Gå till innehåll

Dålig fråga? om MH och billighet


herrGreen

Rekommenderade inlägg

Om det nu finns halogenarmaturer som denna http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Belysning-utomhus/Halogenstralkastare-150-W/ på biltema. Varför kostar då ramperna flera tusentals kronor för akvariebruk? Har jag missat något? Är det skillnaden på MH vs Halogen kanske? Vad är det för skillnad?

mvh

OK, nu har jag wikipediat det, olika gaser innuti och olika lumen, got it.

Sorry för en onödig post, den kan tas bort kanske...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halogen vs metalhalogen är första anledningen. Nästa steg i kostnadsskillnaden är att akvariearmaturerna använder släta blanka reflektorer inte knottriga. Sista anledningen är troligtvis produktionsseriernas storlek. göra ett par hundra vs flera tusen, gör viss skillnad på styck priset när man slår ut verktygskostnad, set-up tid, framtagning av modeller osv.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det första så ser reflektorn ut att vara P*ssdålig rent ut sagt, sen så är det så att MH står för Metallhalogen, vilket inte är samma sak, har för mig att "bara" halogen kan skada invånarna, men är långt ifrån påläst på ämnet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat på att bygga en egen amatur.

Jag vill ha 4x150W plus 2x54 t5

Någon som vet du hur en MH amatur ser du innuti?

//Mattias

Hej Mattias och vamt välkommen till SG! :W:

Liten ( kanske dum) fråga bara, varför bygga en ramp med 4x150 + 2x54W i dagens LED-samhälle? :) Är det ett väldigt långt och smalt kar som bestämmer det, eller vad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias och vamt välkommen till SG! :W:

Liten ( kanske dum) fråga bara, varför bygga en ramp med 4x150 + 2x54W i dagens LED-samhälle? :) Är det ett väldigt långt och smalt kar som bestämmer det, eller vad?

Karet är ett 375l 150*50*50

borde nog ersätta dem vanliga rören med LED som du säger.

E ute efter hur de ser ut tekniskt set med balaster, kablar mm.

Balaster har jag hittat på swegrow, kan man köpa socklar för r7r lr vad dem heter.

har idag en 150w MH från Aqua medic så jag tänke göra en liknande reflekor av aluminum.

tack för välkomnandet. kommer nog att trivas här

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kan tänka dig lägga ut 10 lax på en ramp, så tycker jag att du skall välja LED. Antingen köpa färdig ramp, alternativt köpa "ett kit" från tex rapidled.com och sen läsa på reefcentral när det gäller "bygget" För 10 lax får du mycket mer än du behöver, i alla fall på rapidled.com.

Sen finns det ju snygga och smidiga färdiga lösningar, tex AquaIllumination (cree), men du skulle nog behöva en 2-3 stycken beroende på vad du skall ha i karet. Du får ca 3 st, (det räcker gott och väl till dit akvarium, och stenkoraller) för ca 12000 kr.

Sen finns det Maxspect, där du får 2 stycken 160w (Cree) för ca 12000kr.

Aquailluminationen har bättre styrning, och är mycket rekommenderad av många ReefCentral användare.

Maxspecten, har väl lite sisådärstyrning, men är för det mesta rekommenderad av många.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bortsett från att du med MH och T5-rör behöver betala för mer "spill" dvs energi som omvandlas till värme, så har du dessutom konstnaden för utbyte av ljuskällor en gång om året. Räknar man att ett T5-rör kostar 200kr och en MH-lampa kostar 500kr så kan du ju själv räkna ut vad endast ett byte går på. Bara där har du i princip en hel LED-ramp!

Utöver det så har du som sagt en långt mycket lägre förbrukning och antagligen mycket bättre styrning.

I vissa fall skulle jag säga att en MH är bättre, vid större djup på karen tex, men LED räcker gott och blir över med ett kar som är 50cm högt, där vattennivån kanske blir runt 45cm, drygt 40cm från botten till yta. Kör du på en 170 eller 230W Maxspect så kan jag garantera att det räcker mer än väl och du behöver inte fundera på 1W/L när man snackar LED, då allt ljus pekar ner i karet och mindre W omvandlas till värme. Du får alltså mer "bang for the buck" med LED's!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ju mer ni snackar om LED ju mer sugen blir man, de lilla jag tidigare läst är att de e dyrt o men får inte mycket ljus.

kollat lite på rapidled.com men har inte rikigt fått koll på vad jag behöver än, vill ha 100 3w. kan de bli lagom? dimbart hade ju varit snyggt. ska man blanda vita o royal blue? lika bra att ha månljus kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

100 3 wattare skulle sitta SÅÅÅÅ bra på ditt kar =D skulle klara alla sorters koraller och andra ljuskrävande saker.

Dimbart är bra, om inte för att kunna acklimatisera koraller till det starka ljuset =P Sen kan du ju få mkt snygg sol upp ned gång också.

Vita och Royal blue funkar, men vissa brukar blanda i lite Natural White och vanliga blåa också, det är lite av en smaksak.

Månljus i all ära, men tror att du skulle klara dig med att ha en driver på kanske 5 procent, det borde bli ca 5 procent av 36 watt = 1,8 watts belysning under natten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ju mer ni snackar om LED ju mer sugen blir man, de lilla jag tidigare läst är att de e dyrt o men får inte mycket ljus.

kollat lite på rapidled.com men har inte rikigt fått koll på vad jag behöver än, vill ha 100 3w. kan de bli lagom? dimbart hade ju varit snyggt. ska man blanda vita o royal blue? lika bra att ha månljus kanske?

Se min tråd Där finns gott om bilder som tar bort myten om att LED ger dåligt ljus.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...