Gå till innehåll

Byte av T5 rör.


Freddi

Rekommenderade inlägg

Jag är på gång att byta rör i rampen.

Jag har tittat runt lite hos mina lokala handlare men inte riktigt hittat vad jag ska ha.

Funderar på att testa ATi Blue plus och Ati Aqua blue special men har inte hittat nån som har dessa.

Nån som vet var man kan handla dessa rör??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett test (Kan posta en länk, snart) visar att Fauna Marines Rör är bäst när det gäller korallväxt.

Strax efter kommer ATIs rör.

Länk:

http://archiv.korallenriff.de/Lichttest/T5-1.pdf

Testet säger bara att den ena uppsättningen är bättre än den andra vad avser tillväxt. Inte att några rör är bättre än andra. De nämner att uppsättningen av ATI rören ger ett blåare ljus och att det troligen är därför som tillväxten inte var lika stor som under FM rören.

Hade de valt att köra med ett mindre Blue+ och en mer AquaBlue Special istället så kan resultatet mycket väl blivit tvärtom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat Aquablue spezial för tre år sedan och tyckte jag knappt såg någon skillnad mot Aqua Science duo (Fauna Marin). Par- värdet var lika. Jag har ett blue+ över mitt korallkar. Är när man tittar på det mycket lik Osram 67 men jag har inte jämfört dem en o en över samma kar. Och inte heller mätt PAR

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Stig om att duorören är rätt lika till färgen, jag valde dock ATI för att dom kostade nästan hälften så mycket som FM´s rör.

Att jämföra tillväxt mellan två rör är väldigt krångligt, jag har märkt att jag kunnat lägga upp nåt liknande från mitt fraggkar.

Där är det dock ingen skillnad på rören/ljusmängd men flödet skiljer sig och därav även tillväxten på SPS.

Det är långt ifrån enkelt att göra "vetenskapligt korrekta" tester när man har så många parametrar som inverkar på resultatet.

Säger inte att testet kan vara riggat men att man som så ofta bör ta det med en nypa salt ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...