Gå till innehåll

Ritning på rörsystem till flera kar med gemensam sump.


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

lade in vad pumpen klarar i inlägg 9.

Då karen är 45 liters samt sumpen även den är en 45 litare så tror jag att den fungerar bra för det syftet.

kraftig pump o spridningsrör kanske inte e fel, men en annan budget.

Jag testar så här först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se om detta funkar.. gjorde en liten ändring på den ena bilden. så kan man sätta kranar till varje kar på den blå ledningen, blir inte mer rör med detta. kan skissa upp ett annat system med men de e mer om man ska ha fler kar i rad och i höjd.

post-3012-14468921632194_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lade in vad pumpen klarar i inlägg 9.

Då karen är 45 liters samt sumpen även den är en 45 litare så tror jag att den fungerar bra för det syftet.

Pumpen på bilden har ju en lyfthöjd på 1 meter... Orkar den ens pumpa upp något vatten till det högsta akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se om detta funkar.. gjorde en liten ändring på den ena bilden. så kan man sätta kranar till varje kar på den blå ledningen, blir inte mer rör med detta. kan skissa upp ett annat system med men de e mer om man ska ha fler kar i rad och i höjd.

Ser bra ut. Blev inte så mycket rör. :) Men frågan är om returpumpen vill pumpa ut till översta karet och inte bara spotta ut till första och sen lite mindre till andra? Även om man kör kranar.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv tre ställningar uppbyggda på detta sätt, en av dom är där 5 kar vat ej vad den pumpen pumpar men får ett jämt flöde i alla karen med hjälp av kranar. detta är saltvatten på denna ställning sen har jag två till sötvatten där en har 24 kar i 3 olika storlekar på tre rader på totalt 2500 liter, pumpen pumpar ca 60l/min på denna, även den tredje ställningen är där 18 kar på tre rader med olika storlekar på totalt 3000 liter ca, även där en pump som pumpar 60l/min får ett fint och jämt flöde på alla kar i dessa ställningar med kranar som ställs in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv tre ställningar uppbyggda på detta sätt, en av dom är där 5 kar vat ej vad den pumpen pumpar men får ett jämt flöde i alla karen med hjälp av kranar. detta är saltvatten på denna ställning sen har jag två till sötvatten där en har 24 kar i 3 olika storlekar på tre rader på totalt 2500 liter, pumpen pumpar ca 60l/min på denna, även den tredje ställningen är där 18 kar på tre rader med olika storlekar på totalt 3000 liter ca, även där en pump som pumpar 60l/min får ett fint och jämt flöde på alla kar i dessa ställningar med kranar som ställs in.

De var ingen dålig anläggning. Hehe! Men då fungerar de ju. :) trodde inte heller att avrinningen skulle fungera med ett och samma rör till alla 3. Därför gjorde jag som på bilden och inte 3 separata ner. Med då tror jag att Mats har fått ett bra svar på sin fråga. Så som de är på den senaste bilden dvs. :) hade varit skoj med en lösning på flera kar i bredd också. Om du kan ordna de. :)

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lite anorlunda system meni princip samma försökte rita om bilden lite hoppas ni kan tyda den, ska vara ett rör på översta raden med. (viket program har du gjort bilderna i?)

Okej. Om jag hängde med rätt så ska de totalt vara 3 genomföringar i varje kar. Eller 4 med de röda som evakuering? Jag använder Cinema4d . Har hållt på i typ 6 år med de och kan de mesta.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä en genomföring per kar delade av karen i tre för att få de lite mer som jag har de, lite dåligt utritat kanske. någon evakuering har jag inte.

Ska se om jag kan få iordning en bättre bild med beskrivning, vågar ju inte kopiera från boken direkt..

Verkar vara ett bra program de vad kostar ett sådat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktiga är att returerna får inte gå ihop till ett slutet rör. Ettdera så har man ett returrör från varje kar till sumpen eller också så får returrören gå ner till ett "öppet" rör. ett öppet rör gör man av ett rör som är betydligt större än varje avrinningsrör och lutar ner mot sumpen. Dett bästa är att dra upp bakändan detta rör (alltså efter sista karet i raden) upp över översta nivån på karen och ha det öppet där. detta kommer att motverka att man får korresponderande kärl mellan akvariumen och att man får avloppsvattnet från kar högre upp att gå bakvägen in i kar på en lägre nivå. Luft måste alltså kunna få tillträde till det grövre samlingsröret. det jag beskrivet är en väg - det finns flera.

På trycksidan om man har många kar så kan man minska på diametern på tryckröret ju längre man kommer bland karen. Grovt i början - tunnare i slutet. Tänk på att om man har en försörjningsledning mellan två "akvariumvåningar" så skall man ta ut vattnet från undersidan av röret även till de kar som är högre upp. Matningsrören gör man med en båge ner i karen och låter det mynna ut under vattenytan. För att undvika baksug (om pumpen stannar) så borrar man ett litet hål på tryckröret (3-4 mm) strax ovanför vattenytan i karet. Detta hål blir dels en indikation på flödet in i karet och om det blir pumpstopp så blir det ingen hävert.

Hoppas du förstår vad jag menar.

MVH Lasse

När jag skrev detta så såg jag inte alla inläggen som kommit in.

Loffe - systemet i inlägg 32 kommer att vara livsfarligt - det finns inget som hindrar att vattnet från översta karet går in i understa karet om det blir lite igensatt i avloppsröret mellan nedersta karet och sumpen.

Vill man ha ett sådant system som är tre på höjden och ytavlopp så är det enklaste att exempelvis borra för en 63 mm rörgenomgång i understa karet, rakt över det i det näst översta borrar man för en 50 mm genomgång och rakt över den så borrar man i översta karet för låt oss säga en 32 mm genomgång. I understa karet sätter man inne i karet ett 63 rör som slutar några mm under där man vill ha ytan. I karet över så sätter man först ett 50 rör på undersidan som går ner i 63 millimetraen några centimer och på insidan av det andra karet tar man ett 50 mm rör upp till den tänkta ytan. Sedan gör man samma med det övre karets 32:a. Måtten är tagna bara för att visa principen. Från undre karet drar man sedan ett rör till sumpen.

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä en genomföring per kar delade av karen i tre för att få de lite mer som jag har de, lite dåligt utritat kanske. någon evakuering har jag inte.

Ska se om jag kan få iordning en bättre bild med beskrivning, vågar ju inte kopiera från boken direkt..

Verkar vara ett bra program de vad kostar ett sådat?

Kommer inte riktigt ihåg vad de kostade med de var inte billigt. :P

Här är så som ditt ser ut med ett kar delat till 3. Den utan delningar.

post-5254-14468921635149_thumb.jpg

Såg att Lasse skickade precis så får ändra de sen. :)

/André

post-5254-14468921634943_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis så och då rör från trycksidan till alla tre karen per våning.

Kunde tänka mig att de ine skulle vara billigt som alla andra bra program :P

// henke

Okej. Självklart glömde jag och lägga till de rören. Såg de när jag lagt upp bilderna. Haha. Nej de brukar ju vara så, men om du är intresserad så finns de på maxon.com. Om jag nu minns rätt. ;) jag ska göra en design enligt Lasse med så Mats får sig en bra blick på de hela. Hoppas jag förstod han rätt bara. Men datorn är upptagen så de får bli senare. :(

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Jag har kört med detta systemet i nästan ett år nu och har inte hänt något sådant, har en lutning på de vågrätta röret så att de blir bra fall på de och detta system är taget direkt från Matthew L. Wittenrich´s bok The complete illustreted Breeder´s guide to Marine Aquarium Fishes.

/henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja att du har ett 60 mm rör som lodrätt förbindningsrör till sumpen är ju bra men personligen skulla jag aldrig våga köra med ett sådant system om jag har höga flöden. Men om du har överrinning och 20 mm rör så är det inte höga flöden du kan köra med precis. Men prova med att stoppa.

Såsom det var ritat i inlägg 32 var det helt livsfarligt enligt mitt sätt att se men eftersom jag har boken så kan jag se hur han ritat och där är ett lodrätt förbindelserör ner i sumpen - men om jag skulle använda den designen så är minimum att göra som du gjort med ett lodrätt 60 mm rör. Är det lodrätta röret av samma dimension så blir det lätt luftspärrar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag gjort en ny bild här. Har gjort med separat avrinning från alla karen pga att jag inte riktigt hängde med i inlägget. :P

I detta system bör de väl inte finnas några konstigheter? Funderade på returrören och istället för att minska dimensionerna går de väl lika bra med att styrpa flödet med kran?

post-5254-14468921635341_thumb.jpg

Ang ytavrinning med din princip Lasse. Menar du att (enligt bilden nedan) så ska rören gå i varandra med ett par cm? Först 32an-från översta karet, sen 50-andra karet och sen 63-tredje karet.

post-5254-14468921635546_thumb.jpg

Om de var så du menade vilka mått på rören är då lämpligast att köra med om man kör med 6 kar som på bilden?

/André

Ändrat av Andy88
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja så var tanken - Det här är en av de lösningar (de är få :)) som jag inte själv har provat i praktiken än, men diameter kan man nog räkna ut. Principen är dock planerad till ett system som byggs förhoppningsvis detta året.

Om det skulle vara så att man väljer 32 som minsta diameter så har man en avrinningsyta på ca 8 cm2. 50 mm rör har en avrinningsyta på ca 19,5 cm2 så det blir bra på nummer 2 och 63 har en avrinningsyta på ca 31 cm2 och då blir det bra med 63 eftersom kar två har då ca 11,5 cm2 i "aktiv" avrinning och sista röret har ungefär det samma. Väljer du 25 mm så får du serien 25, 40 och 50 mm. Nu har jag räknat på standardstorlekar på rören. Tänk på att du nu har avrinningar med luft inblandade och du därför inte skall gå ner för mycket i storlek - jag skulle nog ta 32 rör som absolut minsta storlek om du skall ha ca 800 - 1000 liter i timmen.

Fördelen med det här systemet (om man har ett odlingssystem) är att du kan göra stigarrören i varje kar löstagbara (täta med gängtape). Behöver du tömma ett kar så drar du bara röret och vattnet går ut i sumpen eller golvbrunnen om du kopplat en bypass förbi sumpen. Du kan också lätt göra om systemet till att suga från botten (är bäst vid odling) genom att placera ett vidare rör (samt längre än stigarröret - 1 - 2 cm över ytan) äver stigarröret. Sedan jackar du det yttre röret ordentligt i botten så att vattnet sugs från botten - följer det grövre röret upp och går över i stigarröret.

Bästa funktion får du om du har sumpen längs ner under karen och låter vattnet släppas direkt ner.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja så var tanken - Det här är en av de lösningar (de är få :)) som jag inte själv har provat i praktiken än, men diameter kan man nog räkna ut. Principen är dock planerad till ett system som byggs förhoppningsvis detta året.

Om det skulle vara så att man väljer 32 som minsta diameter så har man en avrinningsyta på ca 8 cm2. 50 mm rör har en avrinningsyta på ca 19,5 cm2 så det blir bra på nummer 2 och 63 har en avrinningsyta på ca 31 cm2 och då blir det bra med 63 eftersom kar två har då ca 11,5 cm2 i "aktiv" avrinning och sista röret har ungefär det samma. Väljer du 25 mm så får du serien 25, 40 och 50 mm. Nu har jag räknat på standardstorlekar på rören. Tänk på att du nu har avrinningar med luft inblandade och du därför inte skall gå ner för mycket i storlek - jag skulle nog ta 32 rör som absolut minsta storlek om du skall ha ca 800 - 1000 liter i timmen.

Fördelen med det här systemet (om man har ett odlingssystem) är att du kan göra stigarrören i varje kar löstagbara (täta med gängtape). Behöver du tömma ett kar så drar du bara röret och vattnet går ut i sumpen eller golvbrunnen om du kopplat en bypass förbi sumpen. Du kan också lätt göra om systemet till att suga från botten (är bäst vid odling) genom att placera ett vidare rör (samt längre än stigarröret - 1 - 2 cm över ytan) äver stigarröret. Sedan jackar du det yttre röret ordentligt i botten så att vattnet sugs från botten - följer det grövre röret upp och går över i stigarröret.

Bästa funktion får du om du har sumpen längs ner under karen och låter vattnet släppas direkt ner.

MVH Lasse

Okej! De finns mycket och lära med andra ord. :) Men jag hänger med på hur du menar nu och tror även att Mats gör det. Känns inte lönt och rita upp en ny bild pga av man inte direkt kommer se de olika rördimensionerna. Men upplägget på allt är ju i själva verket väldigt enkelt både i teorin och i praktiken.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte haft tid att läsa så mycket senaste två dygnen.

Tack för vänligheten Lasse, och ni andra. Jag har fått en värdefull information genom tråden som blir användbar om idén blir verklighet. Systemet kommer inte att vara avsett för odling. Idén är en displayvägg med sump och en stor tank med levande sten, allt i samma vattensystem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 8 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...