Gå till innehåll

Bekolsyra

Rekommenderade inlägg

Hej i forumet.

Jag heter Oskar och vill inget mer än att ha ett Saltvattensakvarium.

Problemet är som följande: Jag läser för att jobba till sjöss. Jag kommer i framtiden att vara borta under längre perioder, runt 2-4 veckor i stöten.

Jag undrar följande: Hur länge klarar sig ett akvarium utan tillsyn. Det finns automatiska matare och vattenpåfyllare, men det är kärvare med rengöring av filter.

Är det lättare med stora eller små akvarier med avseende på mitt problem. Antar att vissa fiskar är mera lättskötta o.dyl., men funkar det med koraller? Min tjej kan förvisso hjälpa mig, men jag vill inte att det ska vara en börda för henne.

Är tacksam för alla svar jag ksn få.

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag reser väldigt mycket inom jobbet en större del av året, Och det har aldrig varit några bekymmer att lämna akvariet sådär 2 veckor i stöten, Bara man har vatten i påfyllningen och någon som eventuellt kollar till akvariet nån dag i veckan och kanske matar lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina törnar är ju visserligen på max 8 dagar (flunkare, kök), men det har funkat utmärkt ändå... se till att skaffa en lite större påfyllningsbehållare, en skummare med avtappning till typ en flaska eller hink (med lock, annars stinker det) och en foderautomat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag reser också mycket.

När jag hade ett RSM 130 reste jag väldigt ofta, och sen också nu när jag har ett 540.

RSM-et löste jag med att en kompis kom och vattnade påfyllningsdunken med osmosvatten. Sen så saltade han lite med BioCalcium. och matade fiskarna med lite fryst.. Resten av tiden gick de på en fishmate pelletsmatare.

Nu kör jag med enda skillnad att jag har balling.

Dock, så skulle jag fundera en gång extra på påfyllnadsvattnet. Stora mängder vatten som kan pumpas upp i karet och svämma över. RSM-et svämmade över tre gånger för mig, så efter det vidtog jag åtgärder i form av att aldrig ha mer vatten i dunken än vad som fyller karet till bredd.

Mitt 540 är inte fyllt med vatten, utan har 4cm marginal.. bara för att få lite säkerhet samt att det ska vara svårare för fiskar att hoppa. (än så länge bara en puellaris som hoppat över..

jag röstar på 300. 100 är nano-storlek.

men, om du kan, så undvik hobbyn pga ditt jobb. Det är ett h-vete att resa med så mycket dyra grejer levande hemma som bara man själv fattar sig på.. alternativt, köp inga dyra grejer som oss andra galningar, utan kör enkelt, mjukisar, frökenfiskar etc..

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett kort kar, kanske 100x60x60, ger drygt 350 liter. Hyfsat enkelt att få plats med, och man kan ha en STOR sump. Den senare är definitivt till fördel då den påverkar vattenvärdenas stabilitet, men även lämnar utrymme för marginaler om exempelvis en auto top-off skulle spåra ur. Om man är lite smidig borde man kunna bygga en återcirkulerande slinga för att kondensera mycket, även om inte all fukten som dunstar från karet, för att kunna ha en mindre mängd vatten i reservoaren för påfyllning.

Nära nog allt går att automatisera, men det är en kostnadsfråga. Jag hade rekommenderat att man åtminstone börjar med ett "enkelt" akvarium, med enklare livsformer, och tar det därifrån.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat några kar nu, undrar om ni vet om det är mer än prislappen som skiljer följande akvarier från varandra? Lämpar de sig för mina omständigheter? Hoppas det..

Red Sea Max 130D

Red Sea Max 250

ReefMax 60

Nemo Fiskhotell 128l

JAD Saltvattenset 128l

Kan man uppgradera en billigare grunka för att matcha en eventuellt dyra uppsättning?

Tack på för hand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...