Gå till innehåll

Återfall började med RSM130


evert

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag heter Evert och har fått ett återfall. Efter 28år kunde jag inte hålla mig längre, så då köpte jag mig ett RSM130 som var komplett. Startade upp karet med ca 15kg LS har haft alg tillväxt av både röd grön. De har nu avtagit och karet verkar att vara i balans. Men vad som helst kan ju hända.

För 28 år sedan hade jag en burk på 1100L som var mycket svårare att starta upp med mängder med följd problem. Med RSM 130 gick det förvånansvärt enkelt då alla prylar fanns med. Det enda som jag har problem med är att det bildas mycket luftbubblor i filtersystemet.

Skickar med lite bilder, inte så bra då de är tagna med mobil.

post-5736-14468921601468_thumb.jpg

post-5736-14468921601552_thumb.jpg

post-5736-14468921601606_thumb.jpg

post-5736-14468921601673_thumb.jpg

post-5736-14468921601734_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den dagen du blir totalt galen och slänger originalskummare åt helsike och sätter i en annan? :)

Jag satte i en tunze men satte sedan tillbaka min orginal då den fungerade bättre för mig så det är olika.

Sen måste det vara jätte kul att komma tillbaka till hobbyn och ha koraller osv som man inte hadde på 80 talet.

Välkommen tillbaka mvh Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ted,

Tackar så mycket! Tunze är bra skummare, har alltid varit. Belastar karet mycket sparsamt för att undvika större svängningar som kan rucka på balansen då det är så liten volym.

Helt klart är det jätteroligt att komma in såhär lång tid efter och se utvecklingen som har skett på utrustning och kunskapen hos alla akvarister som finns på SVG. Så nu är man nybörjare igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ulf,

Det är en väldigt enkel skummare, så jag kommer att byta förr eller senare. Men sen funderar jag på sump, och då blir det plats för skummare och andra grejer.

Låter som en bra ide. Blir enklare/billigare att kunna sätta i mer mainstream utrustning istället för allt måste vara nano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...