Gå till innehåll

Hur skadligt kan ett rakblad vara?


Christer T

Rekommenderade inlägg

Höll på att meka runt i burken då jag drog ner ett rakblad modell stort som i lungt mak singlade runt en stund för att sedan försvinna rätt in i revet.

Är det någon som har en aning om hur skadligt det kan vara att låta det ligga kvar?

Har försökt med fingrar, tänger och magneter men jag får inte tag i det. Får riva en god del av inredningen för att få upp det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju ingen järnbeslagen kista / tunna, som man ser i en del större akvarier, så även om det inte är optimalt tror jag inte det är dödligt farligt. Däremot tror jag att det kan vara en källa till järn för en del mindre roliga alger. Med andra ord, farligt, nej, olämpligt, visst.

Men det är en personlig åsikt...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det vanligt bondjärn så är det ingen fara - testade du inte ett par gamla hederliga muttrar Ingemar?

MVH Lasse

Det stämmer att jag för något/några år sedan testade ett par gamla rostiga engelska muttrar från min MGB i avsikt att tillföra lite järn, och det var inget i karet som klagade på detsmiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Rostfritt stål" är en ungefär lika exakt benämning som "flygplansaluminium", vilket de flesta minificklampor tydligen är gjorda i enligt reklamen :)

Går man upp i högre procent krom o nickel mm blir det så kallat syrafast rostfritt stål, och då rostar det faktiskt rätt lite.. Å andra sidan blir då rakbladen väl dyra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...