Gå till innehåll

knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Har funderat lite på en sak som jag inte hittade nån direkt tråd om.

Alla vi som bor i närheten av havet - skulle inte vi kunna lösa våra vattenbyten lite billigare och kanske bättre genom att plocka vatten direkt från havet? Färgen är väl kanske inte optimal, men går kanske få att klarna lite med hjälp av aktivt kol och en skummare? Sen gissar jag att man får slänga i lite ballingpulver för att få upp Mg/Ca. Det kanske är en jättedum idé eftersom det skulle bli ganska bökigt att sköta logistik och att det dessutom kräver ganska mycket mer förberedelser. Jag vet inte hur en vattenanalys av våra svenska vatten jämfört med vattnen kring reven skulle se ut, men jag antar att det kan skilja sig en del.

Min fundering grundar sig egentligen i tanken på om det är nåt vi missar när vi tillsätter torkat havsvatten (salt) till kranvatten (i de flesta fall osmos-filtrerat). Men det kanske är ett säkrare sätt att inte få med ohyra, tungmetaller, ruttna alger (alla som kört in i Trelleborg en varm sommardag vet vad jag menar) etc?

Om det skulle vara genomförbart, vilka förberedelser skulle krävas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att det varit uppe i en tråd för nåt år sedan. Nån med kontakter i Göteborgsområdet med kontakter som kunde få havsvatten som pumpades upp på nån båt (om jag minns rätt). Tror nog som du skrev att man får tillsätta en del kemikalier. Kanske inte bara att hälla rakt ner i karet. Känns lite som; mycket jobb för lite ull, sa kärringen som klippte grisen..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår precis hur du tänker och den tanken är i grund och botten god.

Men..............du har bara ca 9 promille salt i vattnet runt Trelleborg, kanske till och med mindre i de grunda delarna. Det innebär att du skulle behöva tillsätta ca 30 gr salt till för att nå upp i sal 1,025. Detta är, som jag ser det, det lilla problemet.

Som du själv skriver "de som varit i Trelleborg en varm sommardag" -poop-. Ja, och det är en grej våra sinnen kan uppfatta tydligt. Jag vågar inte tänka på vad man fått läsa vid en utökad kemisk- och för den delen även mikrobiell analys.

Jag tror det är lugnast och tryggast att blanda sitt saltvatten som vi brukar göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade tråden du tänkte på Samuel... Nån timme efter jag skrivit min egen tråd...

Att salthalten är för låg här i Tbg kan jag mycket väl tänka mig... Men ohyra i vattnet kan man väl bli av med mha. UV-C kanske?

Jag är ändå inne på att det skulle vara direkt olämpligt att testa driva ett akvarium på det vatten vi har jär, men vill ändå hålla igång diskutionen av ren nyfikenhet.

Kan det finnas ämnen i vattnet som behövs för t.ex. korallers fortplantning eller förhindrandet av uppkomst av cyano, som försvinner när man blandar kranvatten med salt på hink?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eh.. ta en refraktometer och mät salthalten i vattnet utan för dig, är du uppe i 1.025, nej troligtvis inte.. problem solved...

Finns flera sätt man kan komma runt detta om det var det enda problemet.

1. fylla på med vanligt salt

2. Låta vattnet avdunsta så salthalten höjs

3. Endast andvända detta vattnet för att fylla på avdunstat vatten från ens vanliga kar (och sedan lite då och då ta ut 5% av vattnet och fylla på med osmos istället för att dra ner salthalten igen efter att nivån höjts lite sakta. (med detta sättet skulle man kunna slippa vattenbyten helt kanske? motsvarar ju trotts allt en 1-2% vattenbyte om dagen i ett vanligt kar)

Dock är jag skeptisk till att UVt tar död på allt (för att inte tala om föroreningar i vattnet.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle nog vara oetiskt att testa med djur som indikatorer, men samtidigt så vet jag inte om man skulle kunna lösa det på annat sätt...

Mitt samvete kommer sätta stopp för försöken eftersom jag inte kommer på nåt bra sätt att genomföra dem. Tack ändå för erbjudandet Johan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså det är ju bevisat sedan länge att djur från korallrevsförhållanden (men lite tåligare) simmat upp till våra kalla breddgrader. Hängde ut på ett västkustligt forskningslab för nåt år sen. Förutom temperaturen känns d mesta som att det var lämpat för "våra" djur. Väldigt salt och kraftig kalkalgstillväxt i ljusexponerade kar.

Alltså det är väl bara att testa salthalt, pH, KH, Nitrat och Fosfat? Funkar det, höj tempen...å kör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur långt ut från land och hur djupt skulle du ta upp detta vatten?

Tänker mest på alla föroreningar från alla stora fartyg som snurrar runt där nere och häller ut en massa olja och diesel i havet..?

Olja och diesel flyter överst, frågan är mest om det har passerat en stor båt nyligen som dragit runt skiten... Men det måste ju finnas forskningsresultat på vattentester runt Skåne, frågan är väl bara var man hittar dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du tänker nog på Havsfiskelaboratoriet i Lysekil som drivs av Fiskeriverket:

https://www.fiskeriverket.se/vanstermeny/omfiskeriverket/organisation/avdelningar/avdelningenforforskningochutveckling/havsfiskelaboratoriet.4.28e4ca7c10e9e5e8f9c80005280.html

Det finns ett till på andra sidan Gullmarsfjorden i Fiskebäckskil:

http://www.loven.gu.se/

Jag kan kolla mina egna värden på Mg och Ca på ytvatten i Lysekil, men det får bli ikväll när jag är hemma.

Sen skiftar ytvattnets beskaffenhet väldigt över årstiderna. Nu på vintern är det nästan sötvatten i ytan. Även på sommaren måste man gå minst 10 meter djupt för att få saltare vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite vattenvärden på ytvatten taget utanför Lysekil i juli.

Salt: 1.018

pH: 7,9

KH: 7

Ca: 280 mg/l

Mg: 820 mg/l

Nitrat: 0,2 mg/l

Alla tester gjorda med JBL.

Jag körde mitt kallvattenskar med havsvatten under ett par år och djuren dog inte av dieselspill eller andra gifter i vattnet, så jag tror det är lugnt på den fronten. Dock är värdena långt från optimala för ett korallakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite vattenvärden på ytvatten taget utanför Lysekil i juli.

Salt: 1.018

pH: 7,9

KH: 7

Ca: 280 mg/l

Mg: 820 mg/l

Nitrat: 0,2 mg/l

Alla tester gjorda med JBL.

Jag körde mitt kallvattenskar med havsvatten under ett par år och djuren dog inte av dieselspill eller andra gifter i vattnet, så jag tror det är lugnt på den fronten. Dock är värdena långt från optimala för ett korallakvarium.

Ja, odla koraller med sådant vatten blir nog svårt... Och skulle man till sist lyckas så skulle man nog aldrig få en fragg att överleva en inkoppning till ett annat kar!

Om man ser till vattenvärdena i de hav där koraller lever... Rör sig värdena på Salt/Ca/Mg något nämnvärt över året då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förr användes nog en del naturligt vatten, Jörgen Eggers skriver i gamla kära Saltvattensakvariet om hur man hämtar vatten och lagrar och luftar och filtrerar och det ena med det andra. Nu finns det ju bättre saltblandningar så att man kan få ett välkomponerat vatten ändå, det gör det ju mindre intressant än vad det var på den tiden. Dessutom har vi ju många djur som har högre krav på vattenkvalitet och i all synnerhet då vad gäller näring.

Men visst, till många djur så funkar ju säkert naturligt vatten om man hämtar på rätt ställe. Men en detalj då. Säg att ett tvåhundraliters akvarium skall fyllas. I valet mellan att släpa hem tvåhundra kilo vatten eller sex kilo salt, är det inte rätt många som av rena ryggbevarandeskäl väljer saltet även om det kostar nån krona?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kostnad och huruvida det är praktiskt ska självklart tas i beaktnining, men näring finns det väl ändå mer av i havsvatten än kranvatten? Eller är näring.detsamma som Ca/Mg? Min teori är ju som jag försökt förklara tidigare att vissa ämnen (som KANSKE är viktiga för djuren i karet) förvinner/förstörs/bryts ner när man destillerar saltvattnet för att få fram salt. Dessa eventuella ämnen kanske inte finns i kranvatten heller... En sak man kanske skulle våga testa är att vi nästa vattenbyte använda hälften kranvatten och hälften havsvatten. Sen får man självklart räkna lite till och justera för att få vettiga värden på bytesvattnet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En "normal" salttillverkare mäter ett antal fler ämnen än Ca, Mg, Na, Cl och SO4.

Det är i storleksordning 10 ämnen som ses som nödvändiga för djurens ämnesomsättning.

Strontium, Jod, Fluor och Koppar, Nickel, Zink, Krom, Järn och Mangan är de jag direkt tänker på men jag har nog glömt något.

Östersjön är ett förorenat hav. Det har giftalg/bakterieblomningar varje år. Gravida kvinnor avråds från att äta strömming. Man bör inte äta mycket Östersjölax heller.

Jag skulle inte vilja utsätta mina djur för det vattnet.

En stor del av Östersjöns tillflöden kommer från floder med silikatberggrund. Det gör att sammansättningen av salterna i vattnet inte kan stämma med värdshaven.

De flesta av oss som hållt på några år använder osmosvatten för att undvika anrikning av sådana ämnen. (Finns ju i vattenledningsvatten också).

Östersjövatten håller jag för en befängd idé. Kranvatten för en dålig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saken var uppe i denna tråd

Jag testade vatten som jag fått från Kosterhavet på stort djup, och fick följande resultat (se också inlägg i tråden ovan):

Nu har jag testat mitt vattenprov från Tjärnö. För att repetera så tar Tjärnölaboratoriet kontinuerligt in vatten (via en fast pumpinstallation) från ca 40 meters djup i Kosterrännan till sin forskningsanläggning. Jag tappade av ett prov av detta "djupsaltvatten" som de kallar det, och jag har nu testat det hemma med följande resultat:

Salt: 1,023 vid 24 grader C, dvs 34,2 psu (Refraktometer)

Nitrat: 1 ppm (Macherey-Nagel)

Fosfat: 0,04 ppm (Hanna)

Silikat: ca 0,5 ppm (Seachem)

Kalcium: 300 ppm (Salifert)

Magnesium: 1020 ppm (Salifert)

KH: 7,7 (Salifert)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En "normal" salttillverkare mäter ett antal fler ämnen än Ca, Mg, Na, Cl och SO4.

Det är i storleksordning 10 ämnen som ses som nödvändiga för djurens ämnesomsättning.

Strontium, Jod, Fluor och Koppar, Nickel, Zink, Krom, Järn och Mangan är de jag direkt tänker på men jag har nog glömt något.

Östersjön är ett förorenat hav. Det har giftalg/bakterieblomningar varje år. Gravida kvinnor avråds från att äta strömming. Man bör inte äta mycket Östersjölax heller.

Jag skulle inte vilja utsätta mina djur för det vattnet.

En stor del av Östersjöns tillflöden kommer från floder med silikatberggrund. Det gör att sammansättningen av salterna i vattnet inte kan stämma med värdshaven.

De flesta av oss som hållt på några år använder osmosvatten för att undvika anrikning av sådana ämnen. (Finns ju i vattenledningsvatten också).

Östersjövatten håller jag för en befängd idé. Kranvatten för en dålig.

Jag kan nog hålla med dig när du lägger fram det på det sättet Stig, men tanken var arr även hålla igång diskutionen för Göteborgarna och de norrbaggar som hänger på forumet... Vattnet som Calle plockade upp kanske skulle vara värt ett försök. Hur mycket tester gjorde du med levande Calle?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan nog hålla med dig när du lägger fram det på det sättet Stig, men tanken var arr även hålla igång diskutionen för Göteborgarna och de norrbaggar som hänger på forumet... Vattnet som Calle plockade upp kanske skulle vara värt ett försök. Hur mycket tester gjorde du med levande Calle?

Jag tog bara med mig en liten flaska, så jag gjorde inga tester på levande. Dock sade killarna på Tjärnö att en norrman varit där med några stora tankar och fyllt på med deras vatten till sitt stora saltkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...