Gå till innehåll

Limma, limma, limma - Byggandet av en saltbutik i Landskrona, del 1


Dakstone

Rekommenderade inlägg

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Och priset varierar bara uppåt här i Sverige,,men det är svenska återförsäljarens fel..

Tror inte du vet vad vi köper för

men efter tjugo år i fattigdom å 10 anställda samt hyror på totalt 200000kr

ex moms i månaden

har jag lärt mig att köpa till rätt pris samt ta lagom till kund .... nu heter det gäster.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan du komma nästa vecka o dricka kaffe,,

Semla till det kan vi ju oxå testa,,

Kaffe Nä, då får det fan va. Te, Cocacola, mjölk, eller eventuellt vatten... Du måste ha vatten i alla fall... Semla låter gott. Det är bara att säga till när det passar bäst.
Fasen B, du framstår verkligen som en drömkund!
Du har missförstått, kunder vill köpa saker. Jag har blivit tvungen att slå till bromsarna på min nya balja, i väntan på att jag hittar soffan som ska stå i storarummet. Först ny soffa, sen akvarium. Och jag har letat förtvivlat, allt är fel, för lågt, för djupt, för mjukt, inget ryggstöd, osv. Meningen var att baljan skulle vara igång nu, det här är inte kul längre.
Måste väl vara bättre o kunna sälja det för 695:- till kund,, det är väl lagom

Eller vad säger ni andra ?

Definitivt, men jag misstänker att vad han menar är att om man köper en liten container full med salt, blir priset rätt bra. Och man slipper åka och hämta det. Men innan verksamheten säljer salt kanske man inte ska ha ett ton liggande i lager, dels tar det plats, och dels riskerar man att det drar till sig fukt, och blir skräp.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:-) frågar du mig som kund så är det klart att 695 är bättre än 950. Men jag förstår också att det finns en företagsekonomisk verklighet, och om du kan driva ditt företag med 27% lägre pris än konkurrerande affärer så är det ju bara att gratulera.

Sen om du är billigast i Sverige på salt och får ta igen det på andra produkter så är det ju ett nollsummespel för dig där du står med risken och där den medvetne (och envise) konsumenten tjänar på cherry picking.

Men du har säkert räknat på omkostnaderna och försäljningsprognoser så du vet vad du behöver för påslag för att kompensera för sveda och värk ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men du har säkert räknat på omkostnaderna och försäljningsprognoser så du vet vad du behöver för påslag för att kompensera för sveda och värk
Vad pratar du om, sveda och värk? Han gör så klart det här på egen bekostnad, för att han tycker det är roligt, och så får han träffa likasinnade med gemensamma intressen. Ja, köra bil, och bära tungt var kanske inte min första tanke, men en och annan chaffis möter han säkert på sina resor. Annars tänkte jag förstås på en eller annan tokig akvarist som kommer promenera genom dörrarna till lokalen.

Jag är i alla fall intresserad av vad det här är för tok som har bestämt sig för att öppna saltvattensbutik i min grannstad, och eftersom jag passar in rätt bra på beskrivningen "tokig akvarist" så tänkte jag mjukstarta honom, med ett försiktigt besök medan han har tid på sig för att återhämta sig innan övriga 'kunder' stormar in...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får väl kolla om det finns en soffbutik i Landskrona så kan du slå två flugor i en smäll; du får ett glas ljummet RO/DI slaskvatten och en torr semla medans din (vad jag misstänker, baserat på hur jag själv ensam skulle prioriterat inköp) bättre hälft spenderar dina pengar på en ny soffa :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behöver inte åka och hämta det,, det kommer med hem för att jag ändå ska köra, dumt att inte ta med sig.

Ne förstört blir det inte i varma lokaler, plats att ställa det på har jag i massvis,, men vi pratar 30 spannar,, det är inte så så stor mängd.

Det finns möjlighet att få bra priser, bara man jobbar på det.

Men gäller att dels visa sig för den man ska handla med, dels beställa lite volym så man får rabatt.

Sen gäller det väl enligt mig att ha prylar hemma så att kunder kan se hur det ser ut,så att man kan se hur en armatur lyser till ex, se hur några skummare funkar i ett kar, inte bara på en bild och leverans 3 veckor senare.

Hoppas att fler än jag tycker sånt är viktigt.

Har man inget hemma, så säljer man inte det heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:-) frågar du mig som kund så är det klart att 695 är bättre än 950. Men jag förstår också att det finns en företagsekonomisk verklighet, och om du kan driva ditt företag med 27% lägre pris än konkurrerande affärer så är det ju bara att gratulera.

Sen om du är billigast i Sverige på salt och får ta igen det på andra produkter så är det ju ett nollsummespel för dig där du står med risken och där den medvetne (och envise) konsumenten tjänar på cherry picking.

Men du har säkert räknat på omkostnaderna och försäljningsprognoser så du vet vad du behöver för påslag för att kompensera för sveda och värk ;-)

kan du köpa in saken 27% billigare,, så är du på samma förtjänst ändå.

Så inte skänker jag bort det,, bara handlar det rätt istället.

Har rätt frakter osv.

Den som tjänar på det är konsumenten, som kan konsumera lite andra saker när det blir pengar över,, en fisk kanske? En korall kanske ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ska en säljare tänka!!! Bra där. ;)

kan du köpa in saken 27% billigare,, så är du på samma förtjänst ändå.

Så inte skänker jag bort det,, bara handlar det rätt istället.

Har rätt frakter osv.

Den som tjänar på det är konsumenten, som kan konsumera lite andra saker när det blir pengar över,, en fisk kanske? En korall kanske ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan du köpa in saken 27% billigare,, så är du på samma förtjänst ändå.

Så inte skänker jag bort det,, bara handlar det rätt istället.

Har rätt frakter osv.

Den som tjänar på det är konsumenten, som kan konsumera lite andra saker när det blir pengar över,, en fisk kanske? En korall kanske ?

Jag hör och förstår till 100% vad du säger.

Dock så skulle jag bli väldigt förvånad om du lyckades handla upp varor till ett såpass mycket lägre pris än andra näringsidkare i branchen att du kan pressa priset så mycket - men om du gör det så är det ju toppen för oss som är dina framtida kunder och du ökar sannolikheten för att din firma går bra och kan expandera!

Jag är inte ute efter att kritisera dig på något sätt, missförstå mig rätt; Jag har folk i min närhet som är i detaljhandelsbranchen så jag har blivit påtvingad att förstå och diskutera olika scenarion och prissättningsmodeller in absurdum ibland och har mer eller mindre sett "live" att hur man än vänder sig så har man rumpan bak, så att säga.. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hör och förstår till 100% vad du säger.

Dock så skulle jag bli väldigt förvånad om du lyckades handla upp varor till ett såpass mycket lägre pris än andra näringsidkare i branchen att du kan pressa priset så mycket - men om du gör det så är det ju toppen för oss som är dina framtida kunder och du ökar sannolikheten för att din firma går bra och kan expandera!

Jag är inte ute efter att kritisera dig på något sätt, missförstå mig rätt; Jag har folk i min närhet som är i detaljhandelsbranchen så jag har blivit påtvingad att förstå och diskutera olika scenarion och prissättningsmodeller in absurdum ibland och har mer eller mindre sett "live" att hur man än vänder sig så har man rumpan bak, så att säga.. :-)

Med dagens it samhälle, EU samt att parelell import (grå import) inte finns längre så är det bara till att jobba på.

Hade detta varit en mega buisness som mobiltelefoner eller teknik prylar tv,osv

så hade marknaden redan varit dammsugad på priser.

Men det finns att dammsuga inom detta.

Men man ska orka göra det. Samt ha språkkunnigheterna vilket förenklar mycket.

På min andra firma inom skylt,digitalprint,skärfolier finns en världsmarknad.

Samtidigt finns det ett större återförsäljar utbud varav priserna hålls på bra nivåer.

Där lever grossisten på volymer, samt att ha ett lager.

Så funkar det inte inom saltvärlden.

Kan ge dig sådana exempel så det är sjukt.

Men inte här på forumet. Så jag söker vidare för bra priser..till oss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var när jag var i butiken närmast mig och köpte ett ca test för 195:- som jag sen körde hem och letade pris på. Och hittade det ca: 100 kr billigare, då tänkte jag att man kan lika bra ha en egen butik. Någonstans i mellanleden försvinner denna 100 lapp.

Mycket riktigt ät det så visar det sig när jag fått prislistor.

Nu var det i Tyskland på webben jag hittade det , så frakt för kunden tillkommer, men i min butik kan jag sälja det för iaf 115-125:- utan några problem.

Sen leta priser utomlands och kontakta olika försäljare.

Vidare så gäller det att handla lite volym och få upp till 15% extra volymrabatt.

Ponera att jag får 15% extra rabatt på en beställning på 40tkr.

Får jag tester för 6000:- i den affären.

Och det är många tester. Kan jag sen samordna lite frakter med vettiga priser så löser det sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...