Gå till innehåll

Håldiameter vid dubbelgenomförning?


Guest Andreas

Rekommenderade inlägg

Guest Andreas

Hej!

Jag har tidigare planerat att ha överrinningsbox men nu beslutat för att jag gör hål till sumpen istället. Tänkte göra ett stort hål där jag också kan skicka upp returröret. Hur stor genomförning ska jag då ha? Karet är på 540 liter. Hur karftig pump bör jag ha? Vart får jag tag på rör och kopplingar?

Vet att detta diskuterats tidigare, men hittar inget där man räknar ut diamteren vid dubbelföring.

smiley1.gif//A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan jag hadde ett 63mm hål och en 50mm tankgenomförning

I röret sedan så hadde jag 25mm men tyckte att det var lite stort

Så rör ner 50mm eller mer rör upp 20mm

Pumpen jag hadde var den Deltec 4040 ca 4000l/H

Fick det ej heller riktigt tyst och testade med massa olika funktioner allt från kranar till många 90graders böjar vid sumpen men ändå blev det ett litet slurpande,

Kruxet var att röret ej blev så fyllt med vatten och det blev ett "vattenfall" i det stora röret och en porlande/plaskande blev som fortplantade sig uppåt.

Sissta tanken med detta var att göra en Durso stand pipe men det blev ej av innan jag la ner saltvattnet för ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas

OK. Tack för infon!

Hur ska jag då göra för att få det tyst? Är det två hål som gäller med fet diameter ner och typ halva diametern upp? Ni som är någorlunda nöjda med er sumplösning kan väl säga hur ni har det.

//A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att starta upp mitt nya, måste bara få lite tid över till att bygga bänken. Men jag har ett 63mm hål med ett 50mm rör och en 20mm retur. Kommer även att ha en ventil innan sumpen så att jag kan styra vatten nivån i röret. Får se hur det funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Jag har fått det rätt bra till slut, som tur är. Designen blev som den blev pga den begränsande akvariemöbeln och att hål redan var borrat när jag hämtade det. 50mm rör och 16mm-retur. Returen leds in i 50-röret genom ett T direkt under genomföringen, därunder är en 90-vinkel och en krympning till 32mm och efter det en ventil. Efter en 90-vinkel till kommer vattnet ner i sumpen. Ovanpå avrinningsröret ligger en platta med hål som hindrar skräp samt ljuddämpar.

50liter sump (nyttjar ~20), dryga 300 liters akvarium och 1700l/h i returpump.

Strypventilen gick att ställa in så det blev tyst utan problem faktiskt. Det låter mera av att vattnet plaskar ut i sumpen än vad det gör när det rinner ner i röret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...