Gå till innehåll

Amblygobius phalaena


Notna

Rekommenderade inlägg

jag har 2 st Amblygobius phalaena som jag köpte för ca 1 månad sen.

men nu har den ena av dem blivit myckt svartare om bakdelen.

och börjar bli Gul aktig om fenorna på sidan

vad kan de bero på?

båda två äter som vanligt tar både pellets och mumsar i sig alger från stenarna.

någon som känner igen detta?

Vattenvärderna är

Salinitet (sg)1,024Temp (c°)25Ph8Alkanitet (KH)7Kalcium (Ca)680Magnesium (Mg)1380Nitrat (ppm)2Nitrit (ppm)0Fosfat (ppm0

Ändrat av Notna
laggt till vatten värden
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju vara könsskillnader - honan skall dessutom ha blåa vertikala band på magen.

MVH Lasse

Tack Lasse! Jag hade för mig att alla fiskar som levde ensamma var hanar, men nu har jag identifierat min A. Phalaena som hona.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer med beskrivningen av mina. Jag hade en utan gula fenor och mörkare partier och nu har jag en som ser ut exakt som så du beskrev ovan.

Förövrigt är det nog kanske den bästa fisken i hela världen som förutom att ha ett väldigt intressant beteende kan hålla rent 250 liter helt på egen hand :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förövrigt är det nog kanske den bästa fisken i hela världen som förutom att ha ett väldigt intressant beteende kan hålla rent 250 liter helt på egen hand :)

det håller jag med om för fullt, köpte ett par för att säljaren tipsade att de åt cyano, men de äter även tråd alger från stenar och gör sanden fin.

klart bästa köpet jag har köpt,

tyvär så vart dom bortkörda och gömde sig mkt bland stenarna efter att jag köpte en Centropyge loricula, men nu efter nån vecka börjar de komma fram mer och mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

hade en krasch när jag var i egypten i somras och akvarievaket hängde inte riktigt med, så förlorade allt utom 1 chromis 1 gul kirurg och 1 dvärg kejsare :(

men dem var trevliga tills dess, dock måste hålla med Manne dom sprider sand överallt vilket kan bli jobbigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...