Gå till innehåll

SaltePatricks RSM130


Saltepatrick

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Efter att nu i nästan 4år suttit och beundrat alla era vackra akvarier och kikat runt här så kunde jag inte hålla tillbaka sugen på att ha ett eget saltkar i min ägo.

Var först väldigt inne på att införskaffa ett nytt 60l prooreefkar med inbyggd skummare samt en ledarmatur.

men nu blev det ett rsm130 hemma i vardagsrummet, detta trots väldigt många "negativa" inställningar kring ljudnivån samt kylningen i rsm130karet. Fick med ca 5kg ls till karet då jag köpte det beggat, hälften verkar va död sten (helvit) och andra hälften verkar va förstörd av trådalger/glasrosor så kommer nog slänga ut all den gamla stenen och köra med ny.

Har införskaffat 5kg ls från triton samt slängt ut de värsta av de beggade stenarna.

Tänkte byta ut fläktarna till fractal designs 50mm (Tack jetstar) samt även sätta i en Tunze Doc 9002 Nano skummare.

Har sedan ev framtidsplaner på att led konvertera belysningen med en ledarmaturer från triton.

Tänkte till en början ha.

Ca 15kg levande sten

Ev en städpatrull

1 clownpar

Knappar, Skivor och 1 Euphyllia

Sedan får man ju se vart allt bär av.

Kommer verkligen uppskatta all hjälp och kunskap som alla gärna verkar dela med sig av här på svg

Många frågor kommer dyka upp

Slänger upp lite bilder på hur karet ser ut i hopp om att identifiera lite alger, dock nymöblerat så vattnet är grumligt och min kassa iphone3gs kamera gör ju inte att det hela ser allt för upphetsande ut men är jag helt ute och cyklar när jag tror det är kulalger, gröna caluerta och röda makros alger?

post-2746-14468921424618_thumb.jpg

post-2746-14468921424872_thumb.jpg

post-2746-14468921425121_thumb.jpg

post-2746-14468921425381_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Hej,

Har du ditt Juwel 240 kar kvar som du köpte av Supraend? Jag köpte hans första kar, ett Juwel Rio 125. Funderar på att uppgradera till ett Rio 240 som du har, ska du sälja? Funkar ditt bra för dig, lättskött? Mitt Juwel RIO 125 är otroligt lättskött, byter 10-15 Liter vatten i veckan och skrubbar rutorna, det är allt!! Kör skummarlöst, hur gör du?

Ursäkta att jag frågar detta i denna tråd men det gick inte att skicka meddelande till dig......

Ha de bra

Mvh

Rille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...