Gå till innehåll

Mikotos 8L experiment kar


mikoto

Rekommenderade inlägg

Här drar jag igång mitt mini-kar, mest tänkt för att prova lite experiment och ideér i så pass liten skala att det inte blir någon större förlust om allt kraschar totalt :-) Även om det helst ska undvikas.

Jag hade även tänkt använda det för att prova laka ut lite mindre torkade LS.

I skrivande stund är det fortfarande en liten bit kvar. Saltet är inte ens tillsatt då det ligger hemma hos flickvännen för närvarande, sedan är inte min pump här heller, den kommer förhoppningsvis snart...

Karet är på runt 8L med 9W kompaktlysrör och en 10W Newattino värmare.

Sedan är det tänkt att en pump på 250L/H ska hantera vattnets kvalitet med en alg skrubbare. Återstår att bygga skrubbaren med då :-)

För närvande har jag vanlig sand i, för jag tyckte det var fint. Tänkte se hur det går med den, annars har jag ju en bra hävert och lite grövre korallgrus till hands.

Bakgrunden är en solskydds film från biltema med en kartongbit bakom som hindrar den från att visa sin genomskinlighet.

post-5646-14468921605163_thumb.jpg

post-5646-1446892160534_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den sanden kommer all släppa ifrån sig en hel del och är rakt av olämpligt för saltvatten, prova lite levande sand istället.

Grövre korallgrus brukar mest samla skräp och växa ihop med kalkalger och annat krafs.

Sen behöver du ingen skrubber, byt vatten en gång per vecka så löser du samtliga problem med mindre jobb.

En snygg bit LS så har du ett pico kar, skulle skippa död sten då jag inte ser någon vinst/fördel i det.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den sanden kommer all släppa ifrån sig en hel del och är rakt av olämpligt för saltvatten

Jaså? Det är så pass tom. Ja då får den väl åka ut då. Argonit sand hittar jag, det borde bli bättre då. Synd att det bara finns i så stora förpackningar. Det går inte i så många kilo här i karet :-)

Lite grövre är 3-5 mm med annars i mitt fall(vet inte riktigt var gränsen mellan sand och grus går). Så det är väl inte supergrovt egentligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu så! Nu hände det äntligen något här igen :-)

Sanden är bytt, jag har lite korallgrus här som jag nämde tidigare och det tycker jag var fint och prova ösa i det. Får se om jag tycker det i längden med eller om man går över till finkornig sand.

Min kinapump kom med till slut vilket var det jag väntat på, en atman AT-301 blev det. Egentligen beställde jag en Resun men fick en atman... Fast den hade samma specs så jag kände inget behov av att gråta, säljaren har ju inte ens atman till salu egentligen så det blev väl så att han hade slut... Eller något, aja, Atman är det :-)

230L/H pumpar den och verkar cirkulera vattnet fint för mig.

Saltet är i också, Red Sea Max Coral Pro. Ska nog göra mig av med vipparms mätaren snarast dock. Visste iofs innan att den nog inte var så rolig men jag måste prova ändå :-) Får se vart det finns en refraktometer som är lämplig till mig någonstans, får väl söka lite här på forumet efter tips... Då det inte är något som kan ta skada av lite underliga saltvärden i karet för närvarande iaf så är det nog inte helt akut som tur är.

Det blev två dåliga bilder att bidra till i tråden den här gången. Ljuset ser blåare ut än det är i verkligheten.

Just nu sitter en 7200K lampa i, om jag bara ska köra en lampa, vad borde jag sikta mig på ungf? Det vore ju roligare med en lampa med blåare ljus rent visuellt, men ett sådant ljus kanske är för "ensidigt" då jag inte kan kombinera det med en vitare lampa på samma gång för att någon korall eller så skulle trivas? Man kanske får försöka läsa sig till det med, känner att det här med ljus är en svår fråga :-)

Nu får det väl stå någon vecka och röra lite så kan jag se fall de har någon liten och bra levande sten någonstans till karet kanske...

post-5646-14468921677628_thumb.jpg

post-5646-1446892167778_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, de var ganska fina men lite för dyra för min smak :-) Jag tänkte eventuellt köra ett ATS system till den här istället. Om man kör dubbelsidig ATS så behövs bara en lite ruta på 4x4 cm med runt 10W ljus totalt för en bra ATS för min volym. Behöver en liten pump bara, min atman ska ju ha en lyfthöjd på 50cm men jag tror det är ganska uselt flöde då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering igen, efter att karet fått gå in sig lite grann iaf så kunde jag inte låta bli utan köpte en LS, på runt 0.8 kg. Efter att hanterat mest torr LS innan så märker man fort att levande LS väger mer pga vattnet, så man får lite mindre :-)

Lite alger på stenen, flera av de kanske inte allt för önskvärda men för mig är allt nytt och fantastiskt iaf så de fick gärna följa med ändå. Om karet sköts rätt borde det finnas klent med näringsämnen för de iaf.

Har kört med täckglas innan men tog bort det nu då vattnet kändes för varmt, det sjönk fort till lägre utan dock, tog bort lite saltvatten och spädde i lite grann söt med då salthalten låg på runt 1.027 med hydrometern. Hydrometern är fortfarande ond annars så värdet är nog inte så exakt ändå. Har förhoppningar om att stenens liv överlever ändå trots mina budget instrument. Refraktometer kommer nog införskaffas lagom tills de större karet kan startas...

post-5646-14468921703992_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Storleken på stenen har också att göra med hur den ser ut invändigt, om den har mycket hålor eller är "massiv".

En tung sten kan vara stor, och en lätt sten vara liten, beror som sagt på hur stenen ser ut också, inte bara om den har vatten i sig eller ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted: Nej, några timmar i en sluten platspåse kanske inte är så mycket mot resan från Bali eller vart den nu kommer ifrån egentligen :-)

Jimmy: Jo, det är lurigt med dessa stenar, den här skulle jag nog räkna mer som massiv. Har man torra stenar i affären kan man ju höfta lite med händerna och förvånas. Men ligger stenen i karet som den gjorde här är det bara peka och sedan trillar öronen av när vågen sitter och retas i kassan ;-) Haha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite alger på stenen, flera av de kanske inte allt för önskvärda men för mig är allt nytt och fantastiskt iaf så de fick gärna följa med ändå. Om karet sköts rätt borde det finnas klent med näringsämnen för de iaf.

Algerna kommer tyvärr att fortsätta växa. Dels kan inte du begränsa näringen till den milda grad att det blir en äkta näringsbegränsning, och dels har stenen i sig ett förråd av näringsämnen som för algerna räcker i många år framåt. Du kan testa med blåbenade eremiter som algbetare - pga karets storlek är det svårt med andra betare. Du kan också begränsa tillväxten med att inte köra med ljus, men hur kul är det? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså? Ja jag får se hur det utvecklas då, blir de en pina blir det ju en lärorik läxa inför kommande kar åtminstone :-)

Skulle det gå rensa upp och pina de gamla algerna och sätta in lite roligare Caulerpa alger istället exempelvis som på sikt kan konkurrera ut de andra? Annars kan jag ju mörklägga i någon vecka. Bristen på koraller och levande nu gör ju att det borde göra klen förödelse för annat än just algerna.

Finns många spännande idéer och lösningar. Får se hur algerna tar sig nästa gång jag ser karet, som det är nu så ser jag ju bara när jag kommer hem och det blir nog först nästa vecka igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu är en betrakning av karet genomförd igen. Klen algtillväxt sedan sist fast lite bubbelalger har kommit till, lustigt nog i ganska skymmda delar av stenen.

Avdunstningen var inte att leka med dock, nästan en liter vatten hade dunstat på mindre än en vecka. Det blir nästan 20% av min vattenvolym så nu kör jag täckglas då saltvärdena nog sviktar för mycket för eventuellt liv i karet. Även värmen verkar tveksam med glaset på, ca 23,4 grader är det nu i karet utan värmare och med täckglas. Med värmaren på blev det 27,5 innan jag stängde av för det började bli läskigt. Jag ska nog försöka få tag på modellen av värmaren med termostat inbyggd istället. 10W kontinuerligt är nog överdimensionerat här.

Första tecken på liv med från annat än alger! En liten vit grej några millimeter lång sprang och omkring på stenen i några sekunder igår. Inte mycket för världen och nästan disskutabelt om det inte var skräp och vattenturbulens som spela mig ett spratt(men den rörde sig på stenen i ett mönster som nog inte kan upstå av turbulensen i mitt kar iaf). Aja, 15 minuters extas följdes av det så nöjd är jag :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering igen här då, hänt lite sedan sist iaf.

Jag lita inte på min gamla konstantgående värmare då tempen verkade skena iväg. Tills en bra ersättare hittats så tryckte jag in en gammal jäger värmare jag hade liggandes. Ser föga vackert ut men tempen är stabil runt 26 så funktionsmässigt levererar den åtminstone :-)

Algerna är sega fast jag tror jag börjar få lite kiselalger på stenen iaf... Alltid något. Så jag kände mig vågad och la i ett par gamla snäckskal som jag sköljde igenom noga först, de gav lite mer variation till min stackars ensamma sten. Tryckte även i några små döda levande stenar. Får se vad som händer med de... Prova för övrigt att limma dit de på en annan torr LS med silikon, var värt ett försök. Fungera inget vidare dock tyvärr :-) Men de sitter ändå då jag borra lite och satte i platstandpetare som stöd innuti.

Livet har funnit sin väg till karet med! Hah, jag såg inte i syne utan nu kryper det omkring små... grejer, på min LS. De är små och relativt genomskinliga larvliknande saker med spröt och ben. En del har ett fägrat sträck på ryggen. Små som tusan, 1-2 mm. Glädjen är total dock. Be inte om foto dock för det är lögn att få till det på de...

post-5646-14468921759832_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir tyvärr ingen bild ;-) Inte med min skruttkamera iaf... Beskådar din tråd med emellanåt, spännande det med. Fast du har ju ett visst försprång mot mig. Små otäcka sjöstjärnor hade jag inte gråtit av fall jag sett på min sten med. Fast om man tror de andra medlemmarna så ska man väl vara glad av det i längden :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som att jag har två stycken olika djur, den ena vågar jag säga är identifierad.

Det verkar vara Amphipoda djur, här är wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Amphipoda

Exakt vilken sort vet jag inte och det känns inte så viktigt :-) De verkar väldigt vanliga så de flesta har de nog, det kan vara riktigt svårt att få syn på de även om de är framför näsan på en. Min akvariestorlek bidrar nog till att jag fått syn på de med mindre problem.

Sedan är det en mask med som är runt en cm iaf, kanske två när den sträcker på sig. Genomskinligt skal överlag med svart på ryggen. Ser ut som en liten tusenfoting... Rolig hur som helst :-)

Har börjat få någon sorts bruna alger på gruset med, de växer dock i princip bara där vattenflödet är sämre och ljuset kommer åt. Hade en gissning igår kväll om vad de var för några men det är glömt nu... Men det kommer nog fram igen :-) Skulle nog behöva en till pump för bättre flöde i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är det dags för uppdatering! För länge sedan.

Här har inte hänt så mycket, men lite grann. Efter taget mod så slet jag ur jäger värmaren och körde på den gamla ändå, numera håller den tempen runt 25-26 gradera vilket är kalas för min del iaf. Så så får det vara.

Jag råkade trampa på täckglaset med så jag fick köpa ett nytt för 30 kronor, men det var nog bara bra för det nya är avsedvärt mycket finare och släpper in mer ljus :-) Det andra var ett repigt elände...

För karets invånare går det fint, kräftdjuren har ökat både i storlek och antal, det är en mindre armé som vandrar omkring nu i karet :-) Masken har även synts till lite mer, den är runt 2 cm nu för tiden. Kryper och tuggar... på något. Ska nog kosta på karet ett vattenbyte nu snart med tror jag. För jag tror inte det kommer bli någon större cykel av karet. Algerna börjar långsamt breda ut sig över valda delar av karet, men det är knappast någon explosion. När jag får hem min andra pump jag beställt så kommer nog de ge med sig lite med då jag kommer få bättre flöde i karet.

Kommer nog få några fraggar med nästa vecka, de tänkte jag låta bo här i ett tag tills det stora karet gått in sig :-) Hoppas det går bra...

post-5646-14468921928182_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir kalasbra, underlig mjukis och knappar på annat håll med. Får nog ändra lite på min... aquascape... när de kommer ;-) Haha, aquascape med en sten är inte att leka med. Iofs har jag ju de tre torra stenarna i bak med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Woho, korall i karet :-) Fick ett roligt brev idag, i den låg en liten grå klutt.

Idag vände vädret här med förresten, så tar vi det först. Från solsken och värme till... SNÖ! Wtf?! Det snöar stora as till flingor här nu, som femkronor. Det börja smått på förmiddagen. Jag satt och svettades floder och tänkte "nu dör korallstackaren!". Så jag öppna brevet och plocka ur en liten mjuk grå sak. En liten okänd mjukis då för mig. I karet med stackaren. Jag har fortfarande ingen praktisk erfarenhet av koraller så jag ser bara ond bråd död överallt där jag inte vet hur det ska vara :-)

Men den verkar klarat resan faktiskt, den har långsamt öppnat sig i karet... Förhoppningsvis är det ett tecken på att den mår bättre än att den håller på att förrutna ;-)

Bifogar två bilder här nere med några timmars mellanrum, så kan andra nervösa nybörjare med få se att det kan se lite läskigt ut första gången men det blir bättre :-) Ska bli kul att se hur den ser ut när jag kommer hem imorgon sedan.

Vi får se med, fall mina knapp fraggar är skickade nu hoppas jag inte vädret gör att de far illa. Fast det tror jag inte.

Tackar Ouscazz med för fraggen :-) Det här blir kanon.

post-5646-14468921956893_thumb.jpg

post-5646-14468921957053_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, lite uppdatering igen. Idag fick jag två knapp fraggar med :-) Fast de ser lite ledsna ut fortfarande, det är nog läskigt att flytta. De verkar knappast döda iaf utan öppnar sig lite försiktigt ibland. Vi får se fall de vågat breda ut sig lite mer tills imorgon.

Mjukis fraggen har börjat trivas iaf, den ser frisk och kry ut :-)

Underlig notering är att mina små kräftdjur sprungit nyfiket på knapparna och tittat, fast när man spanar lite extra verkar de egentligen vara mer intreserade av sten substratet de sitter på. Laggeman kanske har något gott i sitt kar som följde med :-) de har inte sprungit något på mjukisen annars, fast dens substrat som följde med var lite mindre och är nedgrävt. Eller så är mjukisen läskig... Jag fundera lite snabbt på om djuren kanske irritera knapparna men det känns som att de inte kommit långt ute i naturen och de inte klarar av en liten miniräka på några mm :-)

Jag undrar vad det är för små djur, de ser nästan ut som små mantis räkor, spröt har de med... Haha, aja. Roliga är de iaf.

Har även kunnat mäta salthalten nu med min refraktometer jag köpt, ca 1.026 var det nog. Ska försöka sänka lite försiktigt genom att byta lite saltvatten mot sött någon gång om dagen ett par gånger. Är ju ingen större fara men jag ligger nog gärna på runt 1.023 eller så i det här karet så salthalten inte blir för hög om jag inte fyllt på avdunstat vatten på en lite längre stund(med täckglaset dunstar vattnet i ganska långsam takt som tur är, det här karet hade varit jobbigare att sköta utan glas.).

Många äventyr blir det!

post-5646-14468921970183_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering, karet lever. Det går bra. Fast knapparna är fortfarande blyga :-) De vill ogärna öppna sig, fast de sträcker sig mot ljuset så det går åt rätt håll iaf! En av de var lite, lite, lite öppen idag. Det är bara låta de vara, blir nog knappast bättre om jag sitter och petar runt de.

Dock ska jag försöka sänka ljuset lite så det kommer närmre ytan och sänka pumpflödet lite grann.

Jag har en till pump förresten, en Resun. Prova koppla in det men det blev ett sådant våldsamt drag så knapp stackarna for ju runt i hela karet nästan. Det blir nog bra med bara en pump tror jag :-) Om man inte sätter ett stril rör på den nya kanske. Det kan fungera... Ska plocka ur den imorgon så den inte ligger och är ful där.

Min mjukis som verkar vara en Sympodium Sp. verkar trivas iaf :-) Roligt det, så det kan ju inte vara helt uselt miljömässigt i karet. Den är riktig fin och uppumpad jämfört med hur förskräckt den var första dagen, även om det fångas dåligt på bild.

Den sover på bilden här förresten, därför den ser lite ledsen ut. Tog bara ljus på snabbt för att fota efter läggdags.

post-5646-14468922020137_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Här var det en vecka sedan.

Knapparna flyttade och mår bättre i sitt nya hem. Mjukis är temperamentsfull och drar polyperna in och ut lite men verkar må bra annars. Stora skillnaden här är att jag installera ett blåljus för skojs skull på karet.

Jag fick med en extra royal blue Cree diod när jag byggde min ljusramp.

Så jag tog helt sonika och limma fast den på en gammal P4 kylfläns och köpte en 3V 400 mA adapter på genvåvan och koppla in. Fungerar kalasbra :-) Så nu är det blått i halva karet ;-) Mjukisen verkar lite osäker på om den gillar det blå eller inte, så jag drog bort blå ljuset från den nu under helgen. Det fungerar super att köra utan kylning iaf, värmeutvecklingen är obefintligt. Funderar skarpt på att köpa en tre dioder till och hålla hela karet med 4 dioder istället. Spännande projekt...

post-5646-14468922135895_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...