Gå till innehåll

Hur vill ni att era Ramper skall se ut?


blackizzz

Hur skall "DEN" rampen se ut?  

52 användare har röstat

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Rekommenderade inlägg

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det handlar tydligen mer om det rent estetiska intrycket, dvs många verkar tycka att det blir lite snyggare med NW i mixen.

Ungefär som med dom vanliga blåa, RB är väl den som står för effekt medan dom vanliga blåa används för att jämna ut det blåa ljuset.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, då kanske man kan testa lite, mixa CW med NW.

Håller just nu på att få ett driverkort designat och tillverkat, med inbyggd kontroller :D

Driverkortet kommer klara att styra 4 färger individuellt, och totalt 7 st drivers kommer att sitta på kortet. :) Får se hur bra det blir :-P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Driverkortet kommer klara att styra 4 färger individuellt, och totalt 7 st drivers kommer att sitta på kortet. :) Får se hur bra det blir :-P
Modulärt är iofs bra för att spara pengar på tillverkningen, men varför bygga en custom kontroller till en spec som du sen behöver 7 av till varje enhet? En gemensam kontroller som driver 4'a färger, och de fyra färgerna uppdelat på 7-8 kanaler var, så du kan dimma delar av karet, skapa "moln" effekter med lokalt starkare ljus, osv.

Min fråga baseras på att oavsett vilken modell du använder genererar de i någon utsträckning värme. Tar man det i beräkning när man designar enheten och väljer material & komponenter efter det, så är det inte ett problem om temperaturen stiger något, och koncentrera energin som måste kylas bort från kontrollern / kontrollerna så blir en kylfläns effektivare. (Värmeöverföring är effektivare ju större skillnaderna i temperatur är.) Slutresultatet är en tystare enhet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag inte riktigt med här, det är en gemensam controller för hela rampen.

Att ha de fyra färgerna uppdelat i vi säger 8 kanaler var blir lite svårare, då behöver du ju 8 st drivers per färg. Men om det gick att lösa på något annat sätt vore det ju fördelsaktigt.

Hmm kanske kan snacka med han som designar kortet, om det går att fixa så att man kan styra 2 stycken grupper med vita, och två med blåa, vi hade det som förslag först, men då blev det svårare med extern PWM styrning (från tex GHL eller liknande)

Om inte det går, så är ju ramperna "ihopkopplingsbara" så att du kan styra ramperna individuellt, och på så sätt skapa molneffekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Meh... Driver / controller är samma enhet. Värmeproducenten helt enkelt. Varför bygga 7 olika enheter och 7 kylbehov, istället för en med ett större kylbehov.

(GHL och liknande är externa kontrollers, utan kraftleverans) Behovet av multipla kanaler för var färg var baserat på din tidigare design, och inget jag ser som nödvändigt, absolut inte statiskt, 7-8 för varje färg... känns töntigt med 7 styrbara kanaler för violett ljus, om man bara har 5'a violetta dioder som exempel...

Det hjälper klart om vi pratar samma språk, mitt fel, jag ber om ursäkt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror faktiskt vi talar olika språk fortfarande =P

Vad menar du med värmeproducenten? Kretskortet kommer att sitta på en kylfläns, med potentiell aktiv kylning rakt ovanför sig.

Behovet av multipla kanaler för var färg var baserat på din tidigare design, och inget jag ser som nödvändigt, absolut inte statiskt, 7-8 för varje färg... känns töntigt med 7 styrbara kanaler för violett ljus, om man bara har 5'a violetta dioder som exempel...

Håller helt klart med dig att det vore lite överkurs ha 7 styrbara kanaler per färg, men Jag hade tänkt lösa det på ett annat sätt, att man får "ramperna" ihopkopplingsbara, på så sätt blir det lätt att lösa moln, solnedgång, dåligt väder m.m.

Om det inte var det du menade, var snäll förtydliga =P Jag är nog lite puckad som inte förstår =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idealet är självklart att varje diod går att dimma individuellt, för 100%'ig flexibilitet. En sådan lösning skulle inte bara vara otroligt komplex, utan även löjligt dyr. En rimligare lösning är kanske att utgå från en standarddesign på x dioder, och montera dem så att de är lite överlappande med sina grannar, för att ge gradvisa övergångar mellan olika dimmade zoner. Men det är en designfråga snarare än en teknisk, och design är jag verkligen inte bra på. Det var den tekniska aspekten med att sprida ut värmeproduktionen jag vände mig mot.

Om du har 10 enheter som avger 10w, eller om du har en enhet som avger 100w, och använder likadan kylfläns till alla 11'a, så för du (mycket) högre effektivitet där du kyler de 100w'en på en kylfläns. Haken, och anledningen är i det här fallet densamma, nämligen att kylflänsen kommer vara värmare. Det blir en balansgång mellan effektivitet, och hållbarhet, där man genom att köpa rätt komponenter höjer gränsen för acceptabel temperatur, samtidigt som man genom att öka värmeavledningsförmågan (exempelvis genom materialval, koppar, eller rent av silver istället för aluminium, eller mer sannolikt än silver, med hjälp av heatpipes transporterar värmeenergin till mer avlägsna, och därför kallare delar av kylflänsen för att sprida ut värmen över en större yta.) sänker temperaturen.

Det ultimata är ju att ha en punkt liten som ett knappnålshuvud som producerar all värme, som överförs, helt utan förluster, till en kylfläns av oändlig storlek.

En annan sak att tänka på, är att det inte är bara till att rita en profil på en kylfläns, och så är man klar. Materialkostnad dikterar att man gör lite efterforskningar för att härleda hur mycket värmeenergi basen på en "flik" av kylflänsen kan leda, och hur stor yta som behövs för att överföra den energin till luften. Vilket i sin tur återigen dikteras av skillnaden i temperatur mellan flänsen och luften, samt materialvalet.

Ledsen, det är mycket text, är det oklart får du fråga mer specifikt, men jag är rädd att jag inte kan hjälpa dig. Som vanligt har jag grundkunskaper som säger att "det här måste man ta hänsyn till" men jag är inte kapabel att göra något vettigt med de kunskaperna, exempelvis har jag inte en aning om hur man avgör hur hög en kulfläns med "flikarnas" bas av ett visst mått bör vara. Däremot vet jag att eftersom förmågan att avge värme från material till luft är densamma, så kan profilen vara högre, när materialet leder bättre. Exempelvis alu vs koppar, så med samma bas, kan kopparn ha en högre profil.

Som en eftertanke. Om du ska kyla med konvektion (luftens egen rörelse när den blir varm) ska du ha en luftig kylfläns med slät profil, för att underlätta luftrörelsen. Om du ska kyla profilen aktivt (fläkt) är en igelkott ett bra alternativ. Turbulens ökar överföringskapaciteten mellan fast material och fluid, dock med nackdelen att flödet försämras, och ljudnivån påverkas. (Som vanligt är där ju mellanting, du kan ha konvektion i nederdelen, och en luftig design som släpper in mer kyld luft från undersida / kanter, och peta det genom en tätare övre del som får sitt värmetillskott från heatpipes exempelvis, men det är inte tillämpligt i en ljusramp... Då behöver man lite höjd på det hela, om jag säger så)

Gah. Jag kan skriva i all evighet utan att jag känner att jag gör mig mer förståelig. Ledsen, fråga om det är något, så ska jag bidra med vad som skräpar på övervåningen. Men jag varnar dig, det är livsfarligt att dra igång mig, jag mal och mal, har helt enkelt inte förstånd att klappa igen...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra inlägg =)Nu förstår jag vad du menar =D

Om jag sätter det så här då, att ta reda på vilken kyleffekt olika material har är inte så svårt (antar det finns mycket om det på nätet)

Men hur tar man reda på vilken kyleffekt ytor har? Om vi säger att kylflänsen är gjord av aluminium, och varje uppåtstickande vinge mäter 165x15x2mm, det är totalt 160 "vingar"

Hela kylflänsen mäter 350x310mm och hela övre sidan täcks av "vingar"

Jag kan skicka upp lite bilder från alla olika håll, på bara kylflänsen. Om några minuter.

Hoppas ni förstår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar att profilen på den kylande ytan är ca 15mm? Det ger att du kommer ha 5mm under din 10mm's fläkt, om du vill montera den infällt. Det är bara till att lägga ned, den kommer aldrig flytta nämnvärt med luft. Med lite smart design och användande av koppar kan du garanterat klara dig utan fläkt, om det är alternativen. Redan från början är en tunn fläkt ett dåligt alternativ eftersom den "trycker" dåligt, med så lite plats under fläkten blir det hopplöst. Det vore snyggare att göra hela flänsen högre, för att få nödvändigt med utrymme under fläkten än att ha den monterad på utsidan... Tror jag i alla fall. Nu är vi där med design igen.

Nästa grej är att din design även om den vid första anblicken ser smart ut, är en gigantisk blunder. (lätt för mig att säga, jag hade gjort precis likadant innan jag fick en massa måsskit på övervåningen) Kanalen som ska mata alla de parallella flänsarna är groteskt underdimensionerad, om vi låtsas att du på något sätt faktiskt lyckats peta in luft så det räcker till att börja med. Du har två alternativ. Antingen tänker du dig att fläkten är solen, och att flänsarna är solstrålar från solen. Det ger bara dålig kylyta under fläkten, (eftersom du där kommer ha en yta utan kylflänsar, men högt luftflöde), i övrigt går det att maximera kylprofilen i förhållande till flänsens area. Nackdelen är att den inte blir kul att producera. Du behöver någon som har ett fräsbord som kan roteras i alla fall 180grader, eller en jäkligt dyr cnc fräs...

Det andra alternativet är att du gör "matarkanalen" från fläkten och ut till kanterna "triangulär". Helt plötsligt förlorar du massor av yta, men det är väldigt lätt att producera din fläns, jämfört med alternativet ovan...

Jag vet att det finns siffror för konvektion och standardiserade temperatur-differentialer, som sagt, materialet inverkar inte här. Däremot påverkar ytan, och ytbehandling, även oavsiktlig, som exempelvis oxid, då den kan leda värme sämre än materialet i sig, och fungera som isolator. När det kommer till konvektion från profiler, samt värmeöverföringskapacitet när en profil är aktivt kyld... Det är vetenskap, i det här fallet tror jag att man får satsa på "over engineering" och hoppas det räcker. Tvivlar på att någon här har kunskapen, tiden, eller lusten att simulera ett antal olika kylflänsar, med olika flöden, och temperaturer för att få fram meningsfulla siffror.

Om du ska vara så seriös att du ska göra en egen, aktivt kyld fläns, får jag föreslå att alternativ som säkert inte framstår som lika häftigt som en fräst profil?

Som vanligt tänker jag peka å en förebild i datorvärlden. Ett kopparblock, med en massa alu skruvar i. För att göra det enkelt för sig själv borrar och gängar man, petar ned värmeledande pasta och drar i alubultar ovanifrån. Och sen planslipar man bort skallarna om man inte vill se dem... Det ger en god värmeledare i botten, och ett turbulent område där värmeenergin överförs mycket effektivt. Inte riktigt lika snyggt dock, men det är ju förpackning, och inte precis olösbart.

Det där det ju riktigt bra ut.
Jävlar vad sur du blivit på mig nu ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag då frågar, vad skulle vara ett lämpligt avstånd mellan fläkt och fläns???

Hur kan då t.ex. AquaIllumination klara värmeproblemet, med mindre yta på kylflänsen, och bara en fläkt? (som ser ut att vara en 80 mm)

Problemet med att använda koppar, är att det skulle bli SJUKT dyrt... Och eftersom denna ramp kommer bli "massproducerad" och såld, så vill man helst hålla ned tillverkningspriserna, för att kunna sälja produkten till lägre pris än konkurrenterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte vilken enhet du tänker på, men jag sneglade på AI Sol, och kan som hastigast konstatera att deras kylfläns är mycket luftigare, och alltså erbjuder en bättre möjlighet till luftflöde, men inte kan hantera lika mycket effekt... Och deras enhet har ungefär halva arealen av vad din har. De använder en långsmal design, och jag bara gissar, men en 80-92mm's 20mm djup fläkt, utan "ram". Ungefär samma fläktdesign som man har i ett grafikkort, och av samma anledning, man trycker primärt luften åt sidan istället för igenom fläkten. Jag är inte helt säker på var man vänder sig för att få någon att tillverka sådana fläktar åt en, men de är så vitt jag vet inte en del av något standardsortiment.

Det skule vara om man köpte exempelvis sånna här för att plocka fläkten från:

large

Till ett pris av över 200 spänn är det kanske inte rätt alternativ...

Är man villig att göra skrot av enheten för att komma åt fläkten är det bara ett par skruvar som håller den på plats.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

200 spänn är ju inte så farligt, men det skulle nog kännas som slöseri, eftersom man tar bort "det som kostar" =P

Om man bara kunde hitta en liknande fläkt så skulle det vara en annan femma, till och med till liknande pris...

Om du skulle rekommendera en kylfläns att utgå ifrån, vad skulle det vara då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pris, koppar vs aluplåt, speciellt om man tar i betraktande att du måste ha en tjockare alubit än kopparn... Jag utgick från 8mm koppar, och 20mm alu. (kopparn ska ju bara borras och gängas, alun måste fräsas för att göra en profil...) För enkelhetens skull hämtade jag priset från Tibnor, som inte har varesig alu, eller koppar avsett för kyllösningar (åtminstone inte så jag hittar dem)

2x1m koppar väger 143 kilo ungefär. a ca 115kr kilot, 16.445:-

2x1,02m alu väger 111 kilo ungefär, kostar 53-54kr kilot, 5.883:-

Om jag nu räknar rätt ger de båda alternativen lite drygt 11.000 i prisskillnad.

2000x1000= 2.000.000, kylflänsen är 31x35, 1085cm2, uh, jag måste väll ha räknat fel i alla fall, närmare 2.000 kylflänsar kan det väll inte bli på en plåt? 1800+ st får jag det till. Utan hänsyn till spill, så klart. 6 spänn i skillnad på tillverkningskostnaden & st pris, om man utgår från den 'stora' kostnaden på var enhet. Utöver det ska man ju lägga på aluskruvarna, jämföra borrning, gängning, och värmeledande pasta, vs fräsning. Så vitt jag kan se är materialkostnaden för skivan mikroskopisk i sammanhanget. (Och då ska man komma ihåg att de förhoppningsvis inte tänker stå och göra dem själv, utan hyr in någon mekanisk verkstad som arbetar med dessa materialen regelbundet, och förhoppningsvis har bättre priser. Dock är priserna angivna utan moms ovan... Avsiktligt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, när man räknar på kostnaden för endast plåten (koppar) så hamnar den på 9 spänn för en plåt (för 1800 plåtar per "skiva) momsfritt, kommer att köpa dem via det blivande företaget,

Problemet blir ju att lösningen blir förj*vlig designmessigt...

Och Design är rätt viktigt för mig (och antagligen de flesta kunderna också)

Men i och för sig så är funktion mycket viktigt också...

Ändrat av blackizzz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jävlar vad sur du blivit på mig nu ;- )

B!

Nej det blir jag inte! det är såna som du som får en att tänka om.. :) det behöver inte vara rätt det du säger alla gånger men det får en att täkna om och kan göra smartare lösningar.

Jag har inte läst allt i tråden men jag tycker att det "ser" bra ut. sen om det funkar är ja inte rätt man att avgöra.

Är själv på g att bygga en aramatur på 80x50cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt lika många, förutsatte jag. Egentligen skulle det bli en (?) extra om man kan utnyttja materialet optimalt, men det är ju tveksamt.

Design är viktigt, visst, men vad är det för fel på en lackad täckskiva som agerar luftriktare? Det är ju inte som om insidan/undersidan behöver synas. Problemet med en "skruvad" koppar alu tingest är ju att det inte är lika enkelt att massproducera som en fräst skiva, även om det högst troligt blir billigare. Sidokommentaren här är väll att det är härligt att du oroar dig för materialkostnaden, men inte tycket 200 spänn för en fläkt är så farligt... ;- )

Till ett sådant här bygge vet jag ingen fläns som skulle vara solklar. Det jag vet är att vad jag än hade valt, så hade jag gjort den i koppar, bara för att prisskillnaden i materialkostnad inte är betydande, och det ger mycket bättre kylegenskaper. Jag ska skissa lite på en kylfläns, men den kommer bli mer baserad på dina siffror för formfaktor än någon form för verklighetsbaserade specs för vad som behövs. Over engineering får saker att fungera... i all evighet. Nå, nästan.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nice, nice. då blir det väl ganska mycket skillnad när det gäller materialkostnad för aluminium vs koppar eller? (om 20mm alu kostade 6000, och 8 mm koppar kostade 16000?) om jag förstod dig rätt...

Sen fräsningen blir nog inga problem, kommer antagligen köpa en CNC (eller Bygga en)

Sen angående designen, mitt tankekoncept är att ha det så "öppet" som möjligt, alltså typ Kylflänsen blir själva rampen...

Nja jag oroar mig inte så mycket för materialkostnaden nu när man ser själva siffrorna =P trodde att koppar skulle kosta mkt,mkt mer =P

Men sen tycker jag det är snyggare med Aluminium vs koppar, så det kan bidra till min motsatthet :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En 20mm's kopparbit kostar betydligt mer, men fortfarande, styckpriset på "ljustrampen" står och faller knappast med en femtilapp på materialkostnaden. En vettig gissning är att 3-4 gånger alupriset är aktuellt för att få vettig koppar avsedd för kylflänsar. Det tråkiga nu är att jag minns inte vilken kopparkvalite det är som "ska" vara bäst.

Ska man vara seriös ska luftvägarna ha samma volym från centrum och hela vägen ut, vilket leder till att man får göra ett fåtal stora kilformade flänsar, och fylla utrymmet mellan dem med gradvis krympande, men dels är jag inte riktigt säker på hur man kritar ut det på sketchup, och dels är jag inte upplagd för att lista ut det just nu, så jag fuskade och gjorde en snabbskiss, så vi har något att använda som grund för fortsatta diskussioner.

(Kylflänsarna ska självfallet inte se ut så här, det är meningen att det ska ge dig en ide av hur jag tänkt, och låta dig skapa vad jag menar är "rätt" lösning, så att jag slipper lista ut hur man gör)

draftw.png

Som sagt. Utseendet är ju i alla fall ur mitt perspektiv fullständigt ointressant, jag vill ju inte se kylflänsen i alla fall. Ett alu skal, en tunn gummi, eller siliconmatta och ett par skruvar senare så har man en kall huv, med luftintag i mitten, och ventilationsutsläpp matchande kanalerna i kylflänsen i kanterna. Ytterkant på kylflänsen går utan vidare att fasa ned 45grader, för att kunna snygga till huven och slippa "fyrkantig låda" design, och sätta ventilerna så man inte kan se rakt in i flänsens "kanaler".

Men som sagt, jag är inte speciellt bra på att visualisera, design är verkligen inte min grej.

B!

Edit

En tanke om kostnader dock. Alu får man välja lite efter vad man ska ha det i för miljö. Den / de bästa modellerna för kylflänsar (hård, lättbearbetad, goda värmeledningsegenskaper) oxiderar dåligt för att vara aluminium. Med det menar jag att den blir pulvrig, porös, och fortsätter oxidera, nästan som järnskrot, om man inte eloxiderar den och får det ordentligt gjort från början. Koppar, är mjukt, går inte att bearbeta i samma tempo (det blir mjukost) och är giftigt för en del av invånarna i akvariet så en lämplig ytbehandling är kanske att rekommendera. Silverplätering behöver inte vara dyrt, ser snyggt ut, och har fördelen att det har nästan samma färg som aluminiumen du gillar... Annars är det ju ett alternativ att plätera kopparn med alu... Har du tillgång till bauxit-förande lera ska det gå att använda den som aluminium källa ;- )

/Edit

Ändrat av -=Mr_B=-
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, bra förslag =P

Men då blir ju problemet att på något sätt kunna göra en "avlång" ramp på det sättet, känns betydligt krångligare än att sätt på 2 till fläktar? min tanke är att om man sätter på 2 till fläktar och höjer akrylskivan (höjer utrymmet mellan fläkt/fläns) så borde väl problemet vara löst? eller är jag ute och cyklar nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höjer du skivan får du ju en spalt mellan flänsens överkant, och kylprofilen. Luften kommer välja minsta motståndets väg, så det mesta kommer smita upp där så fort som möjligt, och glida ut på en räkmacka, utan att ha fört med sig speciellt mycket värme. (jag editerade mitt inlägg ovan medan du skrev.)

För att använda "min" design, till lågsmala / parallella enheter släpper du antingen luften uppåt vid kanten, eller offrar ytterkanten på långsidorna och gör "din" mittkanal längs var sida för att leda luften till kortsidan. Trist att jag inte sparade mitt projekt, annars hade jag visat vad jag menar, men jag tror du listar ut det.

Nu ska den här gubben sova, så du får roa dig på egen hand ett tag.

;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...