Gå till innehåll

Removal of fins of sharks on board vessels


Marko

Rekommenderade inlägg

Jag vet inte om ni såg det på nyheterna, men det var ett reportage om hur fiskare skär av fenorna på hajar och skickar i hajarna i vattnet för att sakta dö, medans fenorna blir soppa i asien.

Det var också information om att EU vill förstärka förbudet mot denna typ av "fiske" och har en öppen konsultation i frågan;

'The objective of this consultation is to gather information on all relevant aspects of fisheries catching sharks, to determine how Council Regulation 1185/2003 should be amended in order to ensure that the finning ban is fully enforced.'

Det är alltså en öppen konsultation där EU politikerna vill veta vad EU medborgarna tycker, så jag uppmanar er att göra er röst hörd!

Länk för att läsa mer om ärendet:

http://ec.europa.eu/fisheries/partners/consultations/shark_finning_ban/index_en.htm

Mail direkt med vad du tycker om att totalförbjuda dessa övergrepp på hajar:

MARE-SHARK-FINNING-CONSULTATION@ec.europa.eu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, ni får rappa på bara med att maila in, det står att konsultationen endast är öppen till Måndag.

Intressant och skrämmande om det stämmer att det endast är "ett 100-tal" som brukar maila in och ha åsikter i dessa konsultationer av hela EUs befolkning :snurrig:

Han i reportaget sa att det skulle märkas ordentligt ifall det kom in ett par tusen åsikter, så det är bara att sprida länken..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera att mail med åsikten "det här ska fan vara förbjudet!!!" är fullständigt meningslösa. Det är redan förbjudet i viss utsträckning. (Exempelvis får man i stora delar av världen inte föra i land enbart fenorna, utan hela hajen måste föras i land. Det gör att man kraftigt skär ned på mängden haj som kan landföras av en och samma båt.) Vad man eftersöker är realistiska metoder för att följa upp lagstiftningen. Jag har ingen erfarenhet av "hajfensfiske" så jag kan inte erbjuda någon åsikt i frågan, däremot vet jag att han den argsinte kocken (Gordon Ramsay) gjorde ett avsnitt om det, där det ganska krasst kan konstateras att de som har ansvar för, och borde se till så att reglerna efterlevs i hamnarna är mer intresserade av att få bort kritiker, och kameror, än att se till så att reglerna efterlevs. Det märkliga i sammanhanget är att hajfenssoppa egentligen är jäkligt tråkigt käk, det smakar vad man nu än använder för buljong, och inget mer. Hajfenan är med andra ord inte direkt någon smaksensation...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att ett sådant mail är meningslöst. Om det är förbjudet i viss utsträckning så kan det bli förbjudet i ännu större utsträckning. Det handlar ju om att vem-det-nu-är av EU kommisionärerna och allt vad det är, förstår att det finns en opinion som han/hon bör beakta i sitt arbete.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar ju om att vem-det-nu-är av EU kommisionärerna och allt vad det är, förstår att det finns en opinion som han/hon bör beakta i sitt arbete.
Fullständigt ointressant. Man är redan mer än väl medveten om att vi håller på att utrota en väldigt viktig kontrollfaktor i havet. Det är med andra ord redan väldigt restriktivt vad man får och inte får göra. Problemet är att reglerna inte efterlevs. Och det är vad de vill ha synpunkter på, hur man ska få dem att efterlevas.

Men ni skriver självklart vad ni vill i era email...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fullständigt ointressant. Man är redan mer än väl medveten om att vi håller på att utrota en väldigt viktig kontrollfaktor i havet. Det är med andra ord redan väldigt restriktivt vad man får och inte får göra. Problemet är att reglerna inte efterlevs. Och det är vad de vill ha synpunkter på, hur man ska få dem att efterlevas.

Men ni skriver självklart vad ni vill i era email...

B!

Att begära att en lekman skall kunna redogöra för hur lagar /restriktioner/resurser skall efterlevas är ju bara löjligt.

Det sitter eller ska sitta folk som ska vara proffs på sådant för att utforma detta.

Att ställa dom kraven på den som protesterar är bara att urholka folkets möjlighet till att protestera.

Skriv från hjärtat, förslag eller ej så måste det visas att folk bryr sig mot direkta övergrepp mot havens djur, det kan inte få fortsätta hur som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, kanske de vill "låta människor tycka till".

eller vet att de gör ett dåligt arbete och vill visa att alla måste vara involverade etc. etc.

Det är bra att skriva dit. Men som allt annat handlar det om pengar.

Därför behövs det en "Sea patroll" polis, som alla länder knuffar in pengar till, eller som betalas genom att sätta ut stora böter till de som fiskar. Ser faktiskt det som en möjlighet. Det är ju bara kontrollera båtar som kommer i hamn att börja med, endast hajfenor, så är det böter på några hundra tusen, det måste väl gå.

Eller helt enkelt börja med riktiga certifieringar när det handlar om att få fiska.

Det var ett himla liv när någon inte hade visat papper för TRANSPORT av fisk, vad fan skall man då säga haj fiske??

Som sagt, efterleva regler som följs eller använda sunt förnuft går långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att begära att en lekman skall kunna redogöra för hur lagar /restriktioner/resurser skall efterlevas är ju bara löjligt.
Ja, för hur fan skulle det se ut. Om folk som faktiskt varit på plats, och kan säga varför reglerna inte följs faktiskt fick ha en åsikt i frågan, nä, du har rätt, det duger inte. Det är bättre alla skriver in och hävdar att det ska vara totalförbud på hajfiske, så att det inte sker någon förändring alls...
Det sitter eller ska sitta folk som ska vara proffs på sådant för att utforma detta.
Visst, och det gör det. Men deras åtgärder har över en längre tidsperiod visat sig inte fungera, och frågan de nu ställer är varför. Varför står hamnpolisen sidan om när det lastas av säckvis med hajfenor, och när Gordon ifrågasätter fenornas ursprung, och antal, går polisen igång... Och vill avhysa Gordon? Inte se till så att det befintliga regelverket efterlevs. (Regelverket på platsen är att man får inte föra i land fenor utan att kroppen också förs i land. Trots detta ser altså polisen lugnt på medan man för iland flera tusen fenor, och ett dåligt hundratal hajkroppar.) Orsaken? Hur löser man problemet med att reglerna efterlevs så dåligt? Hur motverkar man att stora industrifiskeflottor bygger egna helt insynsskyddade hamnar där ingen har insyn i vad de har eller inte har fört i land, för att ostört kunna lossa hajfenor?

Det behövs inte strängare regler. De regler som behövs, behöver följas.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om jag skall tolka ditt inlägg som ironiskt ?

Frågorna kring detta är ganska komplext.

Vilka åtgärder planeras/genomförs på EU-nivå/lokalt ?

Vilka ekonomiska resurser som finns/kommer att tillsättas ?

Hur eventuell korruption/organiserad brottslighet på internationel/lokal nivå ser ut ?

Frågorna är många och det finns inga enkla lösningar.

Det jag tror att vi kan vara överens om är att tillvägagångssättet är något som dom flesta motsätter sig.

Om vi deklarerar detta så visar vi iallafall för dom styrande som har dom lagliga förutsättningarna att förrändra att vi stödjer arbetet med att detta bör stoppas.

Förslag är aldrig fel, men att göra sin röst hörd är heller inte fel.

Har jag missuppfattat något ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tyvärr handlar ju allt om pengar, så vad man än tycker så kommer detta fortsätta... spelar ingen roll hur många lagar och förbud det blir.. korruptionen är för utbredd.. även fast jag personligen tycker det är förjävligt och hänsynslöst! så är det den bistra sanningen!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta betalt.
Omöjligt, eftersom han som ska se till så att reglerna efterlevs står på kajkanten och låtsas inte se hajfenorna tas i land i dagsläget. Hur ska han då kunna skriva ut böter, eller göra en anmälan?

Som jag skrivit tidigare, man har rent av byggt stora anläggningar avskärmade med insynsskyddande plåtstaket för att inte störas när man pysslar med sin verksamhet. Se Gordon Ramsay: Shark Bait så förstår ni hur liten roll det spelar att EU låtsas bry sig. I de delarna av världen där det här 'fisket' bedrivs är det redan i olika grad olagligt, men reglerna följs helt enkelt inte. Tips på att få bättre gehör för reglerna, skulle kunna innebära konkreta lösningar på valutaomplaceringar så att killen som ska kontrollera 'fisket' inte har så stort incitament för att acceptera små mutor. Nu säger jag inte att alla hamnkontrollanter / poliser är mutade, men det är ju ytterst märkligt att man är mer intresserad av att avhysa Gordon, och kamerateamet, än att kontrollera hajar vs fenor.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...