Gå till innehåll

Vattenbyte lite/ofta eller mycket/sällan


Krezz

Rekommenderade inlägg

Hallå!

Vilket är att föredra:

  • Täta byten då man byter en liten mängd vatten
  • Glesa byten då man byter en större mängd vatten

Kanske inte har nån betydelse mer än att man av bekvämlighetsskäl kör med den senare varianten d.v.s. glesta mellan bytena.

Är det nån som har automatiserat sina vattenbyten på nåt sätt?

MVH Krezz

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns flera olika tankeskolor kring detta, jag byter dock ca 20-25% varannan vecka nuförtiden.

Jag har varit inne på tankebanan att man får mer ut procentuellt av sina vattenbyten samt att det är bekvämare. Körde 10% i veckan tidigare och det fungerade lika bra för mig, undantaget är dock fraggkaret som verkar gilla större byten.

http://reefkeeping.com/issues/2005-10/rhf/index.php

Diagrammerna Christer bad om ;) även om det kommer från fel person...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10% i veckan tycker jag är ett bra riktmärke för att hålla karet stabilt. Jag baserar det på egna och andras erfarenheter/rekommendationer. Och nu kommer ett koppel med matematiker och kemister här på guiden att med hjälp av olika modeller och diagram bevisa att jag har fel.

Håller med dig, jag kör 10%i veckan och det fungerar kanon, allt verkar hålla sig rätt så stabilt faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10% i veckan tycker jag är ett bra riktmärke för att hålla karet stabilt. Jag baserar det på egna och andras erfarenheter/rekommendationer. Och nu kommer ett koppel med matematiker och kemister här på guiden att med hjälp av olika modeller och diagram bevisa att jag har fel.

Haha, ja varför nöja sig med verkligheten när man kan googla:)

För övrigt så brukar jag köra på ca10-20% i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10% i veckan tycker jag är ett bra riktmärke för att hålla karet stabilt. Jag baserar det på egna och andras erfarenheter/rekommendationer. Och nu kommer ett koppel med matematiker och kemister här på guiden att med hjälp av olika modeller och diagram bevisa att jag har fel.

Låt dem räkna medan vi som kan det här kan luta oss tillbaka och små le;)

Här finns en inte alltför gammal omröstning: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=35253

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min initiala fråga var ett "uppkast" för att utröna om det skulle gå att sköta vattenbytena med teknik typ byta 2 liter varje natt eller nån annan lämplig volym och interval. Är det nån som praktiserar nåt sånt idag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min initiala fråga var ett "uppkast" för att utröna om det skulle gå att sköta vattenbytena med teknik typ byta 2 liter varje natt eller nån annan lämplig volym och interval. Är det nån som praktiserar nåt sånt idag?

Japp, det går, det är enkelt och enligt min personliga åsikt väldigt effektivt.

Automatiska vattenbyten:

1. Sätt skummaren så att den skummar riktigt blött hela tiden.

2. Led dränageslangen från skummarkoppen till en hink i sumpen.

3. Låt osmolatorn sköta sitt allteftersom skummaren skummar ut skitvatten under dagar som går.

4. Töm hinken med avloppsvatten från skummaren när det behövs (har du karet mkt nära vasken kan du leda dränageslangen från skummaren direkt dit).

5. Justera salthalt 1 ggr/v genom att hälla salt direkt i sumpen.

På det sättet har du ett halvöppet system med alltid rent vatten i karet.

I mitt Elos Mini - säg högst ca 90 liter vatten totalt - tömmer jag på det viset ungefär 1 liter vatten per dygn genom skummaren, en BubbleMagus NAC7. Det vattnet är grumligt och innehåller detritus. Det är då ca 30 liter näringsanrikat skitvatten per månad som jag tar bort från karet. Alltså ungefär 30 % eller 1/3-del av akvarievolymen per månad.

Man kan naturligtvis också göra som vanligt - slanga ur vanligt vatten direkt ur karet utan urskilling mellan rent och skitigt vatten, sedan hålla på och blanda nytt vatten, kånka och lyfta på tunga hinkar osv. Säkert mycket rogivande för både kropp och själ. :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, det går, det är enkelt och enligt min personliga åsikt väldigt effektivt.

Automatiska vattenbyten:

1. Sätt skummaren så att den skummar riktigt blött hela tiden.

2. Led dränageslangen från skummarkoppen till en hink i sumpen.

3. Låt osmolatorn sköta sitt allteftersom skummaren skummar ut skitvatten under dagar som går.

4. Töm hinken med avloppsvatten från skummaren när det behövs (har du karet mkt nära vasken kan du leda dränageslangen från skummaren direkt dit).

5. Justera salthalt 1 ggr/v genom att hälla salt direkt i sumpen.

På det sättet har du ett halvöppet system med alltid rent vatten i karet.

I mitt Elos Mini - säg högst ca 90 liter vatten totalt - tömmer jag på det viset ungefär 1 liter vatten per dygn genom skummaren, en BubbleMagus NAC7. Det vattnet är grumligt och innehåller detritus. Det är då ca 30 liter näringsanrikat skitvatten per månad som jag tar bort från karet. Alltså ungefär 30 % eller 1/3-del av akvarievolymen per månad.

Man kan naturligtvis också göra som vanligt - slanga ur vanligt vatten direkt ur karet utan urskilling mellan rent och skitigt vatten, sedan hålla på och blanda nytt vatten, kånka och lyfta på tunga hinkar osv. Säkert mycket rogivande för både kropp och själ. :)

Härligt med idéer som tar ens egna funderingar tre steg framåt (warp) :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10% i veckan tycker jag är ett bra riktmärke för att hålla karet stabilt. Jag baserar det på egna och andras erfarenheter/rekommendationer. Och nu kommer ett koppel med matematiker och kemister här på guiden att med hjälp av olika modeller och diagram bevisa att jag har fel.

Ursäkta mitt dåliga minne Christer men jag vill slå mig till minnes att just de här olika modellerna och diagrammen som var aktuella i den förra tråden snarare visade att du har rätt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...