blandat med mycket fin sand när han skär.

Så rengöring borde inte vara några problem.

det fina med att skära med vatten-jet är ju att man kan skära med en otrolig nogranhet... 1/10 mm är inga problem.

Om det är värt pengarna???

Ja jag har ju glaset, repfritt.

ok, 12mm glas är givetvis "overkilll".

men man får ju se det som ett kul projekt / övning till ev framtida projekt.

Och vad får man för 200 spänn???

Och all annan teknik har jag hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får nog lägga in en liten förtydling. ;)

Vatten-skärning innebär att man skär glaset med en stråle av vatten blandad med mycket fin sand.

med detta instrument kan man skära i de flesta material med kirurgisk pressicion.

Mina underlägg under fötterna på mina alu-kar är runda plattor av 12mm syrafast rostfritt stål som är skurna med vatten...

Lägger in en länk till ett av världens ledande företag i ämnet.

http://www.waterjet.se/product_finecut_system.asp

Kolla bilderna, och ni blir förvånade att de är skurna med vatten, samma som ni har i era kar... ;)

NICE....

mvh jofo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får nog lägga in en liten förtydling. ;)

Vatten-skärning innebär att man skär glaset med en stråle av vatten blandad med mycket fin sand.

med detta instrument kan man skära i de flesta material med kirurgisk pressicion.

Mina underlägg under fötterna på mina alu-kar är runda plattor av 12mm syrafast rostfritt stål som är skurna med vatten...

Lägger in en länk till ett av världens ledande företag i ämnet.

http://www.waterjet.se/product_finecut_system.asp

Kolla bilderna, och ni blir förvånade att de är skurna med vatten, samma som ni har i era kar... ;)

NICE....

mvh jofo

En sån skulle man ha

kostar den som en cykel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan kanske få en begagnad för en bättre motorcykel. Kanske. Och då en från förra århundradet. Har en vän som jobbar på "plåtverkstad", de har en lite större variant. De har figurskurit marmor till bänkskivor osv, men de rekommenderar inte det. Tydligen kan marmor vara olika hård invändigt vilket leder till mindre snygga skär, delar som bryts av osv. Sprickor var visst också ett problem, om man pratar om befintliga, eller sprickor som uppstod som en del i bearbetningen vet jag inte.

Glas borde vara hyfsat jämnhårt...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...