Jump to content
Reuben

Biopellets användare - Är ni nöjda?

Hur nöjda är ni med biopellets, och skulle ni valt något annat idag?  

59 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Tjena,

Tänkte det skulle vara kul att veta hur nöjda folk är med biopellets. Såg någon tidigare skriva att biopellets fungerar för 95% av alla kar.... Skall bli intressant att se hur folk känner själva.

Biopellets skall INTE diskuteras här utan jag hänvisar till denna tråden!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=386713

detta skall vara ett enkelt ställe att snabbt kunna läsa vad folk tycker och bilda en snabb uppfattning om biopellets!!

Personligen är jag missnöjd, det såldes in till mig som en mirakelprodukt som håller nere värdena och matar systemet på samma gång...

Efter 3½ månader med biopellets så har jag inte fått mer mina värden till under 5PPM nitrat och jag hade en del koraller / fiskar som dog när jag började dosera (50% av rekomenderade dosen).

Jag tycker det knepigaste är när man skall fylla på och byta pellets. Då får man en "svacka" och det tar en vecka innan allt är tillbaka igen som det ska. Känsligare koraller och fisk trivs inte med det.

Denna omröstning känns inte alls seriös... Varför finns det bara ett nöjd-alternativ som är "super-nöjd" och tre missnöjes-alternativ?

Biopellets tar ner näringsnivåerna så på det sättet funkar det jättebra. Men det är svårt att dosera så att effekten inte blir för stark och lätt hänt att känsliga koraller dör även fast man börjar med lägre dos än 50 ml/100l vatten. Effekten av biopellets kommer inte förrän efter två veckor och först då visar det sig om dosen är för hög eller inte. Då kan det redan vara försent enligt mina erfarenheter. Tillverkarna skriver inte om dessa risker, det är dåligt.

Jag har kört i snart ett år med biopellets, 2 liter pellets till 1400 liters akvarium ca 1100 liter vatten netto. Fick lite problem ibörjan med bakteriegrumling, skulle börjat med en mindre dos.

Därefter har det fungerat klockrent, låga näringsvärden trots mycket fisk, de flesta korallerna mår toppen utom ett par Euphyllior som inte riktigt gillar sänkningen av näringvärdena.

Jag har dessutom inte haft en slemalg sedan jag började med BP, slemalgerna kom och gick tidigare då jag körde med vodka.

På det hela är jag supernöjd.

Det alternativ jag skulle vilja ha finns ju inte.

Jag är ganska nöjd och tänker fortsätta. Har inga planer idag på att välja ett annat system.

Ja jag hittar inte heller nåt alternativ för mig, jag är bara nöjd då produkten gör det jag förväntat mig.

Nitrat och fosfat hålls nera utan frekventa manuella doseringar och/eller byten av olika typer av media.

Sen upfattar jag inte förbrukningen som fullt balanserad mot det jag har i karet, nitraten försvinner före fosfaten.

Att pelletsen skulle fungera som foder är nåt jag missat, låter mer som zeo...

Om det är nåt man lär sig snabbt i hobbyn så är det att det inte finns magiska lösningar som fixar allt.

Jag håller dock med om att instruktionerna för bruk är lite väl förenklade, man bör vara försiktig med doseringen.

//NiXoN

Jag har exakt samma erfarenhet som pwin, förutom att jag inte körde med vodka tidigare.

Något mindre mängd pellets men jag har bara 1000 liter.

Även jag har några krånglande Euphyllior men det var ganska förväntat.

SPS har generellt sett utvecklats något bättre än tidigare.

Jag har kört i snart ett år med biopellets, 2 liter pellets till 1400 liters akvarium ca 1100 liter vatten netto. Fick lite problem ibörjan med bakteriegrumling, skulle börjat med en mindre dos.

Därefter har det fungerat klockrent, låga näringsvärden trots mycket fisk, de flesta korallerna mår toppen utom ett par Euphyllior som inte riktigt gillar sänkningen av näringvärdena.

Jag har dessutom inte haft en slemalg sedan jag började med BP, slemalgerna kom och gick tidigare då jag körde med vodka.

På det hela är jag supernöjd.

Jag valde alternativet Super nöjd, Fungerar perfekt, detta stämmer i bemärkelsen att jag inte sett några direkt negativa effekter jag kan länka till pelletsen och att de konsumeras i en rimlig takt när jag räknar på det. Däremot så blir mitt system väl kvävesvält över lång tid, vilket syns på att algerna först helt slutar växa för att sedan försvinna och efter det slutar korallerna växa. Det kräver tillsats av mer foder eller kväve i form av kemikalier, t ex nitrat eller aminosyror.

Jag kan säga att jag är super nöjd med det hela trotts att akvariet är uppstartat i november 2010. Körde igång det samtidigt med den färska LS jag köpte då. Har inte haft problem med grumlighet eller annat man läst andra haft. Kör med 2dl till mitt 110liters akvarium.

Jag är super nöjd