Gå till innehåll

Nano-lysrör ;)


Barth

Rekommenderade inlägg

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Just nu har vi fyra söta kar igång, men jag håller på med 500l kylt saltvattenskar som skall vara ungefär 25-30m västkustbiotop med framförallt blötdjur och leddjur.. tempen är tänkt att ligga på 5-10 grader.

Började med projektet i slutet på förra sommaren och tänkte att det skulle vara färdigt på några veckor, men det har expanderat lite, och jag är glad om det är uppe innan kommande sommar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

det enda som sitter på kretskortet till scanner röret är strömsladden till röret och en Platt kabel, den platta skickar väl bara data? rätta mig om jag har fel, kan strömmen gå genom 2 skruvar annars? har lite problem med tanke på att det är en Skrivare/scanner.

kollade och strömmen kan inte gå denom skruvarna, kan man verkligen skicka 94v genom dom där platta kablarna? trodde det bara var data genom dom, det är den enda kabeln det kan gå genom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behåll kretsen som sitter sist innan lysröret. Den switchar upp 12V till rätt drivspänning. Se till att hitta en 12V-källa att mata den med bara. I dator/skrivar-sammanhang är det väldigt sällan det finns annat än 3/5/12V att tillgå, därför sitter det en anpassningskrets innan lysröret.

Från röret kommer det bara ljus, bildinformationen läses med en separat kamera (ofta med ett antal speglar för att öka avståndet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge håller ett sånt rör? Surt att behöva köpa ny scanner å slakta om den lägger av menar jag...

CCFL rör verkar ha en rekommenderad livstid på 15,000 timmar. En stor del av alla LCD skärmar både stand alone och i laptops använder CCFL för bakgrundsbelysning(håller dock på att fasas ut mot LED). Om man grunnar lite på hur många år många skärmar står på 24/7 på företag så ger det en hint om en ganska så generös livslängd :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...